اهواز_ با توجه به شرایط آب و هوایی استان و تقارن امتحانات با ماه مبارک رمضان و هم زمانی مسابقات جام جهانی فوتبال، انتخاب این تاریخ، بی تجربگی یا یک کج سلیقگی عیان است.

قدس آنلاین_ گروه استانها_ امتحانات نوبت دوم در مدارس متوسطه دوم مهمترین قسمت آموزشی هر سال تحصیلی است که نتیجه یک سال عملکرد دانش آموز، معلم و مدارس در آن مشخص می شود.
تاریخ امتحانات نهایی سال سوم و دروس نهایی پیش دانشگاهی با توجه به برگزاری بصورت هماهنگ و کشوری، موضوع مورد بحث این مقال این نیست.
آنچه مورد مناقشه و بحث برانگیز است؛ تاریخ شروع امتحانات داخلی مدارس استان خوزستان به خصوص دوم متوسطه است که با اعلان اداره کل آموزش و پرورش استان از ۲۴ اردیبهشت باید آغاز شود!

تاریخی که با اعلام آن، مخالفت و انتقاد گسترده فرهنگیان بویژه مدیران، معلمان و اولیا، دانش آموزان را به دنبال داشته و دارد.

اصولا با توجه به شرایط آب و هوایی استان و تقارن امتحانات با ماه مبارک رمضان و هم زمانی مسابقات جام جهانی فوتبال، انتخاب این تاریخ اگر تصمیمی گروهی و کارشناسانه باشد اوج بی تجربگی است و اگر تصمیمی فردی یا وزارتی باشد یک کج سلیقگی عیان است.

از آنجا که اکثر استانهای موفق در بحث امتحانات به خصوص نهایی و کنکور مثل استان یزد؛ کمیته تعدیل بخشنامه های وزارتی را دارند و با توجه به وضعیت موجود، تصمیم گیری می کنند و با استناد به بخشنامه ها و آئین نامه های موجود درباره زمان پایان کلاسهای درس و شروع امتحانات در مناطق گرمسیری چون خوزستان، تصمیم به شروع دیر هنگام امتحانات داخلی در استان، عجیب و غریب به نظر می آید، گو اینکه متولیان و تصمیم گیرندگان استان در این زمینه شتاب زده و بدون تامل عمل کرده اند.

گرمای هوا، افت فشار برق، کمبود یا فرسوده بودن سیستم سرمایشی اکثر مدارس، استهلاک، مقاومت اولیا و دانش آموزان، سردرگمی مدیران و بلاتکلیفی معلمان در زمان پایان کلاسهای درس، تعطیلات طولانی نیمه خرداد، تقارن با ماه مبارک رمضان و... نتیجه ای جز فرسایش و فرسودگی آموزشی و افت تحصیلی به دنبال ندارد.

امید است که مسئولان و متولیان امر این بار با نظرخواهی و دعوت از مدیران و معلمان و دلسوزان تعلیم و تربیت و با دور اندیشی و تا زمان باقی است در تصمیم خود تجدید نظر نموده و با تغییر تاریخ شروع امتحانات در  زمانی بهتر از ۱۸ اردیبهشت ماه، ضمن صرفه جویی در زمان و جلوگیری از هدر رفت انرژی و تقارن کمتر امتحانات با ماه مبارک رمضان، هم رضایت مدارس و خانواده ها و دانش آموزان را جلب نمایند و هم شرایط بهره وری بیشتر از ماه رمضان را برای جامعه هدف فراهم نمایند.

در این صورت با توجه به تعطیلات متعدد خرداد ماه، زمان مناسب برای اعلان نتایج و فرصت برنامه ریزی مناسب برای فصل تابستان هم بوجود می آید.

  عباس بهوندی، فعال فرهنگی و مدیر دبیرستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.