قدس آنلاین/ نازلی مروت: روز گذشته آیت‌الله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس استعفا کرد. استعفای ایمانی در حالی اعلام شد که وی به علت بیماری از سال گذشته چندین مرتبه در بیمارستان بستری شد. آیت الله اسدالله ایمانی متولد سال ۱۳۲۶ در کازرون است و در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۷ به عنوان نماینده ولی‌فقیه در فارس معرفی شد. وی در گذشته نماینده ولی فقیه در کازرون و بوشهر نیز بوده است. پیش از ایمانی، مرحوم آیت الله حائری شیرازی به مدت 27 سال امامت جمعه شهر شیراز را بعد از شهادت شهید آیت‌الله دستغیب عهده دار بود.

سه روایت از امامان جمعه شیراز / از خدمات علمی ‌«ایمانی» تا احیای محیط زیست«حایری شیرازی»/ امام جمعه‌ای که به سه زبان مسلط بود

حجت الاسلام ملک مکان؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در گفت گو با قدس آنلاین به خدمات آیت‌الله ایمانی در دوره امامت جمعه اشاره کرد و گفت: مهمترین اقدام آیت‌الله ایمانی احیای حوزه‌های علمیه شهر شیراز و استان فارس بوده است. وی با بیان اینکه قبل از حضور آیت‌الله ایمانی حوزه‌های شیراز رکود داشت، افزود: آیت‌الله ایمانی در آغاز طرح احیای حوزه‌های علمیه با بیست طلبه شروع به کار کردند که با همت ایشان حدود 800 طلبه در 6 مدرسه علمیه خواهران و برادران فعال در شهر شیراز مشغول به تحصیل هستند. علاوه براین حوزه‌های بسیاری در شهرهای دیگر استان فارس توسط ایشان احیا شده است.

ملک مکان در ادامه اظهار کرد: ثمره خدمات علمی ‌آیت‌الله ایمانی تربیت طلابی است که به عنوان امام جماعت در ادارت و مدارس مشغول به فعالیت هستند.

وی توجه به حاشیه نشیان و نقاط محروم شهر را از دیگر خدمات امام جمعه مستعفی شیراز عنوان کرده و گفت: آیت‌الله ایمانی تا قبل از شدت یافتن بیماری، به مناظق حاشیه‌نشین سرکشی داشته و مشکلات آنان را به مسئولین منتقل می‌کرد. رئیس ستاد استهلال استان فارس به خدمات فرهنگی آیت‌الله ایمانی نیز اشاره کرده و افزود: در زمان امامت آیت‌الله ایمانی، شورای فرهنگ عمومی ‌شهر چند سال پیاپی در کشور رتبه برتر را کسب کرد. همچنین با مدیریت ایشان در ستاد زکات، مقام برتر جمع‌آوری زکات را کسب کردیم.

امام جمعه مشتاق محیط زیست

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در معرفی خدمات مرحوم آیت‌الله حایری شیرازی گفت: پس از شهادت آیت‌الله دستغیب در سال 60، آیت‌الله حایری شیرازی عهده‌دار امامت جمعه شیراز شده و تا بهمن 87 در این جایگاه حضور داشت. وی با بیان اینکه توجه ویژه‌ای به کشاورزی و فضای سبز داشت، اظهار کرد: امام جمعه فقید شیراز طرحی به نام «فلاحت در فراغت» را پی­ریزی کرده بود که زمین­های بایر اطراف شیراز را درخت کاری کرده و تفرجگاهی برای مردم تبدیل کرد. ملک مکان افزود: ایجاد فضای سبز برای حفظ محیط زیست شهر،  ایجاد اشتغال برای جوانان و ایجاد تفرجگاه از اهداف آیت‌الله حایری شیرازی(ره) در طرح  «فلاحت در فراغت» بود.

 رئیس ستاد استهلال استان فارس به شخصیت علمی‌ بین‌المللی مرحوم حایری شیرازی نیز اشاره کرده و اظهار کرد: امام جمعه فقید شیراز به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی تسلط داشت و در سمینارهای علمی‌بین المللی شرکت می‌کرد. همچنین در مباحث علوم انسانی   تخصص داشته و صاحب کتاب­هایی نیز بود.

وی وحدت محوری در رفتار با مردم و گروه‌های سیاسی را از دلایل محبوبیت مرحوم حایری شیرازی در میان مردم عنوان کرد و گفت: وحدت بین شیعه و سنی و گروه‌های سیاسی از محورهای برنامه‌های آیت‌الله بود. حجت الاسلام ملک مکان در ادامه افزود: آیت‌الله حایری بسیار ساده زیست بود و تا پایان اقامت در شیراز منزلی از خود نداشت و در منزل موروثی همسرش زندگی می‌کرد.

سیدالشهدای استان فارس

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس شهید آیت‌الله دستغیب را سید الشهدای استان فارس معرفی کرده و گفت:  نخستین امام جمعه شیراز فردی بسیار ساده زیست، مردمی‌و اخلاق مدار بود و پس از گذشت سی سال از شهادت ایشان هنوز کتب و سخنرانی‌های شهید محراب مورد توجه مردم است. ملک مکان ولایت مداری هر سه امام جمعه شیراز را مورد توجه قرار داد و افزود: ولایت مداری هر سه امام جمعه زبان زد است. آیت‌الله دستغیب از معتقدین و مدافعین ولایت فقیه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.