عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظرم مدعیان روشنفکری اجازه دهند غرب آن‌طور که هست به داخل معرفی شود و آنطور که غرب خودش را معرفی می کند مردم با آن آشنا شوند و روشنفکران آن را سانسور نکنند.

صفارهرندی: مقایسه میان جمهوری اسلامی و پهلوی ناجوانمردانه است/ روشنفکران غرب را سانسور نکنند

به گزارش قدس آنلاین، نشست چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع کتاب امروز در مصلای تهران برگزار شد.

*مقایسه میان جمهوری اسلامی و دوران پهلوی ناجوانمردانه است

محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم با اشاره به آمار نشر کتاب در سال‌های پیش و پس از انقلاب گفت: مقایسه میان جمهوری اسلامی با دوران پهلوی مقایسه ناجوانمردانه‌ای است؛ زیرا در حوزه کتاب امروز در آخرین آماری که منتشر شده میزان نشر کتاب به بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب رسیده اما در سال‌های پهلوی این میزان در حد یک هزار عنوان کتاب بوده است و از این رو این مقایسه‌ها خنده‌دار است. حتی در سرانه مطالعه هم ما امروز در میان ۲۰ کشور اول دنیاست هر چند رقم قابل قبولی نیست.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که از سوی نهادهای مختلف برای ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود، گفت: یکی از اقداماتی که برای همگانی کردن رجوع به کتاب صورت گرفت که حتی تشکل‌های غیردولتی هم در آن سهم داشتند و به لطف خدا شاهد انتشار گسترده برخی کتب در طرح‌های تشویقی بودیم. بخشی از کتاب‌ها که در زمینه شمارگان نظیر ندارند مربوط به حوزه دفاع مقدس است.

*روشنفکران غرب را سانسور نکنند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما متهم به دیکتاتوری وسانسور هستیم اما از مدعیان این حرف‌ها باید پرسید چرا کتبی که در زمینه نقد غرب وجود دارد نباید به دست مردم برسد تا جایی که باید عده ای خودشان آستین بالا بزنند و آن آثار را به دست مردم برسانند. به نظرم مدعیان روشنفکری اجازه دهند غرب آنطور که هست به داخل معرفی شود و آنطور که غرب خودش را معرفی می‌کند مردم با آن اشنا شوند و روشنفکران آن را سانسور نکنند.

صفارهرندی در پایان گفت: در روزگار ما شمارگان کتاب‌ها رو به کاهش است و این یک غصه است که برای برطرف کردن آن باید فکری کرد که بخشی از آن در اختیار دولت و بخشی دیگر در اختیار نهادهای فعال در حوزه کتاب است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.