محققان ایرانی توانستند از طریق سنتر نوعی نانو جاذب آزمایشگاهی به مقابله با آلودگی هوا بپردازند.

نانوفناوری به مقابله با آلودگی هوا آمد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی نیکنام شاهرک محقق ایرانی از سنتز یک نانو جاذب آزمایشگاهی خبر داد که می‌توان به کمک آن از ورود دی‌اکسید کربن به جو پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه این نانوجاذب‌ها که فعلاً در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شده‌اند قدرت بالایی در جذب گاز آلاینده دی‌اکسید کربن از خود بروز داده‌اند، گفت: استفاده از فرایند جذب سطحی یک روش پربازده و ساده برای جذب و ذخیره‌سازی انواع گازها است.

این محقق ایرانی ادامه داد: در این طرح به بهینه‌سازی یک نوع چارچوب فلزی- آلی با نام ZIF-۸ پرداخته شده است که با تزریق لیتیوم به درون ساختار این جاذب به این مهم دست یافته‌ایم.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی قوچان گفت: از آنجایی‌که تمام واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، بنابراین به‌عنوان یک منشأ انتشار گازهای آلاینده از جمله گاز دی‌اکسید کربن به شمار می‌روند، با استفاده از نانوجاذب سنتز شده در کارخانه‌ها، در واقع می‌توان قبل از ورود گاز دی‌اکسید کربن به جو آن را مهار کرد که ما در این طرح با اصلاح ساختار نانوجاذب ZIF-۸ با تزریق یون لیتیوم موفق شده‌ایم ظرفیت جذب و در نتیجه بازدهی این نانوجاذب را تا میزان قابل‌توجه شش برابر افزایش دهیم.

نیکنام افزود: در این طرح با استفاده از یک روش نسبتاً ساده و ارزان یون‌های لیتیوم در حضور پلی اکسومتالات درون ساختار متخلخل جاذب نانوساختار ZIF-۸ به دام انداخته شده و نانوجاذب ZIF-۸@{Mo۱۳۲}@Li+ سنتز شده است. سپس از روش‌های مختلفی نظیر الگوی پراش پرتو ایکس، طیف‌نگاری UV-Vis و آنالیز ICP جهت تائید ساختار نانوکامپوزیت سنتز شده استفاده شده و در نهایت توانایی نانوجاذب در جذب دی‌اکسید کربن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته وی، در این طرح محبوبه قهرمانی نژاد مدرس و پژوهشگر دانشگاه صنعتی قوچان و بیتا سلیمانی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز همکاری داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.