لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری نیست. دلیلش این است که عرضه بیش از تقاضا است و دارند کالاها را اعتباری می دهند به همین علت مشمول قیمت گذاری نیست، مگر اینکه یک کارخانه بیاید خارج از عرف، قیمت گذاری کند در آن صورت سازمان حمایت ورود پیدا می کند که این اتفاق هم تاکنون نیفتاده است.

 لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری نیست/ بهترین اقدام دولت در ۵ سال اخیر تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار بود

قدس آنلاین- اگر چه در ظاهر ماجرا و طبق ادعای مقامات دولتی دلار تک نرخی شده است اما شرکت های لوازم خانگی هنوز نتوانسته اند خود را با این مسئله تطبیق دهند. پرسش این است که چرا تک نرخی شدن ارز، نتوانسته بر روی قیمت لوازم خانگی تاثیر مثبتی داشته باشد. پایگاه خبری قدس آنلاین در این رابطه با محمد طحان پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی به گفت و گو پرداخته است. رییس اتحادیه لوازم خانگی می گوید: لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری نیست و در حال حاضر لیست قیمتی که از شرکت ها به اتحادیه آمده، افزایش قیمت ها را ۸، ۹ و ۱۰ درصد نشان می دهد. متن کامل این گفت و گو  از نظر می گذرد.

همان طور که می دانید بانک مرکزی با تدوین و ارائه بخشنامه‌های متعدد درصدد کنترل بازار ارز اقداماتی انجام داده و در یک اقدام ناگهانی قیمت ارز را با ۴۲۰۰ تومان تک نرخی اعلام کرد اما هنوز  شرکت های لوازم خانگی  از شوک افزایش قیمت ارز در ماه‌ها و هفته‌های  اخیر خارج نشده و خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز تطبیق نداده است، به اعتقاد شما این مسئله تک نرخی کردن ارز چه تاثیرات بر بازار لوازم خانگی گذاشته است؟

به هر حال تمام اقتصاددان ها دنبال این مسئله بودند که ارز تک نرخی شده و جلوی برخی از سوء استفاده ها گرفته شود و این نرخ ارز هر چقدر که می خواهد باشد چون تک نرخی شده است. فرض کنید، ۵ هزار، ۶ هزار یا سه هزار تومان باشد. فرقی ندارد، مهم این است که تک نرخی باشد تا به مدت یک یا دو سال خیال تولیدکنندگان راحت باشد که نرخ ارز ثابتی وجود دارد و روی آن نرخ ارز ثابت می توانند برای تولید و صادرات برنامه ریزی کنند. بنابراین این اقدام مثبت است.

پس شما به این مسئله معتقد هستید که این نرخ ارز ثابت به نفع تولیدکنندگان لوازم خانگی است؟

ببینید این مسئله اساسا به نفع صنعت و بازرگانان و البته تولیدکنندگان است و همه بخش ها تکلیف خودشان را می دانند که چه رقمی از نظر ریالی پول دارند و می دانند که اگر امروز به صورت اعتباری از شرکت های خارجی کالا خریدند و ارز امروز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، خیالشان راحت است که ۶ ماه دیگر هنگام پرداخت بدهی شان بازهم نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است. در گذشته مشکل این بود که به عنوان مثال کالایی خریداری می شد و یا خارجی ها اعتباری در اختیارمان می گذاشتند، آن هم در شرایطی که دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود اما ۸ ماه بعد هنگام پرداخت بدهی، دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومان می شد و این ضرر بود. پس این را درنظر داشته باشید که ثابت شدن نرخ ارز حتما به نفع تولیدکنندگان است.

