قدس‌آنلاین/ صبا کریمی : انسیه شاه‌حسینی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین درباره آخرین فعالیت های خود اظهار کرد: به تازگی از سفری تحقیقاتی برگشتم و خوشبختانه کارهای مربوط به فیلمنامه «به بچه‌ها شلیک نکنید» به پایان رسیده است و امسال فیلم را کلید خواهیم زد. هرچند که این زمان بسیار طولانی شد اما از نتیجه کار تا به این جا بسیار راضی هستم.

خاکریز فرهنگی ما در منطقه مقدم بر حضور فیزیکی باشد

وی در ادامه افزود: با توجه به این که امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مقاومت، همچنان که نیروهای ما در منطقه حضور فیزیکی دارند و در حال دفاع از ارزش های اسلام هستند مسئله فرهنگ و نگاه ما به این مقوله هم خالی از اهمیت نیست و حتی به نظرم باید در این زمینه پیشرو باشد.

شاه حسینی تصریح کرد: نزدیک به چهار سال است که من درگیر نگارش این فیلمنامه و تحقیق پیرامون اتفاقات منطقه‌ای هستم و بسیار خوشحالم که امروز یک فیلمنامه آبرومند، مستند و قابل دفاع داریم. من برای جمع آوری‌اطلاعات سفرهای بسیاری به عراق داشتم و اتفاقاً شب گذشته از سفر بازگشتم. ضمن این که مطالعه و کتابخوانی‌های بسیاری در این خصوص داشتیم و با نیروهای درگیر هم گفت‌وگوهای بسیاری کردیم.

کارگردان «شب بخیر فرمانده» در بخش دیگری از گفته‌های خود تأکید کرد: شاید بسیاری از فیلمسازان از این که کارشان طولانی شود، عصبی و کلافه شوند ولی من بسیار خوشحالم که این کار اینقدر زمان بر شد، چرا که باعث شد بیشتر در جریان اتفاقات اخیر منطقه قرار بگیرم و نتیجه کار یک فیلمنامه دراماتیک شد که به دلیل همین زمان طولانی است که قصه ما را کامل تر کرد و مطمئن هستم که یک کار اساسی می کنیم.

فرصت ایجاد شده را غنیمت بدانیم

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اتفاقات اخیر منطقه فتح بابی برای فیلمسازان دفاع مقدس شده تا به واسطه آن سوژه‌های نابی را در حوزه مقاومت و دفاع مقدس خارج از مرزهای ایران به تصویر بکشند که «به وقت شام» نمونه اخیر آن است، این ظرفیت و پتانسیل چقدر قابل بهره داری است؟، گفت: خوشبختانه حرکت های خوبی از سوی فیلمسازان متعهد آغاز شده است. حتی به نظرم نمونه خیلی خوب آن سریال «پایتخت» بود که خیلی ظریف و زیرکانه به این موضوع پرداخته بود. «پایتخت» یک سریال کمدی بود که این اواخر به سمت تکرار می رفت اما با توجه به این که آبشخور تازه‌ای برای فیلمسازان به وجود آمده، در این سریال یک اشاره جزیی به مسئله داعش در منطقه شد و به قدری قوی ظاهر شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. موضوع اینجاست که به قدری این جریان قدرتمند و اثرگذار است که می‌تواند با کوچکترین اشاره یک جرقه بزرگ ایجاد کند، لذا باید این فرصت را غنیمت شمرد و به بهترین شکل از آن بهره گرفت.

وی در ادامه افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که داستان ظلم و مظلومیت یک داستان مکرر و مستمر است. قصه مظلومیت همیشه همان بوده که هست. در طول این سال هایی که در ژانر دفاع مقدس هم فیلم ساخته می‌شد، همین مفاهیم تکرار می‌شدند. ضمن این که شاید بسیاری از مضامینی که مورد توجه ما بود فراموش شده است. اما این جرقه تازه ای که در میان این خرمن افتاده یک فرصت مهم است که می توان به واسطه این آتش مقدس آگاهی ایجاد کرد. می‌توانیم از مظلومیت حرف بزنیم. ارزش‌هایی که شاید امروز کمرنگ شدند به واسطه همین فرصت تازه امکان احیاشدن پیدا کردند.

ابهامات در منطقه را با بصیرت روشن کنیم

شاه حسینی یادآور شد: تاریکی و ظلمت نتیجه جهل و ناآگاهی است. ما وظیفه داریم فیلم‌هایی بسازیم که با دیدی باز و با نگاهی با بصیرت به این اتفاق‌ها نگاه کند و به خیلی از چراهایی که از روی ناآگاهی مطرح می‌شوند، جواب بدهد. اتفاقات اخیر منطقه، مسائل مربوط به مدافعین و ... شاید در همین فرصت تازه است که می‌تواند ابهامات را برطرف کند و پاسخگوی سوالات بسیاری باشد.

کارگردان «شب بخیر فرمانده» در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ و سینما می‌تواند نقش مهمی در طرح این مسائل داشته باشد. من حتی معتقدم خاکریز ما در عرصه فرهنگ باید جلوتر از خاکریز ما در منطقه باشد و خوشبختانه این ظرفیت و پتانسیلی که ایجاد شده توسط فیلمسازان خوب در حال بهره‌برداری است و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.