اهواز- پایانه بندر ماهشهر یا بندر امام خمینی طی هفته گذشته، شاهد اعتراضات بسیاری از رانندگان و همچنین صفی طویل از مشکلات با حضور صدها کامیون بود.

تداوم سرگردانی راننده های کامیون در بندر امام خمینی

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ بندر ماهشهر یا امام پایانه ای دارد که آن را می توان از پایانه های مهم کشور دانست که پیش تر به گوش می رسید تمام عملیات آن به شکل سیستماتیک انجام می شود و همین باعث اطمینان خاطری برای رانندگان بود که دیگر نگران اخذ مجوز بارگیری و مسائل حاشیه ای آن از جمله شکل نوبت دهی و تضییع حقوق نباشند. تا این جای کار خبرها خوش است اما حالا گفته می شود رانندگان این پایانه به خاطر حق پایمال شده خود دست به اعتصاب زده اند و از روابطی که جای ضوابط را گرفته معترضند.

این اعتراضات به نحوه توزیع بار و ضعف در نظارت و ارائه خدمات است، که در این رابطه فرماندار بندر امام به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: با توجه به افزایش کرایه حمل بار کامیون ها و از طرفی کاهش توناژ حمل که ضررهایی را برای آنها به دنبال دارد باعث شده این عده اعلام نارضایتی از وضع موجود را داشته باشند.

محسن بیرانوند در پاسخ خبرنگار مبنی بر اینکه چرا یک عده از کامیون دارها را ترخیص کرده و چند کامیون دار را معطل می کرده اند؟ عنوان می کند: این یک مورد جزئی و حاشیه ای است، که البته در مورد آن مدیر حمل و نقل باید پاسخ دهد.

یکی از کامیون داران بندر امام درباره مشکل پیش آمده می گوید: کامیون داران قبلا ۴ تن بار می زدند و این مقدار را رفت و برگشت کم کرده بودند که هر کامیونی ۶۰۰ تومان به ضرر رانندگان است از طرف دیگر کرایه ها چند سال است تغییری نداشته و وقتی از افزایش آن حرف می زنیم می گویند قیمت ها متغیر است و این در صورتی است که نوسان بازار به ما ارتباطی ندارد و به دلار است.

او ادامه می دهد: از طرف دیگر قسمت حمل ونقل شش در دارد که یکی از آنها را باز می کنند و همین باعث می شود راننده ها یک روز کامل را پشت در بگذرانند و وقتی اعتراض می کنیم، نداشتن نیرو را بهانه می کنند، نمی توانند از این همه جوان تحصیل کرده بیکار استفاده کنند تا کمبود نیرو نداشته باشند؟

او درباره سوخت گازوئیل هم توضیح می دهد: سهمیه ما روزی ۳۰۰ تاست که با این مقدار در نیمه راه می ماندیم و باید کامیون تا روز دیگر بماند برای سوخت، و دلیل آنها هم قاچاق سوخت است اما حالا که دیگر قاچاقی نیست چرا به سهمیه ها اضافه نمی کنند.

این راننده با اشاره به سختی های اکثر رانندگان تصریح می کند: با اینکه قسمتی از اقتصاد کشور به دست این کامیون داران می چرخد اما توجه ای به آنها نمی شود.

تصمیم وزارت کشور 

مدیر پایانه های بندر امام خمینی اعتراض چند روزه رانندگان کامیون های این بندر را در بحث ۴۴ تن توناژی می خواند که ۴ تن از میزان آن کاهش یافته و خطاب به خبرنگار قدس آنلاین بیان می کند: این یک تصمیم کشوری بوده و وزارت کشور درباره آن تصمیم گرفته و می دانید که این تصمیمات در شهرستانها و استان ها باید اجرا شود. 
غلامرضا زیدی اعتراضات رانندگان را برای کم شدن ۴تنی بارشان  به حق می داند و اظهار می کند: یک نشست در این مورد داشته ایم که فعلا اجازه همان میزان گرفته شده تا دستور مقتضی اعلام شود.
او مسئله بعدی اعتراض را بالا بردن هزینه ضد عفونی کامیون ها اعلام می کند که از ۳۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده و می گوید: در این باره با رئیس صنعت، معدن، تجارت و رئیس تعزیرات جلسه ای برگزار کردیم و فعلا همان۳۰ هزار تومان باقیست تا زمانی که این ۵۰ تومان از کامیون داران گرفته شود نه رانندگان، تا دو هفته دیگر یک تصمیم کلی در حضور مسئولین ارشد استان گرفته شود.
زیدی، خروجی کمرگ را نیز مورد بعدی عنوان می کند و می افزاید: پایانه بندر امام ۷ دهنه دارد که یکی خروجی است و ۶ تای آن کارمند گمرک هستند که ربطی به پایانه ندارد، اما رانندگان در این قسمت ها معطلی زیادی دارند.

قاچاق واقعی در بندر امام است

نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه می دهد: در نظر بگیرید یک نفر را با دو لیتر گازوئیل بازداشت کنند ۶ ماه زندان و ۱۰۰ میلیون جریمه دارد اما قاچاق اصلی در اسکله بندر امام است که راننده مجبور است ۲۴ ساعت کامیون خود را روشن نگه دارد که هر ساعت ۲۰ لیتر مصرف ضربدر ۳ هزار کامیون روشن شود چیزی حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر گازوئیل از بین می رود! این قاچاق نیست؟ که حل آن دست خود ماست. البته درهای خروجی زیر نظر اسکله و گمرک اند که هفته آینده جلسه ای برای برطرف شدن نهایی مشکل گرفته می شود.

 یکی از اعضای انجمن کامیون داران درباره جریان های اخیر پایانه بندر امام می گوید: سابق بر این ۳۰ هزار تومان شستشو بر بارنامه ثبت می شد و راننده آن را از مقصد بگیرد اما سازمان با ثبت ۵۰ تومان مخالفت کرد و راننده ها گفتند تا زمانی که ضرر کنند این اضافه مبلغ را نمی دهند.
او اضافه می کند: با این اعتراض ها  وزیر از درخواست خود عقب نشینی کرده و خواسته یک ماه معطل کنند تا تصمیم نهایی گرفته شود.
او هر حرکتی را که بار اقتصاد در آن بخوابد را خسارت می داند و اذعان می کند: خسارت مادی زیادی در این مدت داشته ایم اما در این قضیه انتظار داشتیم  آقای گلمرادی که نماینده ما در مجلس بود وارد شود اما فقط مدیر عامل حمل ونقل کنار ما و پیگیر اعتراض ها و حل مسئله بود

نماینده مجلس وارد جریان نشد

با توجه به اینکه نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این موضوع مسئولیت هایی دارند خبرنگار قدس با وی تماس گرفت اما این نماینده پاسخگو نبود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان تردد در مسیرهای دیگر در زمان انتظار مقرون‌به‌صرفه نبوده و همچنین هزینه‌های ناشی از توقف ازجمله معیشت، سوخت، استهلاک، اقساط بانکی و دوری از خانواده نیز ایجاد نارضایتی برای رانندگان را در پیش دارد بنابراین لزوم برنامه ریزی بهتر و مدون در این موضوع بیش از پیش احساس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.