قدس آنلاین- تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی مسایل مربوط به دهه 60 گفت: قضایایی در رسانه ها نسبت به بنده مطرح می کنند. کسانی که اهل حقوق هستند فرق بین دادگاه، رئیس دادگاه و دادستان را می دانند؛ منتها یک آقایی این سخنان را گفت که با اینکه خودش ادعای حقوقی بودن را داشت اما فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی دانست.

توضیحات رئیسی درباره حوادث دهه ۶۰

به گزارش قدس آنلاین حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی شب گذشته در دیداری صمیمی با دانشگاهیان در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی اظهار کرد: شنیدن سخنان دانشجویان برای ما یک نعمت است؛ ممکن است سخنی با لحن دانشجویی که البته با آن ناآشنا نیستم، گفته شود. نگران این نیستم که نکاتی از سوی دانشجویان مطرح شود، خصوصا اینکه می دانم سخنان عموم دانشجویان و اساتید گرامی ما به عنوان کسانی که در یک مرکز علمی مسایل مختلف اجتماعی و دستگاه ها و عملکردها را رصد می کنند، باید شنیده شود.

 استفاده از جوانان و فرهیختگان مشهدی و اهل خراسان رضوی جزو اولویت های آستان قدس رضوی است

  وی با اشاره به ضرورت برخورداری نهاد آستان قدس از نقشه راه گفت: این نکته بسیار درستی است. البته خوشبختانه آستان قدس در سال گذشته یک برنامه راهبردی را با تعیین شاخص هایی تهیه کرد و بیش از 400 شاخص از همه فعالیت های آستان قدس احصا شد که با یک کار مداوم مدیریتی به صورت داشبوردی پیش روی همه بخش های این مجموعه وجود داشته و همه بخش ها می توانند با این داشبورد عملکرد خود را ببینند. این داشبورد پیش روی همه معاونین و بخش ها وجود دارد و برنامه ریزی شده امسال دومرتبه در شاخص های احصا شده، بازنگری شود.

 رئیسی ادامه داد: همچنین استفاده از نیروهای مشهدی و هم استانی از اولویت های ماست. علاوه بر این از دیگر اولویت های ما استفاده از جوانان با کارآمدی های مختلفی که دارند، در بخش های مختلف است. این مساله مورد تاکید ما در جلسات مختلف با حضور مدیران آستان قدس بوده است. من نیز در برنامه های آستان قدس بر این نکته تاکید داشته ام که هم توجه به جوان و هم توجه به نیروهایی که از فرهیختگان مشهد مقدس هستند، در دستور کار ما قرار دارد. با این حال در برخی بخش ها باید از چهره های ملی نیز استفاده کرد.

 تولیت آستان قدس رضوی در خصوص مسئولیت های خویش در بخش های مختلف عنوان کرد: من زمانی که در سازمان بازرسی کل کشور حضور داشتم، با دولت های مختلف کار کردم که برخی از آن ها از نظر سلایق سیاسی نیز با من نظر متفاوتی داشتند. همگان معتقد بودند به اینکه سازمان بازرسی یک نگاه منصفانه دارد و هم من 3 سال پس از فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی برای همه کارشناسان ارشد، مدیران میانی و مدیران عالی کشور، تمام دستگاه های اجرایی کشور را پشت ویترین و به نمایش گذاشتم.

 وی افزود: 5000 نفر از مدیران عالی و میانی کشور از 3 نمایشگاهی که من در 3 سال پایانی خدمتم برگزار کردم، بازدید کردند و جمع بندی همه نظرات آنان با همه سلایق سیاسی حاکی از این است که سازمان بازرسی آسیب شناسی های مهمی انجام داد. در حوزه های مختلفی غرفه تشکیل داده شد. ابتدا برخی می گفتند مگر شما وزارتخانه ها هستید که می خواهید فعالیت خود را به نمایش بگذارید؟ سازمان بازرسی چه چیز را می خواهد نمایش دهد؟ اما ما تمام مسایل کشور را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه چون مساله مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، با تاکید بر این حوزه بررسی و اعلام کردیم.

 رئیسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری رسما این مساله را مورد تقدیر قرار دادند و چندین مرتبه از دفتر ایشان از این نمایشگاه بازدید شد، گفت: در این رابطه با حفظ همه احترامات به همه ولی خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن بود. در واقع باید سخن متقن و مستند زده بشود.

 تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: همیشه تلاش من در حوزه های مختلف این بوده، آنچه که باید برای تحقق عدالت باید انجام بشود، صورت پذیرد. اگر نارسایی دیدم ابتدا به مسئولان مربوطه و در ثانی به دفتر منتقل می کردم. اگر منظور از اعلام، اعلام عمومی باشد، شاید ما خیلی از این اعلام ها را موثر ندانیم؛ برخی از این اعلام ها در جهت مسایل خاصی است ولی اجرای عدالت، رفع نارسایی و آسیب ها را باید با هر قدرت و توانی دنبال کرد و من تمام تلاشم در این مدت این بوده که در این جایگاه کاری انجام دهم که اقتضای اجرای عدالت است.

رئیسی در خصوص مساله همکاری نیروهای بسیج با آستان قدس رضوی گفت: ما از این همکاری در همه سطوح استقبال می کنیم و هم اساتید و هم دانشجویان می توانند برای مجموعه ما موثر باشند. تاکید ما این است که بسیجیان که آن ها را به هیچ جریان خاصی منتسب نمی دانیم و همه نیروهای دغدغه مند انقلاب اسلامی و نیروهای ارزشمند می توانند به صورت موثری در خدمت آستان قدس قرار گیرند.

 سال گذشته بیش از 2500 شغل ایجاد کرده ایم

 تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وضعیت بیکاری در کشور عنوان کرد: یکی از دستورات کار ما این بوده که کسانی که در آستان قدس فعالیت دارند، بیکار نشوند. سال گذشته در استان برخی کارگران با تعطیل شدن کارخانه ها و بنگاه های تولیدی بیکار شدند. تلاش ما این بوده در این 2 سال یک کارگر در آستان قدس رضوی بیکار نشود. تا اسفند سال گذشته یک حقوق بگیر در آستان قدس رضوی که بیش از 18 هزار کارمند و حقوق بگیر دارد، نداریم که حقوق و عیدی وی دریافت نشده باشد چون برخی کارخانه ها 3 ماه، 4 ماه، 6 ماه، حقوق پرداخت نکرده اند.

 وی اضافه کرد: ما تلاش کرده ایم شغل ایجاد کنیم. در واقع سعی شده اول ایجاد شغل مناسب در دستور کار قرار گیرد، سپس برای آن فردی در نظر گرفته شود.

 رئیسی یادآور شد: در این راستا اقداماتی در دستور کار قرار دادیم که در نتیجه آن مشاغلی در سطح استان خراسان بزرگ فعال شده است. به عنوان نمونه قنات هایی را در جنوب خراسان لای روبی کردیم که با همین کار حدود 700 شغل ایجاد شد. در کلات دام های سبک به بسیاری داده شد که همین امر منجر به ایجاد شغل شده است. مغازه های اطراف حرم را در اختیار بسیاری از مددجویان قرار داده ایم تا تولیدات دستی خود که بازار مصرف نداشت را عرضه کنند. هم اکنون بسیاری از این مغازه های اطراف حرم واگذاری قطعی نمی شود و فروش کلا تعطیل شده است.

 آستان قدس را رقیب بخش خصوصی قرار نداده ایم

 وی ادامه داد: علاوه بر این سوغات زائر باب شده و بسیاری از شرکت های تولیدی و بخش های تولیدی وارد این کار شده اند و تولیدات خود را عرضه می کنند. آستان قدس را رقیب بخش خصوصی قرار نداده ایم بلکه ما حامی بخش خصوصی هستیم نه رقیب آن.

 عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: من پیشتر اعلام کرده ام، بودجه ما یک هزارم بودجه دولت است و قبلا اعلام کرده بودیم هزار شغل ایجاد می کنیم. امروز اعلام می کنم سال گذشته بیش از 2500 شغل ایجاد کرده ایم.

 اکثر شرکت های آستان قدس زیان ده هستند

 رئیسی با بیان اینکه من اعتقاد به شفافیت دارم، گفت: در سال نخست مسئولیتم، در 3 تا 4 ماه اول، مجامع عمومی همه شرکت های آستان قدس برگزار شد. اکثر شرکت های آستان قدس زیان ده هستند. در حال حاضر در حال بررسی راهکارهای برون رفت از این مشکلات هستیم تا حتی اگر قرار است شرکت ها واگذار شود، سودده شود و سپس واگذار گردد.

 تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: من به دوستان خود نیز گفته ام، عدد و رقم هایی را نسبت به این وضعیت شرکت ها آماده کنند. اگر اعداد و ارقام برخی شرکت ها را اعلام کنم، خواهید دید شرایط چگونه است. هر کدام از این شرکت ها وضعیت خاص خود را دارد و این قابل تبیین است و انشالله به زودی گزارش وضعیت شرکت ها را به نحوی اطلاع رسانی می کنیم که هم در جهت شفافیت باشد و هم بدانید وضعیت درآمدی آستان قدس به چه شکل است.

 رئیسی در خصوص سوالی در مورد ضرورت حمایت از پژوهش ها بیان کرد: حتما این کار را می کنیم. بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و سایر بخش های پژوهشی و علمی آستان قدس حتما این حمایت را خواهند داشت. منتها باید سازوکار این امر فراهم شود و در این زمینه می توان با بخش های مختلف دانشگاه که با ما در ارتباط است، همکاری در حوزه پژوهش با دانشگاه فردوسی و دیگر مراکز علمی را داشت.

 خداوند انشالله از آن کسی که شبهه مالیات های آستان قدس را در اذهان ایجاد کرد، نگذرد

 عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد وضعیت و نحوه پرداخت مالیات در آستان قدس رضوی گفت: ما چند مرتبه این مساله را توضیح دهیم؟ خداوند انشالله از آن کسی که این شبهه را در اذهان ایجاد کرد، نگذرد. به امر امام بزرگوار آستان قدس رضوی و شرکت های تابعه از مالیات معاف خواهند بود. ما تا امروز در حال پرداخت مالیات ارزش افزوده، مالیات تکلیفی و مالیات های جمعی خرجی با نظارت سازمان مالیاتی کشور بوده ایم.

وی ادامه داد: چند روز پیش نیز هیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور فقط برای تقدیر و تشکر از آستان قدس رضوی آمدند چون سازمان و مجموعه آستان قدس مجموعه خوش حسابی است.

 رئیسی با بیان اینکه در این 2 سال ما مالیات های آستان قدس را پرداخت کرده ایم، گفت: منتها باید پرسید آیا فقط مالیات آستان قدس مساله است؟ چرا از یقه سفیدهایی که مالیات پرداخت نمی کنند، نمی گویید؟ چرا نمی گویید کسانی که فرار مالیاتی دارند و بیشترین درآمد را از کشور و از حلقوم این مردم دارند، یک قران مالیات پرداخت نمی کنند؟ این ها مسایل این کشور است. عدد و رقم آن را از خود وزارت اقتصاد و دارایی بپرسید که میزان فرار مالیاتی در کشور چقدر است؟ کارمندان هر دستگاه ابتدا مالیات می پردازند ولی کسانی هستند که درآمدهای کزایی در کشور دارند؛ چرا سراغ این ها نمی روند که مالیات شان پرداخت شود؟ این ها که امر ناشناخته پیچیده دست نیافتنی نیست و مسایل رونشی است.

 تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: یکی از گزارشات روشنی که در دوران مسئولیتم در سازمان بازرسی کشور در ادوار مختلف دارم، همین فرارهای مالیاتی بوده است. سخن در آسیب شناسی نیست سخن در آسیب زدایی است که این امر در کشور اراده جدی می خواهد.

 وی اضافه کرد: آیا واقعا مشکل کشور مشکل برنامه است؟ چه میزان پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری با پیشنهادات کارشگا داریم؟ این پیشنهادات باید در عرصه اجرا وارد شود. مجریان کجا هستند؟ مساله این است. مساله این است که باید برنامه پنجم و ششم اجرا شود؛ سخن در این زمینه است.

 رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرکز هنرهای آستان قدس رضوی آمادگی این را دارد که از فرهیختگان و هنرمندان استفاده کند، تصریح کرد: هنر هنرمندان مشهدی همیشه آمیخته با حکمت بوده و هنرمندان ما آثار فاخر و ارزشمندی را تولید کرده اند و این ها حتما مورد حمایت آستان قدس هستند و ما نیز زمینه بروز و ظهور بیش از پیش این مساله را فراهم خواهیم کرد. ظرف چند وقت اخیر در آستان قدس رضوی مانند رواق امام که در آن سخنرانی می شود، یک مرکزی به عنوان شعر دعبل راه اندازی کرده ایم که شاعران و فرهیختگان به آنجا آمده و اشعار خود را قرائت می کنند. نمونه این فعالیت ها را در بخش های دیگر با ظرفیتی که وجود دارد، دنبال خواهیم کرد.

