یک اقتصاددان معتقد است با توجه به وجود تقاضاهای متعدد ارزی در اقتصاد، راه اندازی کوتاه مدت بورس ارز برای برای کشف قیمت، گامی ‌محکم در تکمیل سیاستهای ارزی جدید دولت است.

بورس ارز در کوتاه مدت نقش کشف قیمت دارد/ نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز قطعاً تمام نیازها را پوشش نمی‌دهد/ دو اشتباه راهبردی دولت در مسأله ارز

هادی حق‌شناس در گفت‌­و­گو با قدس آنلاین، ضمن بجا توصیف کردن اقدام دولت در یکسان سازی نرخ ارز بر لزوم واگذاری تعیین نرخ به مکانیزم بازار افزود: از آن جایی که دولت عمده‌ترین عرضه کننده و بازیگر اصلی بازار ارز است، بورس تنها در کوتاه مدت به کشف قیمت کمک می‌کند و لازم است دولت بر بازار به گونه­ای نظارت کند که نرخ به بیراهه نرود چرا که متقاضیان ارز در ایران تنها تجار، مسافران و واردکنندگان خدمات نیستند بلکه در مواردی شاهد تقاضاهای علمی ‌نیازمند ارز هستیم که کمتر دیده شده اما ضروری هستند و از سویی نرخ ۴۲۰۰ تومان قطعاً تمام نیازها را پوشش نمی‌دهد لذا ضروری است دولت در تکمیل گام به گام سیاست جدید ارزی خود، ظرف چند هفته آینده، ارز را به نرخ واقعی نزدیک کند تا هیچ متقاضی نگران تامین ارز نباشد.

این اقتصاددان باور دارد اگر دولت ارز را به نرخ واقعی بازار نزدیک کند، نیازی به برخوردهای امنیتی و ورود ضربتی نیروهای پلیس و دستگاه قضا نیست ضمن اینکه انگیزه برای قاچاق ارز خود به خود کاهش می‌یابد.

حق‌شناس ادامه داد: در هیچ کشوری، یک واحد ارزی و حتی یک کالا چند قیمت ندارد لذا اگر نگاه کالایی به ارز داشته باشیم چند قیمتی بودن این کالا زمینه فساد و رانت خواری آنهایی را که به کالای ارزانتر دسترسی دارند، فراهم می‌آورد.

اولین اشتباه راهبردی دولت

وی عدم یکسان سازی نرخ ارز در ۴ سال گذشته را اولین اشتباه راهبردی دولت دانست و گفت: اشتباه راهبردی دیگر دولت این بود که ما به التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی را در ارز لحاظ نکرد که خوشبختانه اخیراً اشتباه اول را جبران کرد اما این نرخ یکسان قطعاً نرخ واقعی بازار نیست و محکم‌ترین دلیل برای این ادعا وجود نرخ دیگری در محدوده ۵۵۰۰ تومان در بازار است که نشان از عدم پوشش تمام نیازهای ارزی دارد.

حق‌شناس خاطر نشان ساخت: باید قواعد اقتصاد را رعایت کرد نه فقط به توزیع یارانه نقدی و یا اصلاح قیمت حاملهای انرژی متمرکز شد و اگر این قاعده اقتصادی یعنی نزدیک سازی نرخ یکسان سازی شده با نرخ واقعی بازار در هفته‌های پیش رو رعایت نشود، گام مکمل برداشته نشده و اتفاقات ناگوار ارزی سالهای ۹۲ تا ۹۶، ۸۲ تا ۸۷ و... رخ خواهد داد.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، نزدیک سازی نرخ ۴۲۰۰ تومانی به بازار واقعی لزوما به معنی گران شدن نرخ دلار نیست اما اگر این گام تکمیلی برداشته نشود شاید علاوه بر نرخ ۵۵۰۰ تومانی، نرخ سوم هم در بازار شکل بگیرد.

ارز همین الان دونرخی شده است

حق‌شناس با اشاره به اینکه دولت، در روزهای اخیر ارز ۳۸۰۰ تومانی به واردات تخصیص داده، افزود: همین کار یعنی فعلاً ارز دو نرخی شده و باید گامهای تکمیلی دولت به زودی برداشته شود تا نرخ واقعی یکسان شده بر بازار حاکم شود.

اضافه می­شود پس از فرمان ارزی اخیر دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز و رسمیت بخشی به نرخ ۴۲۰۰ تومان، بیم آن می‌رود که به دلیل ناتوانی در تأمین تمام نیازها با این نرخ، بسیاری از تقاضاهای متفرقه مردم به بازار سیاه منتقل شود لذا راه‌اندازی بورس ارز برای تامین این نیازها و کشف قیمت از نگاه کارشناسان اقدامی‌مثبت تلقی می‌شود.

این پیشنهاد کارشناسان اقتصادی در شرایطی مطرح می‌شود که حجم ارز انبار شده در خانه‌های ایرانیان حدود ۲۰ میلیارد دلار، تخیمن زده شده که اگر این حجم قابل توجه به بورس ارز هدایت شود، در تعادل بخشی به بازار و افزایش سرعت گردش ارزی کشور، مؤثر واقع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.