۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 597769

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران می گوید مهدی جاوید در این تیم شکوفاتر شده است.

ناظم الشریعه: جاوید در تیم ملی فوتسال شکوفاتر شد

به گزارش قدس آنلاین ،اولین اردوی آماده سازی تیم ملی فوتسال ایران با حضور بازیکنان جوان تحت قالب تیم «ب» هفته گذشته برگزار شد و روز پنجشنبه به پایان رسید. سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در شرایطی اقدام به تشکیل تیم ب کرده است، که لیگ برتر قرار است از ۱۵ تیرماه شروع شود و بازیکنان باشگاهی، چند ماهی است در استراحت اجباری به سر می برند. تکلیف تعدادی از باشگاه ها هم برای تیمداری مشخص نیست اما ناظم الشریعه چراغ تمرینات و اردوهای فوتسالی در سال ۱۳۹۷ را روشن کرده است.

سرمربی تیم ملی فوتسال در گفتگویی به تشریح اهداف و برنامه هایش برای تشکیل این اردو پرداخت و اعلام امیدواری کرد بتواند در ماه رمضان با این تیم جوان با کشورهایی مثل انگلستان، پرتغال، ارمنستان و عراق بازی کند. ناظم الشریعه همچنین از اضافه شدن مربیان جدید به کادر فنی تیم ملی به فراخور زمان خبر داد. مشروح این گفتگو در ذیل می آید:

* میانگین سنی بازیکنان دعوت شده به اولین اردو چقدر بود؟

- ناظم الشریعه: میانگین سنی بازیکنانمان حدود ۲۳ سال بود. باتوجه به اینکه در سال ۲۰۱۸ مسابقات رسمی ما تمام شد و قهرمان جام ملتهای آسیا شدیم، فکر کردیم باید کاری انجام بدهیم. بهترین فرصت بود تا فرصت اردوهای بهار را به کسانی بدهیم که در لیگ بودند و دیده نشدند. باتوجه به اینکه تیم ملی ما قهرمان آسیا و سوم جهان است، به سختی به بعضی از بازیکنان جوان لیگ فرصت می رسید. برای همین این تیم «ب» تشکیل دادیم. از طرف دیگر در جام ملتهای آسیا فکر کردم که بازیکنان جوان خیلی مثل باتجربه ها به کار نیامدند. برای همین گفتم فرصتی به آنها بدهیم و شرایطی فراهم کنیم تا این نفرات باتجربه شوند. ۴۴ نفر را در سه اردو دعوت می کنیم و یک تیم خوب از این نفرات در می آید. به فراخور، نفرات باتجربه را هم دعوت می کنیم. تلاشمان این است تا اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ که با برزیل بازی داریم یک تیم خوب را داشته باشیم. در سال ۲۰۱۹ هم می توانیم چند بازی تدارکاتی سنگین داشته باشیم و آماده شویم برای مسابقات ۲۰۲۰.

* در واقع می توان گفت سال ۲۰۱۹ سال رونمایی از چهره جدید تیم ملی ایران است؟

- بله؛ ۲۰۱۹  سال رونمایی از چهره جدید تیم ملی است که هم بنزین سبز دارد و هم بازیکن باتجربه. با این شرایط برای جام جهانی ۲۰۲۰ آماده می شویم.

* شما در مصاحبه هایتان بر ضرورت القای تفکرات خود به بازیکنان دعوت شده تاکید داشتید. این تفکرات شما دقیقا شامل چه مواردی است؟

- فکر می کنم کاری که به صورت جمعی انجام شود، بهتر است. در حرف زدن همه می گویند باید «تیم» باشیم. تیم ها بر اساس نفرات تشکیل می شود و هرکسی باید از تجربیات دیگری استفاده کند. کار تاکتیکی سرلوحه کار ما است. طی دو، سه سال گذشته سعی کردیم کار رو به جلو داشته باشیم. الان یک خط حمله بسیار قوی داریم که همه تیم های قدرتمند دنیا از دستش عاصی هستند. سعی ما این است شرایطی فراهم کنیم که تیم ها کمتر به دروازه تیم ملی نزدیک شوند. فوتسالِ روز دنیا می گوید باید همه چیز در اختیارتان باشد. قالب کار تیم ملی این است که مالکیت توپ باید برای ما باشد. در بازی با برزیل به عنوان مثال ما ۵۳۰ ضربه به توپ زدیم ولی برزیل ۵۰۰ ضربه زد. پس آن نتیجه بیخود به دست نیامد. فوتبال و فوتسال برزیل در مالکیت توپ سرآمد است. مالکیت توپ دارد به ما کمک می کند و تمام برنامه های تاکتیکی ما بر این اساس است. 