 راه اندازی یک مجموعه 530 واحدی برای جوانان تازه ازدواج

 وی بیان کرد: در همان سال نخستی که افتخار خادمی آستان قدس رضوی نصیب من شد، مجموعه ای برای اسکان جوانان تازه ازدواج کرده راه اندازی شد که درصد قابل توجهی از فعالیت آن انجام شده است. این مجموعه شامل 530 واحد است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: البته ما به این مقدار بسنده نخواهیم کرد. در ارتباط با ایجاد و احداث خوابگاه برای دختران و پسرانی که آماده ازدواج هستند نیز «زمین از ما، ساختمان از شما». امکان آن را ما فراهم می کنیم. باید بگذاریم زمینه ازدواج جوانان پا گیرد و کار عملیاتی و اجرایی صورت دهیم چون حوزه فعالیت ها حوزه اقدام و عمل است.

 رئیسی با اشاره به ایجاد امکان برای اسکان زوار دانشجو اظهار کرد: ما آمادگی آن را داریم برای اسکان زائرین دانشجو از سراسر کشور مشارکت کنیم. در واقع ما می توانیم برای این کار زمین لازم را فراهم کنیم و مجموعه وزارت علوم نیز امکانات را فراهم کند تا به صورت مشارکتی مراکز اقامتی برای دانشجویان از سراسر کشور آماده شود.

 تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم بکارگیری توان بازنشستگان در این مجموعه افزود: تاکید ما این است نباید مشورت با بازنشستگان را از نظر دور داشت. بازنشستگان به جهت برخورداری از تجربه باید به عنوان چراغ راه مورد استفاده قرار گیرند. با این حال در بخش اجرا چنین اعتقادی ندارم. من 20 ساله بودم که در سال 59 دادستان کرج شدم. امام این زمینه را فراهم کردند و خیلی ها اینگونه بودند. ما معتقدیم کشور از توجه به جوانان هیچگاه ضرر نکرده و ضرر نمی کند و می توان ریسک آن را پذیرفت. باید به جوانان نه در سخن بلکه در عمل توجه داشت. در عین حال بازنشستگان با توجه به تجربیاتی که دارند، می توانند به عنوان مشاورین خوب فعالیت کنند. 

 جریان منافقین در سال 60، جریان داعشی های آن سال بود

 رئیسی در خصوص غائله منافقین در سال 60 عنوان کرد: برخی از این فیلم ها مانند دو قسمت اخیر سریال پایتخت به خوبی نشان داد که داعشی ها چه کردند. جریان منافقین در سال 60، جریان داعشی های آن سال بود که به جان ملت افتاد به طوری که 17 هزار نفر از رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی کشور و بسیاری از مسئولان را به شهادت رساندند. در خیابان می آمدند و هرکس عکس امام را در مغازه خود نصب کرده بود، به شهادت می رساندند. آن روز امام بزرگوار ما در مورد این جریان بسیار خطرناک فریاد می‌زد ولی بعضی ها خیلی دقیق توجه نمی‌کردند. بعدها همین ها تبدیل شدند به سربازان با یونیفرم امریکایی ها که وقتی مردم به عراق برای زیارت می رفتند، به امریکایی ها اطلاعات می دادند.

وی با اشاره به مثالی اضافه کرد: درحال حاضر حکم بسیاری از قاچاقچیان مواد مخدر معلوم است؛ یعنی دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر حکم صادر کرده اند و دیوان عالی کشور نیز آن را تایید کرده ولی حکم اجرا نشده است. تعداد این افراد زیاد است و در سراسر کشور چندین هزار نفر هستند که تمام مراحل قانونی و صدور حکم آن ها طی شده و تنها اجرای حکم باقی مانده است.

 تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: با قاچاقچیان برخورد می شود اما برخی هستند که مشمول قانون هستند ولی مصلحت است هم اکنون حکم شان در یک مقطعی اجرا نشود؛ معنای این سخن این نیست که حکم وی اجرا نشود چون حکم او قطعی است. در آن زمان هم همه مراحل صدور حکم برخی از این منافقین طی شده بود و مراحل دادگاه ها را گذرانده بود و از نظر قانونی حکم آن ها روشن بود.

