۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 598579

«محمد صلاح»؛ سفیر ورزشی اسلام

سید مصطفی حسینی راد

در سال‌های گذشته بخصوص با قدرت گرفتن جریان‌های تکفیری مانند طالبان و داعش، موج اسلام‌ستیزی در جهان و بیش از هر جایی در غرب، شدت گرفت. برای غرب از اروپا گرفته تا آمریکا، هیچ بهانه‌ای بهتر از «داعش» برای کوبیدن اسلام و مسلمانان وجود نداشت.

قدس آنلاین: در سال‌های گذشته بخصوص با قدرت گرفتن جریان‌های تکفیری مانند طالبان و داعش، موج اسلام‌ستیزی در جهان و بیش از هر جایی در غرب، شدت گرفت. برای غرب از اروپا گرفته تا آمریکا، هیچ بهانه‌ای بهتر از «داعش» برای کوبیدن اسلام و مسلمانان وجود نداشت. البته تقریباً همه فهمیدند که نطفه داعش توسط چه کسانی در رحم اجاره‌ای چه کسانی منعقد شد و هدف از تولد این مولود نحس چه بود؛ آتش افروزی در جهان اسلام و بردن آبروی دینی که بیش از هر آیینی بر انسانیت و مهرورزی تأکید دارد و با خونریزی و خشونت و بی‌عدالتی مخالف است.

اما این روزها و در حالی که همچنان از سوی دستگاه‌های رسانه‌ای غرب علیه مسلمانان تبلیغ می‌شود، یک چهره ورزشی مسلمان در قلب اروپا نگاه‌ها را به خود جلب کرده و نشان داده است تصویری که غرب از مسلمانان نمایش می‌دهد یک تصویر واژگونه است.

مهاجم مصری تیم لیورپول که با چهره و رفتار متین خود، سوژه دوربین‌های ورزشی شده در حال فتح کردن قلب‌هاست تا جایی که این روزها طرفداران تیم لیورپول از اسلام تعریف و تمجید می‌کنند و در آهنگ‌های خود در حمایت از لیورپول می‌گویند: «صلاح به مسجد می‌رود، همان مکانی که من هم دوست دارم به آنجا بروم» و شگفت‌انگیزتر اینکه: «اگر صلاح گل‌های بیشتری بزند، من هم مسلمان می‌شوم».

سخن از این نیست اسلامی که با گل زدن «صلاح» حاصل شود چگونه اسلامی است بلکه سخن از آن است که او موفق شده با رفتار خودش و حجاب زیبای همسرش در ورزشگاه، نگاه رسانه‌ها و مردم را در قلب اروپا و در کشوری مانند انگلیس که مردمش همواره به افراطی‌گری و نژادپرستی شهره بوده‌اند، عوض کند.

این بسیار قابل احترام و البته برای ستاره‌های ورزشی ما درس‌آموز است که یک بازیکن فوتبال در اوج موفقیت و شهرت، به شعائر دینی خود در برابر میلیون‌ها و بلکه میلیاردها چشم تماشاگر، پایبندی نشان دهد و از اصالت خود دور نشود. اگر این ستاره فوتبال بتواند نگاه مردم را در اروپا، حتی در انگلیس و حتی در شهر لیورپول به «مسجد» عوض کند، کاری کرده که بودجه‌های سنگین تبلیغی کشورهای مسلمان در طی سالهای طولانی، به دشواری و کندی موفق به انجام آن شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از ستاره‌های ورزشی و سینمایی نه تنها تبلیغی برای دین و آیین خود نیستند، بلکه به محض رسیدن به شهرت، از گذشته خود فاصله می‌گیرند و به ضدتبلیغ برای آیین خود تبدیل می‌شوند.

روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به بررسی این پدیده پرداخته و می‌نویسد که محمد صلاح کاری کرده است که هواداران لیورپول برای اسلام آواز بخوانند. این روزنامه می‌گوید اقلیت مسلمان قابل توجهی در شهر لیورپول وجود ندارد. بسیار شگفت‌انگیز است که برای اولین بار در این شهر آهنگی در سطحی گسترده نواخته می‌شود که در آن شعارهای اسلامی وجود دارد؛ قهرمانی‌های صلاح باعث این کار شده است. لوموند به نقل از یکی از هواداران این تیم می‌نویسد که اگر محمد صلاح به این شکل به گل‌زنی خود ادامه دهدولیورپول را به قهرمانی لیگ اروپا برساند، امسال مردمان شهر لیورپول همگی روزه می‌گیرند!

محبوبیت صلاح تا جایی است که بسیاری از هواداران تیمش از تمامی حرکات و سکنات و شکل پوشش و موی سر و ریش او تقلید و از دین او تمجید می‌کنند و عکس‌های او در حالت نماز، سجده و خواندن قرآن در هواپیما، دست به دست می‌شود. این ظرفیت شگفت‌انگیز تبلیغی است که بیشتر باید به آن توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.