ایلام – در یک هفته گذشته پتروشیمی ایلام همه روزه شاهد اعتراض کارگران بخش های پیمانکاری بود، اعتراضاتی که حتی منجر به تعطیلی فعالیت های پروژه ای شد.

سال نا میمون برای کارگران پتروشیمی ایلام

قدس آنلاین گروه استان ها- وحید صدر- غلامرضا محمدمرادی: هفته کار و کارگر؛ هفته ای که به نام کارگران نامگذاری شده و روزی برای تجلیل از زحمت کشان عرصه کار و تلاش در تقویم ملی گنجانده شده است.

اما در این هفته منتهی به هفته کار و کارگر، کارگران پتروشیمی ایلام نگران اند، نگران بیکاری پس از اتمام پروژه پتروشیمی ایلام و این نگرانی را با تجمع چند روزه مقابل پتروشیمی نشان دادند.

ایجاد صنایع پایین دستی راه حل خروج از بحران بیکاری

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه طبیعی است که پس از پایان هر پروژه کارگران بیکار می شوند، می گوید: فازهای ۲ و ۳ پتروشیمی ایلام شامل واحدهای الفین و گوگرد زدایی در مراحل پایانی کار قرار گرفته و بزودی کار اجرایی آن تمام شده و امسال به مدار تولید افزوده می شوند.

مهندس فرهاد دانشی ممقانی با بیان اینکه تجمعات مردم و کارگران در مقابل پتروشیمی در خصوص اشتغال افراد بومی است، اظهار می دارد: بهترین راه کار برای اشتغال نیروهای کار، ایجاد صنایع پایین دستی و صنایع تبدیلی در منطقه است که مسئولان استانی بایستی شرایط برای ورود سرمایه گذاران به استان را تسهیل کنند.

وی با درخواست از بزرگان و معتمدان محلی برای ایجاد آرامش در منطقه، بیان می دارد: از بزرگان و معتمدان منطقه چوار می خواهیم که با حضور خود در بین مردم و معترضین، همه را به آرامش دعوت کرده تا روند اجرایی پروژه دوباره از سرگیری شود.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با اشاره به استخدام ۸ نفر در آتش نشانی مجتمع و اعتراض مردم به این استخدام، ادامه می دهد: برای استخدام در بخش آتش نشانی، فراخوان داده شد و تعداد فراوانی ثبت نام کرده که پس از غربالگری و برگزاری آزمون های مختلف، ۲۴ نفر شرایط استخدام را احراز کرده که از بین آنها، ۸ نفر برتر پس از گذراندن مراحل علمی و عملی آزمون و عبور از مراحل سخت آن، در آتش نشانی مجتمع استخدام شدند.

دانشی ممقانی به موجود بودن مستندات و فیلم مراحل عملی استخدام این افراد اشاره و تصریح می کند: کمیسیون کارگری هم بر این استخدام نظارت داشته و اعلام می کنیم اگر هر کدام از این ۸ نفر استخدام شده به ناحق جذب شده اند، با دیگر افراد دارای شرایط جایگزین خواهند شد.

وی با درخواست از مسئولان ارشد استانی و مسئولان تأمین اجتماعی در چاره اندیشی برای خیل عظیم کارگران پروژه های این مجتمع، بیان می دارد: بسیاری از کارگران سال هاست که در پروژه های این مجتمع مشغول به کار بوده و عمر خود را در این راه و با تمام سختی ها و مشکلات سپری کرده اند و از سازمان تأمین اجتماعی تقاضا می کنیم که برای برقراری بیمه بیکاری و مستمری این افراد چاره اندیشی کند.

تجمع برای احقاق حق

آنچه که از بررسی حرکت مردم و کارگران بومی منطقه حاصل می شود این است که حضور پیمانکاران غیربومی در مجتمع پتروشیمی ایلام، راه را برای ورود نیروهای غیربومی در این مجتمع فراهم کرده است.

این در حالی است که بسیاری از جوانان تحصیل کرده، فنی و کار بلد ایلام با بی مهری از طرح ها و پروژه های کلان استان رانده شده و بالاجبار راه جنوب را در پیش گرفته و در مناطقی همچون عسلویه و دیگر پروژه های صنعتی کشور مشغول به کار می شوند، که این موضوع مؤید این مطلب است که جوانان ایلامی از لحاظ فنی و کاری، توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند.

در نشست خبری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم بر این موضوع تأکید شد که امسال سال خوبی برای کارگران ایلام نخواهد بود چرا که بر اساس اعلام مسئولان و با پایان یافتن پروژه های پتروشیمی ایلام، حدود دو هزار نفر بر تعداد بیکاران ایلام افزوده خواهد شد.

روی صحبتمان با مسئولان استان است: تا کسب رتبه آخر اشتغال کشور فاصله اندکی داریم، تلاش کنید در ته چاه بیکاری قرار نگیریم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.