«مایک پامپئو» دو روز بعد از سوگند یادکردن به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا سفر خود به منطقه غرب آسیا را آغاز کرد.

آغاز تور منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا با درخواست از کشورها برای تحریم ایران

به گزارش قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، همزمان با تلاش واشنگتن برای جلب حمایت سایر کشورها جهت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، در اولین سفر خود در این سمت شنبه‌شب وارد عربستان سعودی شد.

به‌نوشته رویترز، سفر پامپئو به ریاض، قدس و امان دو روز بعد از سوگند یاد کردن او به‌عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا انجام می‌شود. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که برخی گزارش‌ها از برنامه‌ریزی‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ حکایت دارند.

«برایان هوک»، از مشاوران ارشد وزیر خارجه که «پامپئو» را در این سفر همراهی می‌کند در ریاض به خبرنگاران گفت: «ما از کشورهای سراسر دنیا می‌خواهیم افراد و مؤسسات مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کنند. این موضوع بخش بزرگی از رایزنی‌های ما با اروپایی‌ها بوده است».

این مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با بیان ادعاهای اثبات‌نشده مدعی شد تهران در تأمین موشک‌های بالستیکی که شنبه توسط جنبش انصارالله به‌سمت عربستان سعودی شلیک شد، نقش داشته است.

وی ادعا کرد: «موشک‌های ایران، جنگ و رنج در خاورمیانه را طولانی، و منافع امنیتی و اقتصادی ما را تهدید می‌کند و به‌ویژه عربستان سعودی و اسرائیل را به‌خطر می‌اندازند».

آمریکا از زمان حمله هوایی، دریایی و زمینی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ از این کشور حمایت و در برابر درخواست‌های مجامع حقوق بشری برای توقف فروش سلاح به عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن مقاومت کرده است. این حملات به کشته شدن هزاران نفر از غیرنظامیان یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

پامپئو در این سفر با «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد. او قرار است با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.