قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به دولت توصیه کرد تحت تاثیر جو منفی قرار نگیرد و اجازه ندهد ارز 4200 تومانی صرف ورود کالاهای لوکس و غیرضروری از قبیل خودرو و یا مسافرت شود چرا که در این صورت به منابع بیت المال خسارت می‌زند.

دولت در تله خطاهای گذشته نیفتد/ سهیمه‌بندی و ایجاد اتاق ارزی اشتباه است/ دولت باید مقابل ویژه‌خواری‌ها بایستد

آرمان خالقی به قدس‌آنلاین گفت: هنوز برای حذف کامل موانع تأمین ارز و رفع نواقص زود است و باید به دولت بیشتر فرصت داد. باید به دولت هشدار داد در تله خطاهای گذشته نیفتد و با توجه به محدودیت منابع ارزی، پول بی­هدف به بازار تزریق نکند چرا که ما هنوز متاثر از تحریم و شاید در مرحله پیش لرزه اقدامات آینده تحریم‌کنندگان هستیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: نباید توقع داشت تغییر شیوه تأمین ارز و برچیده شدن ساز و کارهای قبلی و به عبارتی ارز دو نرخی( مبادله­ای و آزاد) بدون کوچکترین خطا و نارضایتی صورت گیرد و باید پذیرفت که گروهی ویژه­خوار، مترصد فرصتی برای بهره‌گیری از حفره‌های ایجاد شده در نحوه تأمین ارز با نرخ 4200 تومانی هستند تا گرانی را به بازار تحمیل کنند لذا دولت باید مقابل این ویژه­خواری‌ها بایستد و با برنامه‌ریزی درست، امکان سوء استفاده را از آنها بگیرد.

خالقی با بیان اینکه دولت باید از تجربیات گذشته بهره گیرد، ادامه داد: باید از تصمیمات اشتباه نظیر سهیمه‌بندی و ایجاد اتاق ارزی پرهیز کرد تا صف تقاضا برای ارز دولتی ایجاد نشود و عده‌ای در این بین سود یک شبه نبرند.

به گفته این فعال اقتصادی دغدغه دولت در وهله اول باید تأمین نیاز بخش تولید باشد تا گرانی و کمبود کالا رخ ندهد. خالقی گفت: آمار کارخانه‌ها و مصارف ارزی واردات در بخش واقعی اقتصاد مشخص است. حوزه زیرزمینی و قاچاق هم از نظر دولت، مطرود است پس نیاز ارزی کشور تا حدود زیادی قابلیت رصد و پیگیری دارد و با توجه به راه اندازی سامانه ارزی جدید، می‌توان از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کرد.

وی افزود: صادرات محصولات پتروشیمی، غذایی، کشاورزی و... در کنار فروش نفت، امکان تأمین نیاز ارزی واقعی کشور را دارد و قطعا نیاز ارزی واحدها برای واردات هم به صورت تدریجی به بازار منتقل می‌شود مگر اینکه مشکلات بانکی اجازه ورود منابع ارزی به داخل کشور را ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.