* با این حساب آیا بازیکنان تکنیکی در برنامه های شما جایی ندارند؟

- مطمئنا بازیکنانی که تکنیکشان بالاتر باشد این تاکتیک را بهتر می توانند نشان بدهند. تکنیکی ها هم می توانند تاثیرگذار باشند به شرطی که در تاکتیک هایمان جای بگیرند.

* باتوجه به اینکه در سال جاری مسابقات رسمی نداریم آیا امکان تغییرات در کادر فنی تیم ملی و اضافه شدن مربیان جدید به تیم هست؟

- در طول زمان ممکن است یکی دو تغییر داشته باشیم و دو مربی اضافه شوند؛ آنهم به خاطر کاری است که داریم انجام می دهیم. کار با کیفیت بهتر از کار کمیت است. ما تیم های زیر ۱۸ و زیر  سال۲۰  و تیم ب را داریم. تیم ملی هم باید تمرین داشته باشد. در واقع باید ۴ تیم را در سال ۲۰۱۸ آماده کنیم. این کار خوبی است که برای اولین بار در طول تاریخ فوتسال ۴ تیم به صورت همزمان داریم.

* دلیل غیبت جلیل دوران مربی بدنساز تیم ملی در اردوی اول چه بود؟

- الان نیازی به دوران نداشتیم چون کار بدنی نمی کنیم. ان شاءالله ایشان هم از اردوهای بعدی اضافه می شوند.

* شاید خیلی ها بابت پشتوانه سازی تیم ملی برای سالهای آینده و انتخاب جانشین بازیکنانی مثل مهدی جاوید و دیگر نفرات باتجربه نگران باشند. برنامه شما برای اینکه اجازه ندهید فاصله ای بین دو نسل فوتسال نیافتد، چیست؟

- بدون شک تشکیل همین تیم ب می تواند موثر باشد. بازیکنان با خصوصیات مختلف ساخته می شوند ولی به کار گرفتن آنها مهم است. مهدی جاوید و امثال او قبلا هم بوده اند ولی چون در یک قالب دیگر قرار گرفته اند، شکوفاتر شده اند. جاوید سالیان سال در فوتسال ما و در تیم ملی بوده و نبوده است. ولی الان دارد بیشتر نشان می دهد. جاوید و دیگران تاثیرگذارند ولی باید قبول کنیم تیم ملی می تواند روی بازیکنان تاثیر بیشتری بگذارد. مسلما تمام بازیکنان برای ما قابل احترام هستند ولی من همه چیز را فدای کار تیمی می کنم. بازیکنانی که با ما کار می کنند این را می دانند. همه در این چند سال در قالب کار تیمی بوده اند. شاید بعضی بازیکنان مثل حسن زاده و توکلی باید بیشتر بازی می کردند ولی ما سعی کردیم کار تیمی انجام بدهیم. چیزهایی هم که بحث می شود ابتدایی است. ارزش بازیکنان را می دانم. متوجه هستم که گاهی شیطنت هایی هم می شود. برای من تیم ملی مهم است که از این بازیکنان تشکیل شده است.

* بازی های تدارکاتی شما در ماه رمضان قطعی شده است؟

- خیلی مهم است فدراسیون بازی های مهمی را برای این تیم جوان بگذارد. دنبال بازی خارج از کشور در ماه رمضان هستیم. با کفاشیان صحبت کردم. عباس ترابیان هم در حال پیگیری است که در ماه رمضان بازی های خوبی انجام بدهیم. درخواستهای خوبی داریم. ترابیان به عنوان مسئول کمیته فنی در حال تلاش است. خودش در حال رایزنی با انگلیس و پرتغال است. میشل پتروس هم با ارمنستان رایزنی داشته است. عراق هم درخواست بازی داده است که باید ببینیم چه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.