بجنورد- استاندار خراسان شمالی خواستار تسریع در تدوین برنامه سازگاری با کم آبی در این استان شد و گفت: برای مدیریت منابع و مصارف آب استان و کاهش و حذف برداشتهای غیرمجاز و تامین آب سالم برای مناطق روستایی و شهری، باید برنامه مشخص اولویت دار داشته باشیم.

استاندار خراسان شمالی بر تدوین برنامه سازگاری با کم آبی در استان تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی،  محمدرضا صالحی در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی در این استان افزود: برنامه مورد نیاز باید پیوست فرهنگی داشته باشد تا مردم در اجرای برنامه و برخورد با تخلفات، همراه و همگام مسئولان باشند.

وی تاکید کرد: در برخورد با تخلفات در هر زمینه ای، صرف ممنوعیت مشکل را حل نمی کند، باید همزمان با ممنوعیت، مصونیت نیز ایجاد شود، برای مثال اگر کشاورز را از کشت منع می کنیم راهکارهای جبران منع کشت را نیز به او بدهیم تا به سمت آینده ایمن و افزایش درآمد عمومی برویم.

وی تصریح کرد: اصل کار این است که برداشتهای غیرمجاز به سمت صفر برود حتی اگر لازم باشد به برخی برداشتهای ضروری غیرمجاز با تشخیص دستگاههای مسئول، مجوز داده شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط کم آبی، صرفا ناشی از کاهش بارندگی نیست و عوامل دیگری نظیر افزایش دما، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و مصرف بی رویه نیز در آن تاثیر دارند، تاکید کرد: هر کار اجرایی با هر نظری توسط هر شخص مشاور و مدیر،  باید در چهارچوب سیاستها و دستورالعملهای دولت باشد.

وی گفت: امروزه در مدیریت منابع و مصارف آب به ویژه در بخش کشاورزی دیگر نباید ملاک و شاخص ما تناژ محصول در سطح هکتار باشد بلکه باید به تولید محصول بر حسب مقدار آب مصرفی متمرکز شویم.

استاندار خراسان شمالی گفت: قانون در مصادیق جرایم بخش آب به ویژه در کشت محصولات پر مصرف آب در مناطق کم آب صراحت دارد و برای مثال وقتی کشت برنج در استان گلستان ممنوع است در استان خراسان شمالی حتما ممنوع است و باید از کشت آن جلوگیری شود.

وی افزود: باید با احصای دقیق وضعیت چاههای غیرمجاز و تدارک تمام امکانات لازم، از حفر چاههای جدید غیرمجاز جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: سطح ذخایر برف استان در سال آبی آبی گذشته ۱۸ هزار کیلومتر مربع به ضخامت ۷۰ سانتیمتر بوده است که در سال آبی جاری به رقم سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع و صخامت ۱۵ سانتیمتر یعنی به کمتر از یک پنجم کاهش یافته است.

مهندس سید ابراهیم علوی افزود: در شرایط کنونی ۷۱ درصد مخازن سدهای استان خالی است و میزان بارشها در سال آبی جاری در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: ۳۸۰ هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیر کشت برنج می رود که راهکار اجرایی برخورد قضایی و نوع جریمه و مصادیق جرایم در این زمینه در قانون مشخص نیست.

وی گفت: طبق مصوبات شورای حفاظت آب استان، الگوی کشت جهاد کشاورزی در استان ظرف سه ماه آینده باید نهایی شود و چاههای غیر مجاز در حریم ۱۰۰۰ متری چاههای آب شرب نیز در اولویت انسداد قرار گرفته است.

وی افزود: در شرایط کنونی سه هزار و ۶۱۴ حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده است که سالانه بیش از ۳۴ میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.

وی گفت: علاوه بر برداشت آب از چاههای غیرمجاز سالانه ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب نیز به صورت اضافه برداشت از چاههای دارانه پروانه برداشت می شود.

دادستان بجنورد نیز در این نشست به نمایندگی از دادگستری کل خراسان شمالی اعلام کرد: دستگاه قضایی برای همکاری در مسلوب المنفعه کردن چاههای غیرمجاز و سایر برداشتهای غیرمجاز آب، هیچ محدودیتی در هیچ کدام از مناطق استان ندارد.

مسلم محمدیاران گفت: آنچه که در شرایط کنونی به آن نیاز داریم تعریف کار مشخص در زمان مشخص برای کل استان در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.