قدس آنلاین: معاون سابق وزارت آموزش و پرورش واکنش اخیر مقامات این وزارتخانه درخصوص کمبود ۳۰۰ هزار نفری نیروی انسانی را دیرهنگام ارزیابی کرد و گفت: دوستان از ۵ سال پیش این موضوع را می‌دانستند اما تحت فشارهای دولت آن را کتمان کرده بودند.

دانشگاه فرهنگیان باید چهارسیلندر کار کند

ابراهیم سحرخیز درباره اظهارات  قائم مقام و رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش  که خبر از کمبود ۳۰۰ هزار نیرو و جذب ۱۵ هزار نیروی انسانی در سال ۹۷ را داده  است، گفت: آقای چهاربند حرف‌های خوبی زده اما خیلی دیر این‌ها را گفته یعنی نوشدارو بعد از مرگ سهراب بوده است.  

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش نباید واقعیت‌ها را کتمان کند، تصریح کرد:  ۵ سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و همه از قبل می‌دانستیم  آموزش و پرورش امسال  با کمبود نیرو بین  ۱۶۰ تا ۳۰۰ هزار  روبه‌رو خواهد شد و ۶۰۰ هزار نفر  تا سال  ۱۴۰۰ بازنشسته می‌شوند و در همان حال  آمار دانش آموزان کشور به مرز ۵/۱۷ میلیون نفر می‌رسد اما تازه از خواب بیدار شده و این مشکلات را اعلام می‌کنیم.

وی از پیر شدن جامعه معلمی ‌کشور خبر داد و گفت: اکثر معلمان و پرسنل آموزش و پرورش  بالای ۲۵ سال سابقه کار دارند  که این یعنی شتاب بازنشستگی در سیستم آموزشی کشور. درواقع  اگرآمار  بازنشستگی معلمان تا پارسال ۴۰ هزار نفر بود این رقم برای امسال و سال‌های بعد به ۷۰ تا ۹۰ هزار  می‌رسد که رقم بسیار قابل توجهی است.

سحر خیز  با اشاره به  این که آموزش و پرورش تحت فشارهای دولت  به مدت ۵ سال کمبود نیروی انسانی  خود را کتمان کرده است، تصریح کرد: البته می‌گویند آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش از کمبود ۷۵۰ هزار نیروی انسانی خبر داده است؛ اگر این امر اعلام شده بود پس چرا اقدام خاصی صورت نگرفت؟ بهر حال نباید کار را به اینجا می‌رسید چرا که الان رفع کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پروش خیلی دشوار شده است.

 به گفته وی با جذب ۱۵ هزار معلم  کمبود حداقل  ۱۱۶ هزار معلم  جبران نمی‌شود و  در این صورت کلاس‌ها پر تراکم برگزار می‌شود  و در بعضی جاها مجبورمی‌شوند مدیران و معاونان  مدارس را به کلاس‌ها بفرستند در حالی که آنها نه انگیزه و نه حوصله کلاس رفتن را دارند. ضمن این که پولی به آنان نمی‌دهند تا با رغبت جای نیروی خالی را پر کنند.

سحرخیز تسریع در جبران کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش را بسیار ضروری خواند و گفت: باید به ازای هر معلمی‌ که بازنشسته می‌شود یک نفر را جذب کنیم. برای این منظور  ظرفیت  دانشگاه فرهنگیان  برای پذیرش دانشجو باید به سطح  ۲۲ هزار نفر برسد. یعنی به همان سطحی که پیش‌بینی شده بود اما به بهانه نداشت خوابگاه آن را کاهش داده‌اند. در واقع باید این دانشگاه با چهار سیلند حرکت کند، نه یک سیلندر.

وی با اشاره به تلاش وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی با جذب ۲۴ هزار نفر در سال تحصیلی ۹۸-۹۷  گفت: در ابتدا باید بدانیم خرید خدمات آموزشی در دوره ابتدایی ممنوع  است این موضوع هم در برنامه ششم توسعه و هم در برنامه بودجه سالانه آمده است و من واقعاً نمی‌دانم چرا مجلس و دولت را خواب هستند و به این مقولات ورود پیدا نمی‌کنند.   نکته دوم این که  چنین نیروهایی آموزش کافی ندیده‌اند و تجربه اداره کلاس را ندارند و هزینه این بی تجربگی را هم دانش آموزان مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ... می‌دهند این درحالیست که طبق قانون معلمان  باید در وهله نخست  از طریق دانشگاه فرهنگیان و سپس  در صورت نیاز  در قالب ماده ۲۸  و با برگزاری آزمون از میان لیسانسیه‌ها  جذب  و پس از یک دوره آموزشی مشغول به کار شوند. البته با این وجود  بنده نمی‌گویم سرباز معلم را کنار بگذاریم اما  طرح خرید خدمات آموزشی برای آموزش و پرورش معلم  ثابت، با تجربه وبا انگیزه  تربیت نمی‌کند.

به گفته وی  اگر دولت چاق است  تاوان آن را نباید آموزش و پرورش  کشور بدهد چرا که تعلیم و تربیت یک بحث حاکمیتی است  بنابراین  برای کوچک سازی بهتر است به سراغ دستگاه‌های دیگر مثل مخابرات، مسکن و شهر سازی و... بروند.

وی در  پاسخ به این سؤال که با توجه به وضعیت دولت از لحاظ  بودجه با چه راهکارهای عملی می‌توان کمبود نیری آموزش و پرورش را جبران کرد؟ گفت: اگر درآمد و بودجه کشور کم است چرا همه  دستگاه‌ها درشب عید امسال  مجوز افزاش ۵۰ درصدی حقوق پرسنل خودشان را گرفتند. حتی در این زمینه مسابقه گذاشتند و نامه نوشتند اما وقتی نوبت به آموزش و پرورش رسید آقای ابوترابی در نماز جمعه تهران داد زد - البته بعد از این که کار انجام شده بود-  آی دولت  چرا حقوق‌ها را افزایش دادی؟ خب جناب آقای ابوترابی شما که تجربه مجلس را دارید چرا این حرف را بعد از مرگ سهراب می‌زنی؟ چرا دولت قانون مدیریت  را اصلاح نکرد؟ دوم این که اگر محدودیت‌هایی وجود دارد  آموزش و پرورش باید یکسری از بارهایش را کم کند که این نیازمند یک تصمیم شجاعانه است. مثلاً چه ضرورتی دارد که ما برای متوسطه اول ۳۶ ساعت درس بگذاریم  بنابراین باید یک مقدار از این گونه بارها را کم بکنیم. ضمن این که  نظام هدایت تحصیلی در ایران باید اصلاح بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.