اهواز_ سوسانا ترستال در دیدار سفیر هلند و هیات همراه و سفیر ایران در هلند با استاندار خوزستان که امروز در اهواز انجام شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در خوزستان در طول سفر خود، اظهار کرد: با توجه به در نظر گرفتن رابطه تجاری ۴۰۰ ساله، ما هم همچنان از برجام دفاع خواهیم کرد. سفارت هلند تنها سفارتی است که بخش کشاورزی در آن فعال است و بر این موضوع تسلط دارند.

 از برجام دفاع می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، غلامرضا شریعتی در این دیدار اظهارکرد: از مواضع اصولی شما در حمایت از برجام تشکر کرده و امید است با رفع دیگر موانع پیش رو در تبادل اقتصادی، همکاری های بین خوزستان و کشور هلند ادامه داشته باشد و بتوانیم اقدام عملی در زمینه های مختلف انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نخستین اقدامات رسمی برای حضور هیئت هلندی در ایران فراهم شده که امید است این روابط مستمر باشد افزود: با توجه به پیشینه چهارصد ساله روابط تجاری بین دو کشور ایران و هلند، لازم است این روابط ادامه یابد و با گستردگی بیشتری دنبال شود.

استاندارخوزستان با اشاره به ظرفیت های خوزستان عنوان کرد: استان خوزستان با داشتن بیشترین آب های جاری کشور، موقعیت استراتژیک و داشتن ۱۵ درصد سهم کشاورزی کشور می طلبد تا همکاری تجاری و دانشگاهی بین دو کشور افزایش یابد.

شریعتی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر ایران و گسترش کشاورزی در این خوزستان، در سال های اخیر با خشکسالی مواجه بوده و نیاز است تا در روش های کشاورزی و کارهای صنعتی تجدید نظر کرده و به روش ها و کشت های بهینه روی آوریم تا بیشترین بهره وری را از شرایط موجود داشته باشیم.

وی با تاکید بر تدوین نقشه راه برای کشاورزی، آب، محیط زیست و ریزگردها تصریح کرد: هلند یکی از کشورهایی است که بیشترین پیشرفت ها با بهره وری بالا در کشاورزی و استفاده بهینه از آب داشته و ما امیدواریم تا با کمک دانش این کشور به ویژه دانشگاه هایی مانند دلف و واخنینگن و استفاده از این تجربیات، روش های نوین را در کشاورزی به کار گیریم.

استاندارخوزستان اضافه کرد: آب شرب، آب شیرین کن ها، تصفیه خانه های آب شرب و سدهای پلاستیکی کارون از دیگر مسایلی است که علاقمندیم در خصوص آن ها با دانشگاه واخنینگن هلند قراردادهای همکاری و مطالعاتی منعقد کنیم.

شریعتی افزود: در خوزستان حدود سه میلیارد متر مکعب زه آب وجود دارد که بر خلاف دیگر کشورهای پیشرفته، بدون استفاده رها شده و تبخیر آن باعث شوری زمین های کشاورزی می شود.استفاده از آب شور زه آب ها برای کشاورزی و آبزی پروری یکی دیگر از برنامه های جدی همکاری ما با هلند است که در این زمینه تجربه زیادی در این زمینه دارد.لازم است مرکز تحقیقات شور ورزی برای استفاده از این زه آب ها در استان ایجاد کنیم و در این زمینه نیاز به تجربیات کشور هلند داریم که تولید در سطح بالا و بهره وری زیادی در کشاورزی خود دارد.

وی با اشاره به توانمندی ها و نقش خوزستان در اقتصاد کشور گفت: خوزستان پس از تهران بیشترین نقش را در تولید ناخالص ملی کشور داشته و نقش استراتژیکی در کشور دارد.روزانه بیش از ۲.۷ میلیون بشکه نفت در خوزستان تولید و وارد سبد اقتصاد کشور می شود.

استاندارخوزستان خاطرنشان کرد: در چهار سال اخیر، ۱.۵ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت ها ی کشاورزی خوزستان هزینه شده و تلاش داریم با تغییر رویکردهای مدیریتی، تولید و بهره وری را در استان افزایش دهیم که این امر نیاز به یک نقشه راه برای حوزه های آب و کشاورزی دارد به همین دلیل قصد داریم با کمک دانش هلند خود را با کم آبی سازگار کنیم.

همچنین سوسانا ترستال سفیر هلند در ایران در این دیدار با بیان اینکه ما هم همچنان از برجام دفاع خواهیم کرد گفت:با توجه به رابطه چهارصد ساله تجاری بین دو کشور، هیئت تجاری هلند مایل است که در خوزستان بماند و کارهای مطالعاتی و عمرانی خود را آغاز کنند.

وی افزود: هلند در سفارت خود متخصص کشاورزی داشته و سفارت هلند تنها سفارتی که بخش کشاورزی فعال دارد و بر این موضوع هم بسیار مسلط هستند.آب و کشاورزی دو بخشی بود که در این سفر به آن می پردازیم. این سومین سفر من به خوزستان بوده و از چالش های این استان در بحث آب، کشاورزی و محیط زیست اطلاع دارم.

سفیر هلند در ایران با بیان اینکه از کمبود بارش در ایران اطلاع دارم گفت:شوری خاک، استفاده دوباره از پساب ها و زه آب ها و دیگر موارد در این دو روز توسط هیئت تخصصی ما بررسی می شود و امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

وی تصریح کرد:نقشه راه و برنامه عملیاتی که خوزستان در نظر دارد، نشان می دهد که مسئولان استان می دانند کجای راه هستند و به کجا می خواهند برسند.

سفیر هلند در ایران یادآورشد: ارتباط قوی بین دولت، بخش خصوصی و بخش تحقیقاتی سه ضلع مثلث طلایی است که در هلند وجود داشته و زمینه ساز پیشرفت در آینده می شود.

علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند نیز در این دیدار گفت: روابط اقتصادی و تجاری با هلند به دلیل ظرفیت ها و امکانات موجود این کشور و ظرفیت های کشور ایران افزایش داشته است. به طوری که در سال های اخیر و پس از برجام روابط بین دو کشور در همه ابعاد به ویژه تجاری و اقتصادی رشد زیادی داشته است.

وی افزود: روابط تجاری از ۲۸۰ میلیون یورو به بیش از یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در مقایسه با چهار سال گذشته رسید.

سفیر ایران در هلند اظهارکرد: خوزستان یکی از استان های با ظرفیت و پتانسیل بسیار در کشور بوده و تلاش داریم در زمینه منابع آب، کشاورزی، انرژی، دریانوردی و ظرفیت های تولیدی خود را با کمک دانش هلند افزایش دهیم.امیدواریم با کمک بخش خصوصی توانمند هلند و دانشگاه های این کشور و حمایت دولت بتوانیم شاهد شروع فعالیت های علمی در این حوزه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.