همان طور که اشاره کردم مسئله این است که در حال حاضر شرکت های لوازم خانگی نتوانستند خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز تطبیق بدهند و این تثبیت نرخ ارز دستوری هست، آیا شما به این مسئله معتقد نیستید؟

ببینید اینکه می گویند نرخ ارز دستوری است، یعنی چه؟ آن کسی که می گوید این نرخ ارز دستوری است بیاید و برود تعارفی ارز بگیرد. ارز مال دولت است و دولت باید تصمیم بگیرد، دستوری وجود ندارد. اساسا بهترین کاری که دولت در این ۴ یا ۵ سال اخیر انجام داد، همین بود. برای چه من باید ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار دلار بردارم و برای تفریحم خارج از کشور ببرم و یا هرکسی از راه رسید دلار بخرد و بفروشد، مگر دلار خرید و فروشی است. در مقابل یک عده هم پولشان را دلار می کردند، آیا این ها پولشان را به مملکت می آوردند؟ معلوم است که نه. چرا باید این اتفاقات بیفتد بعد یک تولیدکننده و کارخانه دار لنگ بماند. در حال حاضر این بهترین تصمیم دولت است.

 به گفته فعالان این بازار اکثر شرکت‌های لوازم خانگی بدون ارائه لیست جدید قیمت به واحدهای صنفی، قیمت‌ها را بین ۱۵ تا ۱۸ درصد افزایش داده‌اند و گفته می شود این افزایش قیمت بدون مجوز قانونی است، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

ببینید در این مملکت هرکسی بلند می شود، خودش را اقتصاددان می داند و هر اظهارنظری می کند و هیچ کس هم به خاطر مملکتش این حرف را نمی زند. همه منافع شخصی شان را می بینند. اولا اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری نیست. دلیلش این است که عرضه بیش از تقاضا است و دارند کالاها را اعتباری می دهند به همین علت مشمول قیمت گذاری نیست، مگر اینکه یک کارخانه بیاید خارج از عرف، قیمت گذاری کند در آن صورت سازمان حمایت ورود پیدا می کند و این اتفاق هم نیفتاده است. بله ما هم شنیده ایم ۱۸ درصد و ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته اما سند بیارید. باید لیست قیمتی وجود داشته باشد. در حال حاضر لیست قیمتی که از شرکت ها به اتحادیه آمده، افزایش قیمتها را ۸، ۹ و ۱۰ درصد نشان می دهد و فقط یک مورد بود که افزایش نرخ ۱۲ درصد بود بنابراین می توان گفت مجموعا بین ۸ تا ۹ درصد گران شده است. البته منظورم آنهایی است که رسمی است، اگر من یک کاغذ آچار بردارم و لیست قیمت تعیین کنم که نه آدرس دارد و نه تلفن و فکس و مشخص نیست متعلق به کدام شرکت است و فقط مدل کولر یا یخچال را نوشته، این ها سندیت ندارد.

پیش بینی شما از وضعیت بازار لوازم خانگی در سال ۹۷ نسبت به سالهای گذشته چیست؟

ببینید لوازم خانگی پیک مصرف دارد. فرض کنید ما سالی بین ۹۰۰ تا یک میلیون به یخچال و یخچال فریزر نیاز داریم. صد هزار تا هم برای تعویض که در مجموع می شود یک و میلیون ۱۰۰ تا در حالی که ما خودمان یک میلیون و ۲۵۰ تا تولید داریم بنابراین تولیدات ما به اندازه نیاز و مصرف مان است و در واقع پاسخگوست. البته برخی به خاطر تنوع کالایی و گران تر خریدن کالا به سراغ جنس لاکچری و خارجی می روند.

سال گذشته صحبت هایی درباره افزایش واردات لوازم خانگی مطرح شده بود، شما این مسئله را تایید می کنید؟

واردات زیاد به کالاهای کوچک مثل چرخ گوشت، پلوپز، سرخ کن و جاروبرقی و آبمیوه گیری مربوط می شود و در زمینه کالاهای بزرگ، برندهای معروف هستند و اصلا واردات متفرقه نداریم. در حال حاضر سمت و سوی بازار به جایی رفته است که مردم دنبال برندهای معروف جهانی می گردند که خدمات پس از فروش خوب داشته باشد. بخشی از کالاها هست که وارد می شود و در اصناف خیلی کم این مسئله دیده می شود. البته کالاهای هست که به صورت اینترنتی و تلگرام خریداری شده و به دست مصرف کننده می رسد و در واقع خریدهایی در قانون تجارت الکترونیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.