مذاکرات آستانه-۹ در حالی پیش از ۲۵ اردیبهشت ماه جاری در قزاقستان برگزار خواهد شد که معارضان سوری در بدترین شرایط خود به سر می‌برند و ترکیه به نیابت از آنان تصمیم می‌گیرد.

مذاکرات «آستانه-۹» برای سوریه، تا دو هفته دیگر برگزار می‌شود

وزاری خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات خود در مسکو، بر سر دستور کار نشست صلح سوریه موسوم به «آستانه-۹» به توافق رسیدند.

وبگاه خبری النشره به اعلام این خبر گزارش داد که قرار است این نشست پیش از اواسط ماه میلای جاری برگزار شود.

دو ماه پیش نیز نشست آستانه برگزار شده بود و این مذاکرات در مرحله کنونی جایگزین مذاکرات ژنو شده است.

به خاطر شکست روندی که سازمان ملل برای حل بحران سوریه در پیش گرفته بود، ایران، روسیه و ترکیه خود وارد عمل شدند و این مذاکرات را برگزار کردند، هر چند آمریکا به همکاری انگلیس و فرانسه با حملات هوایی چند روز پیش خود قصد دارد وانمود کند که نمیتوان این کشور را از سوریه کنار گذاشت.

منابع آگاه اعلام کردند که آنچه در نشست مسکو صادر شد و تصمیماتی که اتخاذ شد، تا حد زیادی اساس برنامه کاری است که در مذاکرات آتی آستانه مطرح خواهد شد.

این مذاکرات در حالی برگزار خواهد شد که ائتلاف موسوم به معارضان سوری در حال فروپاشی است؛ به ویژه اینکه اعضای برجسته این گروه از جمله «جورج صبرا، خالد خوجه و سهیر الاتاسی» از این ائتلاف استعفا کردند.

البته گفته میشود که معارضان قصد دارند در پنجم و ششم ماه آتی میلادی (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) رئیس جدیدی برای هئیت خود انتخاب کنند.

النشره گزارش داد که استعفای این سه عضو از ائتلاف به خاطر کشمکش قطر و ترکیه برای تسلط بر تصمیمات معارضان بود و احتمال دارد گروه معارض جدیدی تشکیل شود که از ائتلاف معارضان کارآیی بیشتری داشته باشد.

بنا بر این گزارش، این ابهامی که ساختار ائتلاف معارضان را احاطه کرده، نشانگر ناکامی و شکستی است که معارضان با آن روبرو هستند؛ به گونه ای که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نقش معارضان سوریه از مدتها پیش به پایان رسیده و فقط ترکیه است که بدون مراجعه به معارضان به نیابت از آنان تصمیم میگیرد و همین مسئله سبب خشم معارضان سوری شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.