۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 598101

روایت از اینجا شروع می شود که یک روحانی در پرواز تهران مشهد هواپیمایی کاسپین در ساعت ۴:۴۵ صبح تهران-مشهد از مسئول پرواز می خواهد تا به او اجازه دهد بعد از خواندن نماز صبح سوار هواپیما شود.

لغو نماز برای پرواز!

قدس آنلاین- روایت از اینجا شروع می شود که یک روحانی در پرواز تهران مشهد هواپیمایی کاسپین در ساعت ۴:۴۵ صبح تهران-مشهد از مسئول پرواز می خواهد تا به او اجازه دهد بعد از خواندن نماز صبح سوار هواپیما شود. مسئول پرواز نمی پذیرد و او را با لحنی تند تهدید به جاماندن از پرواز می کند. در خلال صحبت ها این روحانی سعی می کند تا مسئول پرواز را متقاعد کند. مسئول پرواز دست به بیسم می شود و از آف شدن دو مسافر پرواز خبر می دهد. شخص دیگری در پی میانجیگری است. مسئول پرواز به روحانی می گوید: " شما اگر دغدغه نماز داشتی نباید در این ساعت بلیت می گرفتی" . روحانی هم به او یاداوری می کند که : شما دارید قانون را نقض می کنید. " دوباره بیسیم را روشن می کند و لغو شدن بلیت پرواز روحانی و همراه او را تایید و تاکید می کند. روحانی چمدانش را برمی دارد و برای نماز می رود. هواپیمای تهران- مشهد کاسپین  هم بلیت را لغو و می پرد.

بهانه ای برای آن سوی آب ها

فیلم چند دقیقه ای این اتفاقات فضای مجازی را در می نوردد و روی اینستاگرام بی بی سی قرار می گیرد. پس از آن واکنش های مثبت و منفی به این موضوع شروع می شود. عده ای این فیلم را رپرتاژ قلمداد و عده ای عملکرد شرکت هواپیمایی را سرزنش کردند. برخی هم با انتشار فیلم از عملکرد این روحانی تقدیر کردند. برخی هم خاطره نماز اول وقت مقام معظم رهبری را دوباره سر زبان ها انداختند و به نقل از ایشان آوردند که :

امروز در کشور ما این جهات [نماز اول وقت] قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. شماها اغلب قبل از انقلاب را یادتان نیست. عجیب بود! هم اینجا، هم بعضی جاهای دیگر. ما عراق رفته بودیم، یک سفر عتبات مشرف شدیم، هر کار کردیم برای نماز صبح، توقف نکرد؛ یعنی اصلاً نمی‌شد؛ جوری تنظیم کرده بودند که نمی‌شد و بنده مجبور شدم از اواخر قطار- که نزدیک ایستگاه یا اوائل ایستگاه بود- خودم را از پنجره بیندازم بیرون، که بتوانم نماز بخوانم؛ چون در داخل قطار کثیف بود و نمی شد نماز خواند. به هر حال، این چیزها هیچ رعایت نمی‌شد. حالا خیلی تفاوت کرده؛ منتها بیش از اینها انتظار هست. اهمیت نماز باید معلوم باشد.

  یک اتفاق مشابه، یک بخشنامه

با گذری به اتفاقات مشابه در چند سال اخیر می توان موضوع لغو پرواز هنگام نماز صبح را مجدداً بررسی کرد. موضوعی با راه حل ساده، که از سال ۸۷ تا الان هر از چند گاهی تبدیل به خبر روز می شود. از ابلاغیه رهبری در سال ۸۷ تا جاماندن ۲۵ مسافر زاهدان از پرواز شرکت تفتان ایر به دلیل اقامه نماز صبح.  ۲۵ مسافر شرکت هواپیمایی تفتان ایر در مسیر زاهدان - تهران صبح روز ۲۹ فروردین ۹۶به علت اینکه احتمال قضا شدن نمازشان در تهران می رفت چند دقیقه قبل از پرواز پای پلکان هواپیما به نماز ایستادند که خلبان نیز به سبب ضرورت رسیدن قبل از آغاز مراسم روز ارتش در تهران به ناچار با جا گذاشتن این مسافران به سمت مقصد مورد نظر پرواز کرد. پس از ماجرای این ۲۵ نفر سازمان هواپیمایی کشور از صدور بخشنامه جدیداقامه نماز در پرواز ها به تمام شرکت های هواپیمایی خبر داد.