 یک آقایی سخنانی گفت که با اینکه خودش ادعای حقوقی بودن را داشت اما فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی دانست

 رئیسی خاطرنشان کرد: قضایایی در رسانه ها نسبت به بنده مطرح می کنند. کسانی که اهل حقوق هستند فرق بین دادگاه، رئیس دادگاه و دادستان را می دانند؛ منتها یک آقایی این سخنان را گفت که با اینکه خودش ادعای حقوقی بودن را داشت اما فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی دانست. رئیس دادگاه حکم صادر می کند و دادستان کار مدعی العموم را انجام می دهد. این ها جزو اولیات دانش حقوق است. کسی که سال اول دانشکده حقوق باشد، فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را می داند.

  قهرمان ملی مبارزه با نفاق امام خمینی(ره) است

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه من در طول این مدت رئیس دادگاه نبوده ام؛ افتخار من این بوده که همیشه مدعی حقوق مردم بوده ام، اظهار کرد: برخورد با جریان نفاق از آن برخوردهایی بوده که افتخار آن مربوط به امام است. اگر گروه های داعش، القاعده و النصره را گروهی سیاسی بدانیم، این سوال پیش می آید که آقای حاج قاسم آنجا چه می کند؟ اگر این جریان بسیار خطرناک دست ساخته انگلیس و اسرائیلی ها برای کشتار در امت اسلامی و اینکه کشورهای اسلامی را بر هم زند، بدانیم، آقای حاج قاسم می شود قهرمان ملی. امروز قهرمان ملی مبارزه با نفاق امام خمینی(ره) است.

 وی ادامه داد: او مرد بزرگی بود که نفاق را زمانی تشخیص می داد که خیلی ها نمی توانستند تشخیص دهند. او مرد بزرگی بود که خوب هشدار می داد زمانی که خیلی ها متوجه نبودند بر کشور چه می گذرد. قهرمان ملی مبارزه با نفاق امام است. ایشان پیشتاز این ماجرا بود. حال ببینید شبهاتی که در اذهان ایجاد می کنند؛ کدام کشور اجازه می دهد با رئیس جمهورش، نخست وزیرش، رئیس دیوان عالی کشورش و مردمش اینگونه برخورد شود؟ یک مومن متدین به همراه خانواده اش را سر سفره افطار به رگبار بستند.

 رئیسی تصریح کرد: این ها در تاریخ جنایت کردند. یکی از افتخارات نظام برخورد با جریان نفاق است. این را باید یکی از افتخارات کشور شمرد. یکی از افتخارات من نیز این است که با فساد، نفاق، دزدی، کلاهبرداری و شرارت در طول تاریخ عمرم مبارزه کردم و مبارزه خواهم کرد.

 تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: شناخت وظیفه، عمل به آن و ایستادگی در راه هدف وظیفه ماست. من آمادگی دارم در جلسات محدودتر نسبت به هر ابهامی سخن بگویم اما خواهش من این است اگر برای برخی عزیزان مساله روشن شد، خود مبلغ ماجرا شوند. حقیقتا سرباز بزرگی هستیم که به فهم و شناخت و باور مردم نه به عنوان یک شعار عقیده مند است.

 وی با تاکید بر لزوم تبدیل مشهد به شهری دارای مرجعیت علمی عنوان کرد: من ابتدای ورودم به مشهد اعلام کردم، می خواهیم مشهد دارای مرجعیت علمی شود. منظور از این سخن تنها آستان قدس نیست بلکه تمام دانشگاه ها و حوزه علمیه کهن مشهد و خراسان را شامل می شود و همه این ها بستر مرجعیت علمی است. این ظرفیت در اینجا وجود دارد که فرهیختگان بسیاری جذب این بستر شوند. دستیابی به مرجعیت علمی امر آرمانی و دست نیافتنی نیست. این ظرفیت در این دانشگاه و حوزه علمیه خراسان که یک حوزه کهن و توانمند است، وجود دارد.

 رئیسی اضافه کرد: ظرفیت بالقوه و بالفعل خراسان می تواند مشهد را به برکت وجود حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) برخوردار از مرجعیت علمی کند. استدعای ما از دانشگاه فردوسی این است که کمک کند این مرجعیت علمی برای مشهد اتفاق افتد. ما به برکت امام رضا(ع) می توانیم این جایگاه را پیدا کنیم و یقین داریم این مرجعیت علمی به نفع کشور و نظام خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.