نشست خبری وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست سه جانبه آنها در مسکو آغاز شد.

لاوروف: مسکو، تهران و آنکارا بشدت با تجزیه سوریه مخالفند/ ظریف: ترامپ زیاده خواهی‌هایی فراتر از برجام دارد که قابل قبول نیست

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست سه جانبه آنها در مسکو آغاز شد.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با "محمدجواد ظریف" و "مولود چاووش اوغلو" وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در مسکو، اعلام کرد که هر سه کشور روسیه، ایران و ترکیه هر نوع تلاش برای تجزیه سوریه بر اساس قواعد قومی و نژادی را غیرقابل قبول می‌دانند.  

لاوروف گفت: «ما در جریان مذاکرات امروز خود یادآور شدیم که حمله ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه، که به بهانه کاملا ساختگی و بدون منتظر بودن برای نتیجه تحقیقات کارشناسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی صورت گرفت، به تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی مناقشه در سوریه آسیب جدی رساند.»  

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما امروز بیانیه مشترکی تصویب کردیم که در آن نتیجه کلی مذاکراتمان در آن منعکس شده است. روسیه، ایران و ترکیه بشدت معتقدند که جایگزین دیگری برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران سوریه، بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و توصیه‌های صورت گرفته در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در بندر سوچی، وجود ندارد.»

ظریف: ترامپ زیاده خواهی‌هایی فراتر از برجام دارد که برای هیچکس قابل قبول نیست

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این نشست خبری گفت: ما در روند آستانه که ۱۶ ماه پیش در این ساختمان آغاز کردیم تلاش کردیم آلام مردم سوریه را کاهش دهیم و راه حلی سیاسی برای سوریه بیابیم. این روند توانست مقداری آرامش به سوریه برگرداند و هنوز هم تنها روندی است که با کمک سازمان ملل می‌تواند به نتیجه منتج شود. از ابتدا گفتیم سوریه راه حل نظامی ندارد و باید روی راه حل سیاسی تمرکز کرد.

ظریف در ادامه افزود: تنها روندی که در طول ۷ سال جنگ سوریه توانسته هم از تنش‌ها بکاهد و هم زمینه را برای مذارکات سیاسی فراهم گند و همه گروه‌ها را در نشیت سوچی گرد هم آورد روند استانه بوده است. ما همیشه مایل هستیم که دی‌میستورا و دبیر کل سازمان ملل بتوانند نقش مثبتی را در این بحران داشته باشند و هر سه کشور نمایندگانمان در سازمان ملل را موظف کرده‌ایم تا بعد از این نشست با دبیرکل و دی‌میستورا صحبت کنند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: نمی‌توان با حمله به حاکمیت سوریه با ادعاهای جنگ طلبانه به نتیجه رسید. روند آستانه به خوبی و با تلاش همه کنشگران به پیش رفته و به زودی با مشارکت طرفین در ماه می کمیته تبادل اجساد و زندانیان تشکیل خواهد شد. جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند. امیدواریم بررسی‌های بی طرفانه بین‌المللی در محل هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین افزود: روند آستانه و رسیدن به راه حل سیاسی بر اساس تصمیمات سوچی می‌بایست از سوی جامعه بین‌المللی مورد پذیرش قرار بگیرد. امیدواریم که این حرکت با تلاش کنشگران داخل سوریه هر چه سریع‌تر به نتایج مطلوب برسد. امیدواریم بازسازی را به حرکتی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی تبدیل نکنند و شاهد اقدام مشترک جامعه بین‌المللی برای بازسازی سوریه باشیم.

ظریف همچنین اظهار داشت: نقشی که جمهوری اسلامی در منطقه داشته مبارزه با داعش و النصره بوده و نقشی که آمریکا داشته تخریب و تحریک قومیت‌های مختلف بوده است. اگر کسی درباره نقش مخرب در منطقه باید پاسخگو باشد آمریکاست که سیاست‌هایش در منطقه از حمله به عراق تاکنون باعث تخریب بوده و جمهوری اسلامی همواره در مقابله با این تخریب‌ها اقدام کرده اما هیچکدام از این بحث‌ها به برجام ارتباطی ندارد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره اقدامات رئیس جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران گفت: ترامپ از ابتدا در مخالفت با بیانیه و قطعنامه شورای امنیت سخن گفته و رفتار کرده و امروز زیاده خواهی‌هایی فراتر از برجام دارد که نه برای ما و نه دیگر اعضا قابل قبول نیست.

ترکیه: تمامیت ارضی سوریه و راه حل سوریه برای ما اهمیت دارد

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: این سومین نشست ما از زمان تشکیل نشست آستانه است. درباره سوریه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگوهایی داشتیم که در آن همکاری‌های موجود را مورد برررسی قرار دادیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: تمامیت ارضی سوریه و راه حل سوریه برای ما اهمیت دارد. ما در عملیات‌های سپر فرات و شاخه زیتون حدود ۴ هزار کیلومتر را از تروریست‌ها پاکسازی کردیم، همه بر این عقیده‌ایم که سوریه باید با راه حل سیاسی دنبال شود و اینکه مردم سوریه برای آینده خود تصمیم بگیرند. در نشست آستانه تصمیمات مشترکی گرفتیم و منتظر نتیجه آن هستیم.

ظریف، لاوروف و چاووش اوغلو پیش از نشست سه جانبه نیز دیدارهای دوجانبه با یکدیگر داشته و در این دیدارها روابط دو جانبه و تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

لاوروف و ظریف در نشست خود پیرامون گسترش روابط اقتصادی و نیز برجام رایزنی و تبادل نظر کردند.

ظریف با چاووش اوغلو نیز درباره روابط اقتصادی، گسترش صنعت توریسم و سوریه مذاکره داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.