دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه ای اعلام کرد: نباید برجام را لغو کنیم، مگر جایگزین خوبی برای آن داشته باشیم.

نباید برجام را لغو کنیم مگر جایگزین خوبی برای آن داشته باشیم

به گزارش قدس آنلاین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا از برجام خارج نشود.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این مصاحبه تصریح کرد: برجام یک دستاورد دیپلماتیک مهم بوده و ما نباید این توافق را لغو کنیم؛ مگر اینکه پیش از آن جایگزین خوبی برای آن در اختیار داشته باشیم.

وی در ادامه تأکید کرد: با دوره خطرناکی مواجه هستیم.

این نخستین بار نیست که دبیرکل سازمان ملل از برجام حمایت می‌کند. در ماه ژانویه، سخنگوی دبیرکل به نقل از او گفته بود: برجام بهترین راه برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه‌های اتمی ایران و برخورداری مردم ایران از منافع اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌ها است.

لازم به ذکر است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شب پیش در ادامه اقدامات نمایشی پیشین خود علیه ایران با به تصویر کشیدن برخی عکس ها و آنچه وی از آن ها به عنوان اسناد و مدارک یاد کرد، تلاش کرد به افشای به اصطلاح اطلاعات جدیدی درباره فعالیت های هسته ای مخفی ایران پس از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام بپردازد؛ اقدامی که توسط بسیاری از کشورها و نهادهای مهم جهانی تحت عنوان «اطلاعات قدیمی و نامعتبر» به چالش کشیده شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد یعنی سه‌شنبه هفته جاری با صدور بیانیه ای اعلام کرد: برخی از فعالیت های مرتبط با چاشنی های انفجاری هسته‌ای پیش از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی در ایران انجام شده بود؛ (اما) ایران هیچ فعالیتی مرتبط با ساخت چاشنی های انفجاری هسته‌ای بعد از سال ۲۰۰۹ انجام نداده است.

در ادامه این بیانیه آمده بود: در راستای روش‌های استانداردِ آژانس، این نهاد تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان را که در دسترس داشت ارزیابی کرد؛ اما این روش آژانس نیست که مسائل مرتبط با چنین اطلاعاتی را به صورت عمومی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون قریب به ۱۰ بار در گزارش های جداگانه خود پایبندی ایران به توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» را مورد تأئید قرار داده است، ترامپ تهدید کرده است که در صورت عدم بازبینی در این توافق در مهلت مقرر خود یعنی ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) به صورت یکجانبه از برجام خارج می شود.

منبع: بی بی سی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.