قدس آنلاین/فرزانه غلامی: سوبسیدهای ارزی دولت برای واردات کالاهای اساسی و افزایش درآمدهای کشور در پی بالا رفتن قیمت نفت، مانع از افزایش نرخ تورم در ماه‌های آینده خواهد شد.

تورم 40درصدی باز نمی‌گردد

این تحلیل یک اقتصاددان در گفت­وگو با قدس آنلاین است. به گفته مهدی تقوی اینکه دولت، تخصیص ارز به واردکنندگان را در دستور کار قرار داده نشان دهنده این است که تورم دو رقمی حداقل از ناحیه ارز بر اقتصاد تحمیل نمی‌­شود مگر اینکه دولتمردان امروز مشابه دولت‌های هاشمی و احمدی نژاد عمل کنند و به عبارتی با اجرای سیاست‌های تورم‌­زا نظیر تعدیل اقتصادی و یا هدفمندی یارانه‌­ها زمینه رشد تورم را هموار کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: قبلاً ارز گران به واردکننده داده می­شد اما امروز با ارز ارزان تخصیص یافته به ویژه برای دارو و کالاهای اساسی، دلیلی برای بازگشت تورم دو رقمی وجود ندارد. ضمن اینکه صرافان غیرمجاز و سوداگر حذف شده­اند و سیستم بانکی رسمی تحت نظارت بانک مرکزی است و امکان تخلف در عرضه ارز نیست.

به گفته تقوی با توجه به اینکه صادرات نفت ایران در پسابرجام به 5/2 میلیون بشکه در روز رسیده با افزایش درآمدهای ارزی می‌­توان انتظار داست نرخ دلار به تعادل برسد و مصرف کننده نهایی کالا و خدمات در حالت عادی نباید انتظار بازگشت تورم را داشته باشد.

وی بر این باور است که اگر چه بخشی از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات کالا و خریدهای استراتژیک و سنگین خواهد شد اما به دلیل تزریق مداوم ارز از سوی صادرکنندگان، کمبود ارزی و تورم 40 درصدی دولت‌های قبل به  اقتصاد ایران باز نمی­‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.