قدس آنلاین/ نازلی مروت: مدیرکل ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: تطبیق گرایی در عصر حاضر موجب شده ما با پدیده لمپنیزم در بحث مهدویت روبه‌رو شویم.

با پدیده لمپنیزم در بحث مهدویت روبه‌رو شده‌ایم/مهدویت یک بحث عمومی است نه عوامی

حجت‌الاسلام دکتر یحیی جهانگیری سهروردی با بیان این مطلب که در موضوع مهدویت بیش از اینکه شرایط محور باشیم، نشانه محور شده‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه قبل از آنکه بپرسیم چه انجام دهیم تا امام زمان بیاید، به دنبال این هستیم که چه اتفاقی دلیل بر ظهور است. این مبلغ بین‌المللی افزود: به دلیل این رویکرد به دنبال علایم در طبیعت هستیم و مرگ ملک عبدالله را نشانه ظهور می‌دانیم یا اتفاقات یمن را تطبیق می‌کنیم و هزاران نشانه دیگر که ممکن است در طبیعت رخ دهد تا مهدی(عج) بیاید.

دکترجهانگیری سهروردی تأکید کرد: ما باید به دنبال این باشیم که چه وظیفه‌ای برای نزدیک شدن ظهور بر دوش ماست نه اینکه بنشینیم و نشانه‌های غیر حتمی را بشماریم.

استاد حوزه دانشگاه با بیان اینکه روایات شیعی بر وظایف مؤمنین درقبال امام عصر(عج) تأکید دارد، گفت: در حدیث معروفی آمده است که اگر همه مردم به این حد برسند، ظهور اتفاق می‌افتد، ظهور نه یک دقیقه دیر رخ می دهد نه زود، متنها شما باید شرایط را فراهم کنید. همچنین در روایت دیگری آمده است که عده ای انسان مشرقی در عصر تاریکی می‌آیند که بستر ساز زمینه ظهور موعود می‌شوند.

وی در ادامه به رواج تطبیق‌گرایی در عصر حاضر اشاره کرده و اظهار کرد: نکته‌ای که در الهیات تطبیق وجود دارد این است که آیا ما اجازه داریم یک نکته تاریخی را با مسأله‌ای دینی تطبیق بدهیم؟، هرچند این رویکرد در طول تاریخ تکرار شده و افراد بسیاری قیام خود را به قیام امام زمان(عج) تطبیق داده‌ا ند اما راه به خطا برده‌اند.

دکتر جهانگیری سهروردی با تأکید براینکه اینگونه تطبیق‌گرایی باوربه مهدویت را با چالش مواجه می کند، افزود: متأسفانه گاهی افراد، برای نتایجی کوچک در بازه زمانی محدود اصل مهدویت را نشانه می‌روند.

مدیرکل ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی با انتقاد از برخوردهای سلیقه‌ای و ذوقی با موضوع مهدویت، تصریح کرد: قبل از آنکه بدون مطالعه با مسأله ظهور برخورد کنیم باید صحت روایاتی را که نشانه‌های ظهور را مطرح کرده‌اند، ثابت کنیم. دکتر جهانگیری سهروردی با بیان اینکه در سالهای اخیر تطبیق گرایی در موضوع مهدویت گسترش یافته است، گفت:تطبیق گرایی در عصر حاضر موجب شده ما با پدیده لمپنیزم در بحث مهدویت روبه‌رو شویم.

وی تأکید کرد: عده‌ای به دنبال عوام زدگی اصل مهدویت هستند با این تصور که در این صورت همه مردم مهدویت را می‌فهمند. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عمومیت بخشی به مهدویت وظیفه همه ماست، گفت: باید توجه کرد عمومیت بخشی با عوام زدگی اصل تخصصی مهدویت کاملاً فرق دارد.

مبلغ بین‌المللی افزود: لمپنیزم در بحث مهدویت موجب تردید در باورهای مردم می‌شود. در شبکه‌های معاند که به دنبال هرزه‌پردازی علیه موعودگرایی هستند، از همین روش برخورد نهایت استفاده را می‌برند.

در ارایه محتوای دینی کوتاهی کرده ایم

دکتر جهانگیری سهروردی با تأکید براینکه در موضوع مهدویت باید بحث علمی و آکادمیک صورت بگیرد، تصریح کرد: اول باید این مسأله بررسی شود که ما در الهیات حق تطبیق داریم یا نه؟، امام خمینی(ره) با عوام‌گرایی در دین بسیار مخالف بودند زیرا می‌دانستند این نوع نگاه به اصل دین ضربه هولناکی می‌زند.

مدیرکل ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: انبیا و امامان با خرافه پرستی و لمپنیزم مبارزه کردند زیرا ترویج اصول الهی را با منطق پیگیر بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه توسعه فضای رسانه‌ای موجب شده هر فردی بتواند به رواج برخی باورها دست بزند، اظهارکرد: چون در فضای رسانه‌ای جدید تک صدایی از بین رفته است، موجب شده تا هرج و مرج ترویج دین و بخصوص موضوع جذاب مهدویت رخ بدهد.

 وی تأکید کرد: برای رفع چالش‌های نوظهور پیرامون مهدویت باید علاوه بر پیگیری مباحث آکادمیک، تولید و توزیع محصولات رسانه‌ای را در دستور کار قرار دهیم. دکتر جهانگیری با بیان اینکه تاکنون در ارایه محتوای دینی کوتاهی کرده‌ایم، اظهار کرد: این غفلت موجب شده تا هرکسی بتواند میدان جولان داشته باشد.

مدیرکل ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: اندیشمندان دین باید زبان مردم را بفهمند و با کمک هنرمندان، شعرا، سینماگران و درام نویسان دستاوردهای علمی خود را به مردم عرضه کنند زیرا مهدویت یک بحث عمومی است نه عوامی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.