قزوین_ کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه باید در استفاده از فضای مجازی چارچوب تعیین کرد، گفت: وابستگی به فضای مجازی در کشور به اندازه ای وسیع شده است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند در جمع و دورهمی های خانوادگی کمتر حضور داشته باشند و به فناوری، حضور در فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی روی بیاورند.

تعیین چارچوب در فضای مجازی/ وابستگی به فضای مجازی خانواده ها را از هم دور کرده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، روح الله مؤمن نسب عصر روز دوشنبه در نشست فضای مجازی در مسجدالنبی (ص) شهر قزوین که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: جنگ نرم از نظر مقام معظم رهبری به معنی تغییر در دل و زندگی مردم است که دشمن با استفاده از شیوه های خود توانسته به این جنگ نرم و اهداف خود دست یابد.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر روح و روان انسان و خانواده افزود: ۶۸ درصد طلاق های خانوادگی ناشی از ارتباط با جنس مخالف و یا استفاده نامناسب از شبکه های مجازی بوده که یکی از سایت های خبری بین المللی نیز ۹۱ درصد طلاقهای امروزی را مربوط به استفاده از موبایل می داند.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: نسبت به آگاهی و اطلاعات نسل ها شناختی وجود ندارد و این در حالی است که هر برنامه و تکنولوژی که در فضای مجازی شکل می گیرد و به روز می شود، زندگی برخی انسانها را نابود می کند و فرزندان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

مؤمن نسب راهکارهایی را برای شناخت فضای مجازی و استفاده مناسب از آن ارائه داد و بیان کرد: نخستین راهکار این است که شبکه های فضای مجازی را بشناسیم؛ همان گونه که خوراک و پوشاک فرزندان مهم بوده، رصد کردن حضور این فرزندان در فضای مجازی نیز مهم است.

وی ضمن بیان این مطلب که از نظر مقام مظم رهبری استفاده از فضای مجازی تسخیر افکار و تغییر رفتار را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اثر فضای مجازی بسیار مؤثر است و شخصیت کاربران در فضای مجازی تغییر می کند.

کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: بسیاری از سازندگان شبکه های اجتماعی، خود استفاده کننده از این شبکه ها نیستند و بخش قابل توجهی از کاربران شبکه های اجتماعی را مردم ایران تشکیل می دهد؛ به عبارت دیگر کشورهایی که خود تولیدکننده نرم افزار هستند، از نرم افزارها استفاده وسیعی ندارند و تنها ایرانیان بیشترین مصرف کننده را در این زمینه به خود اختصاص می دهند.

مؤمن نسب با طرح این سوال که «چرا به منفعت و ضرر هرآنچه که از سوی دشمن به ما ابلاغ و بیان می شود توجه نمی کنیم؟» بسیاری از مشکلات شبکه های مجازی مربوط به خانواده ها و هجمه های فضای مجازی بوده که در زمان این هجمه ها آموزش های لازم ارائه نشده است.

وی یادآورشد: وابستگی به فضای مجازی در کشور به اندازه ای وسیع شده است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند در جمع و دورهمی های خانوادگی کمتر حضور داشته باشند و به فناوری، حضور در فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی روی بیاورند.

کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: زمانی مساجد به عنوان کانون های فرهنگی و حضور مؤثر افراد بود اما با روی کارآمدن تکنولوژی و شبکه های مجازی این حضور کمتر شده و افراد کمتر به سمت و سوی دورهمی اجتماعی و خانوادگی روی می آورند؛ اگر این روند ادامه باشد پیش بینی می شود که تا چند سال دیگر در مساجد مردم حضور نداشته باشند و این یک بسیار فاجعه است.

مؤمن نسب مطرح کرد: با رشد روز افزون شبکه های اجتماعی باید تلاش کنیم تا زمان و فرصت بیشتری را در کنار خانواده سپری کنیم و والدین در تربیت فرزندان تلاش کنند تا آنها را به صورت پیوسته و آرام از فضای مجازی دور کنند؛ استفاده نامناسب از فضای پیامدهای نامناسبی را به همراه دارد و این فضا می تواند هنجارهای بسیاری را برای نسل های آینده به همراه داشته باشد و بهتر است که از این فضا استفاده بهینه شود.

کارشناس فضای مجازی مطرح کرد: باید در فضای مجازی چارچوب تعیین و قانونگذاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.