یکی از تحلیلگران جهان عرب با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، فلسطین اشغالی و اردن به اهداف پشت پرده آن پرداخته است.

اهداف پشت پرده سفر «پمپئو» به خاورمیانه

به گزارش قدس آنلاین، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به سفر منطقه ای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا آورده است: محدود شدن سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، اسرائیل و اردن مفهومش این است که آنها محور تمرکز اصلی در طرحی که آمریکا پس از خروج از برجام در ۱۲ ماه مه آینده اجرا خواهد کرد، هستند.

وی  با اشاره به اینکه این سفر با هدف توزیع نقش ها به منطور  آمادگی برای رویارویی با ایران است، نوشت: پمپئو خود را در میان دوستانش می بیند و به تلاش زیادی برای جمع کردن آنها ضد ایران، اعمال تحریم های آمریکا، تشدید نظارت بر برنامه هسته ای و تلاش برای توقف توسعه برنامه موشکی ایران ندارد این سه به ویژه عربستان و اسرائیل بر طبل جنگ می کوبند و برای حمله نظامی آمریکا ضد ایران و همپیمانانش در منطقه عجله دارند.

عطوان بیان کرد: اینکه مصر در برنامه سفر وزیر خارجه آمریکا گنجانده نشده، شاید به این دلیل است که از مخالفت قاهره و اینکه نمی خواهد خود را در طرح آمریکا در سوریه شامل اعزام نیروهایی که ماموریت آنها ایجاد مناطق مستقل در شمال شرق و نیز جنوب سوریه شامل درعا، السویداء و قنیطره تا کمربند امنیتی اطراف فلسطین اشغالی باشد؛ وارد کند، آگاه هستند.

وی بیان کرد: گنجاندن اردن در جدول برنامه ها و قرار دادن آن به عنوان آخرین ایستگاه به طور عمدی و حساب شده صورت گرفته که نشان از نقش اردن در دو موضوع اساسی یعنی سوریه و فلسطین است و بررسی پرونده دوم بدون شنیدن نقطه نظر اسرائیلی ها ممکن نیست به ویژه که اراضی فلسطین اشغالی در آستانه زلزله مربوط به افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس در ۱۵ ماه مه آینده و تشکیلات خودگردان از هر گونه تماسی با دولت آمریکا در اعتراض به این انتقال خودداری می کند.

عطوان اعلام کرد: انداختن اردن در دام اعزام نیروهای ویژه به شمال شرق و جنوب سوریه محور اصلی مذاکرات وزیر آمریکایی با اردنی هاست. اردنی ها برعکس عربستان و قطری که از اعزام نیرو به سوریه استقبال کردند سکوت پیشه کرده اند و مخالفت یا موافقتی تاکنون نکرده اند زیرا به خوبی از خطرناک بودن تصمیم موافقت با مخالفت آگاه هستند و موافقت یعنی اعزام نیرو و جنگیدن با نیروهای بسیار آموزش دیده مورد حمایت ایران و برگرفته اس ایدئولوژی راسخ است و مخالفت یعنی ساز مخالف زدن با آمریکا و متحدانش در کشورهای حوزه خلیج فارس که برجسته ترین تبعات آن توقف حمایت های مالی با توجه به شرایط سخت اقتصادی اردن است.

وی تاکید کرد: بعید نیست که پمپئو همراه به وعده هایی که از اعراب در حمایت از طرح ضد ایرانی و مشارکت در جنگ سرد یا گرم ضد آن و متحدانش و دریافت میلیاردها دلار برای تامین هزینه نیروهای آمریکایی که در سوریه می مانند؛ به سوی رئیس خود ترامپ بازگردد اما آنچه برای ما غافلگیر کننده خواهد بود افتادن کشورهای عربی در این دام خونین جدید آمریکاست.

عطوان نوشت: ما به برادران اردنی که ما را می شناسند و ما نیز آنها را می شناسیم توصیه می کنیم به خطرات تن دادن به خواسته های آمریکا برای اعزام نیرو به سوریه و جنگیدن زیر پرچم ترامپ نژاد پرست و ضد اسلام و مسلمانان آگاه باشند. ترامپ فقط منافع اسرائیل را در منطقه محقق می سازد.

تحلیلگر مشهور جهان عرب در پایان می نویسد: جنگ آینده ضد ایران به طور مشخص اسرائیلی خواهد بود تا غصب این سرزمین ها و مقدسات عربی و اسلامی از سوی این رژیم تثبیت شود و اسرائیل از این جنگ پیروز خارج نخواهد شد زیرا همه جنگهایش را ضد محور ایرانی و گروههای مورد حمایتش در لبنان، فلسطین و سوریه باخته است و جنگ آینده نیز در این زمینه مستثنی نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.