منابع خبری بامداد شنبه گزارش داده‌اند «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا وارد رایزنی‌هایی مخفیانه برای نجات توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) شده است.

جان کری در نیویورک با ظریف دیدار کرده است/ کارزار مخفی کری برای نجات برجام

قدس آنلاین: روزنامه «بوستون‌گلوب» نوشت جان کری در راستای تلاش برای نجات دادن یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش در زمان حضور در سمت وزارت خارجه آمریکا یکشنبه دو هفته پیش وارد نوعی دیپلماسی غیرمعمول و پشت‌پرده با یکی از مقام‌های ارشد ایرانی شد. 

مطابق این گزارش، «جان کری» برای گفت‌وگو درباره روش‌های حفظ توافق هسته‌ای برجام با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. «بوستون‌گلوب» به نقل از یک منبع آگاه نوشته این دومین بار ظرف حدود دو ماه گذشته است که «کری» و «ظریف» برای تدوین راهبردهایی جهت نجات برجام با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی از تلاش کری برای نجات برجام به عنوان «مأموریتی جسورانه، هر چند مخفی» نام برده و نوشته او برای وارد آوردن فشارهای بیرونی روی دولت ترامپ برای ماندن در برجام به فهرست‌هایی از ارتباطاتش متوسل شده که در دوران حضورش در وزارت خارجه آمریکا جمع‌آوری کرده است. 

منبع مورد استناد روزنامه آمریکایی ادعا کرده «کری» ماه گذشته هم با «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، رئیس‌جمهور آلمان دیدار و با «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزیر خارجه سابق آمریکا با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در پاریس و نیویورک دیدار کرده و با وی به دو زبان انگلیسی و فرانسه درباره تهدیدهای هسته‌ای در منطقه رایزنی کرده است.    

وزیر خارجه سابق آمریکا تلاشی مخفیانه هم در حمایت از برجام در کنگره این کشور داشته است. او در هفته‌های گذشته با اعضای کنگره از جمله پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت‌وگو کرده است. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.