در این بخشنامه آمده است تمامی مسافران هواپیماهای ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران و یا به مقاصد درون ایران پرواز می‌کنند، از حق اقامه نمازهای یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد.
این بخشنامه در بند دیگر نیز اشاره می کند به اینکه؛   در صورتی که در زمان انجام یک پرواز، وقت شرعی نماز آغاز و در همان پرواز پایان یابد، خطوط هوایی موظفند اطلاعات مورد تقاضای مسافران شامل زمان‌ شرعی و جهت قبله را در اختیار مسافران متقاضی قرار داده و در صورت امکان، مکانی مناسب و ایمن برای اقامه فریضه نماز به مسافران معرفی کنند.
همچنین در مواردی که وقت اقامه نماز پس از فرود هواپیما منقضی می‌شود لیکن فرصت کافی برای انجام تشریفات ورود به مقصد و اقامه نماز وجود ندارد، رعایت مفاد فوق ضروری است.

در نهایت به این موضوع اشاره شده است که در صورتی که وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار کردن مسافران شروع شود و یا فرصت زمانی اقامه نماز و طول پرواز به گونه‌ای باشد که اقامه نماز در زمان پرواز امکان‌پذیر نباشد، سوار کردن مسافران حداقل ۱۵ دقیقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود و یا برنامه پرواز به گونه‌ای تغییر یابد که امکان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشریفات ورود به مقصد برای مسافران مهیا شود.
منتظر گزارش شرکت هواپیمایی می مانیم

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اگر چه پاسخ صریح در این رابطه را موکول به آینده کرد اما در ادامه صحبت هایش به بخشنامه سال گذشته در ادیبهشت ماه اشاره کرد و گفت : در خصوص پرواز خاص تهران-مشهد که سبب بروز نارضایتی و جا ماندن مسافر از پرواز شده است، منتظر شنیدن گزارش شرکت هواپیمایی کاسپین بوده و در روز آینده گزارش کاملی ارائه خواهیم کرد.

بخشنامه اجرا نمی شود

نصرا... پژمانفر؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز که در اسفند سال گذشته از طرح سوال از وزیر درباره این موضوع خبر داه بود مجدداً بر این موضع تاکید کرد و گفت: در خصوص اقامه نماز مسافران در پروازها تکلیف جدیدی در قالب بخشنامه آمده است و البته قوانین دیگری هم برای این موضوع وجود دارد. اما متاسفانه در برخی از پروازها این بخشنامه اجرا نمی‌شود. این اقدام خلاف قانون بوده و با افرادی که قانون‌شکنی می‌کنند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی موضوع طرح سوال از وزیر را مربوط به تعداد فراوانی این تخلف در سال گذشته عنوان کرده و می گوید، نسبت به این موضوع طرح سؤالی را از وزیر راه داشتم که هنوز هم پرونده باز است و در دستور کار قرار دارد. اما متاسفانه برخی مسئولان نه تنها با این موضوع و متخلفان برخورد نمی‌کنند که حتی سعی در توجیه این رفتار و تصمیم دارند. با تمام این توجیهات حتماً این مورد را مانند سایر موارد در مجلس پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم این قبیل مشکلات در جامعه اسلامی که عمل نکردن به تکالیف شرعی سبب ناراحتی مردم می‌شود، بیشتر رعایت کرده و کمتر با اتفاقاتی از این دست روبرو شویم. در عین حال به‌عنوان فردی که در کمیسیون فرهنگی، پیگیر این موضع هستم از تمامی افرادی که این خبر را مطلع می‌شوند درخواست می‌کنم بصورت مستقیم و دقیق شامل زمان، تاریخ و شرکتی که پرواز با آن صورت می‌گیرد موارد تخلف از این دست را اعلام کنند تا در پرونده‌ای مجزا این موضوعات رسیدگی و با شرکت‌های متخلف برخورد مقتضی صورت گیرد. تا لحظه تنظیم گزارش شرکت کاسپین پاسخ مناسبی را ارائه نداد و اظهار بیانیه را موکول به فردا (امروز) کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.