سنندج- صنایع دستی ویژگی ها و فرصت های خاص و قابل تاملی در ایجاد اشتغال دارد و نماد هویت و فرهنگ استان است اما وجود افرادی به عنوان واسطه بین تولید کننده و بازار مصرف باعث ایجاد رکود در این زمینه و دلسرد شدن صنعتگران شده است.

وجود واسطه‌ها اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده

قدس آنلاین_ گروه استان ها- شیما صادقی:  صنایع دستی عجین با فرهنگ و زندگی مردم است و نیز یکی از شاخص های مهم و انکار ناپذیر اشتغال استان محسوب می شود اما متاسفانه وجود افرادی به عنوان واسطه در بین تولید کننده و بازار مصرف مشکلات فراوانی را در عرصه صنایع دستی به وجود آورده است که باید با آنها مقابله شود.

واسطه ریشه در بیکاری جوانان دارد

یکی از تولید کننده گان صنایع دستی استان که این حرفه را از نسل های گذشته خود به ارث برده اظهار می کند: تولید صنایع دستی علاوه بر امرار معاش، کمک شایانی به حفظ فرهنگ و هنر استان است.

«صابر محمودی» ادامه می دهد: امروزه معضلی به نام واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده در بین تمام صنوف مختلف ایجاد شده که ریشه در بیکاری جوانان استان دارد. این واسطه ها صرفا برای سودآوری بیشتر محیطی نامطمئن برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کرده اند و باعث بروز مشکلات و آسیب های جدی در اشتغال شده اند.

این تولید کننده می افزاید: از متولیان و صاحب نظران در عرصه صنایع دستی بخصوص سازمان صنایع دستی استان انتظار داریم بجای وعده های تحقق نیافته و سلیقه محوری، بستری مناسب و امن برای ارائه کارهای صنعتگران مهیا کنند تا بدون وجود واسطه هایی که کالا را از تولید کننده با هزینه پایین خریده و آن را با قیمت گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، آثار خود را به فروش برسانند، بنابراین سازمان صنایع دستی استان می تواند با برپایی نمایشگاه های مختلف و ارائه کارهای تولید کنندگان ضمن ایجاد اشتغال و درآمدزایی، صنایع دستی استان را در سراسر کشور و گاها در خارج از کشور ارائه دهد اما متاسفانه با وجود پیگیرهای مکرر تاکنون برخی از تولید کنندگان موفق نشده اند در نمایشگاه های برپا شده شرکت کنند.

محمودی می افزاید: متاسفانه به دلیل عدم حمایت متولیان امر استان از تولید کنندگان، مجبوریم برای فروش محصولات به واسطه های بین تولید کننده و مصرف کننده متوسل شویم.

نمایشگاه، یکی از راه های حذف واسطه

معاون صنایع دستی استان کردستان پیرامون موضوع گزارش پیش رو اظهار می کند: از نظر اصول بازاریابی و فروش، وجود واسطه بر قیمت تمام شده محصول  تاثیر دارد اما اگر واسطه ها با رعایت اصول و انصاف فعالیت داشته باشند می توانند در راستای توسعه بازار و افزایش فروش تاثیر مثبتی داشته باشند.

«سعید نظری» ادامه می دهد: با توجه به اینکه صنایع دستی به صورت خُرد و اکثراً خانگی و یا در کارگاه های کوچک تولید می شود امکان ارتباط مستقیم تولید کننده با مصرف کننده امکان پذیر نیست بنابراین در اینگونه موارد وجود واسطه ها کاملا ضروری است.

نظری مدعی می شود: استفاده از اتحادیه ها و تقویت آنها به صورت اصولی و کنترل شده و نیز نظارت و حمایت های دولتی از مجموعه صنعتگران، می تواند در حذف واسطه ها بسیار تأثیر گذار باشد.

وی می افزاید: نمایشگاه، یکی از راه های ارتباط مستقیم تولید کننده با مصرف کننده است که به صورت فصلی یا متناسبت با حضور صنعتگران در رشته های مختلف صنایع دستی برگزار می شود.

معاونت صنایع دستی استان مدعی می شود: با توجه به ممنوع بودن هر نوع خرید و فروش توسط معاونت در جهت توسعه بخش خصوصی، این معاونت با فراهم نمودن بسترهای لازم در راستای معرفی و عرضه مستقیم صنایع دستی استان اقدام به برگزاری نمایشگاه ها و بازارچه های موقت و دائم، فروش محصولات صنایع دستی و کمک به ایجاد اتحادیه نموده است.

نظری اظهار می کند: با توجه به درخواست برخی از صنعتگران برای حضور در نمایشگاه ها، معاونت صنایع دستی ضمن بررسی کمی و کیفی محصولات تولیدی آنها، با رعایت اصول اولویت بندی، تولید کنندگان را به نمایشگاه دعوت می کند.

وی ادامه می دهد: نمایشگاه های برپا شده از ۲ تا ۱۰ روز ادامه دارد بنابراین تولید کنندگان باید محصولات کافی برای ارائه در نمایشگاه را داشته باشند اما متاسفانه با توجه به عدم تولید کافی برخی از تولید کنندگان و کمبود محصولات برای پر کردن غرفه ها، توانایی حضور در نمایشگاه را ندارند.

رکود و دلسرد شدن صنعتگران با حضور واسطه ها

«یدالله خادمی» کارشناس و مربی هنرهای سنتی و صنایع دستی اظهار می کند: در استان کردستان به علت شرایط طبیعی و منطقه ای همچنین نبود کارخانه های تولیدی، صنایع دستی می تواند در افزایش اقتصاد استان نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس ادامه می دهد: در تمام رشته های هنری مخصوصا صنایع دستی، واسطه ها بیشترین سود را از دست رنج هنرمندان می برند. گاهی اوقات با خرید و سفارش نمونه های مشابه داخلی از کشور چین، باعث رکود و دلسرد شدن صنعتگران می شوند.

خادمی مدعی می شود: میراث فرهنگی استان به عنوان متولی صنایع دستی از طریق برپایی کلاس های آموزشی و تخصصی در رابطه با نحوه شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی همچنین عرضه محصولات هنرمندان شاخص می تواند تا حدودی نقش واسطه ها را به حداقل برساند اما متاسفانه در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

وی می افزاید: برخی از تولید کنندگان در خانه فعالیت دارند بنابراین امکان عرضه مستقیم محصولات خود را ندارند لذا واسطه ها در اینگونه موارد اگر منصف باشند می توانند نقشی سازنده و تاثیر گذار بین تولید کننده و مصرف کننده داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.