روزنامه واشنگتن پست به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد، اگر فکر می‌کند راهبرد او در قبال کره شمالی، درباره ایران نیز مؤثر خواهد بود درباره هر دو کشور اشتباه می‌کند.

اگر ترامپ فکر می‌کند می‌تواند شروط سرسختانه‌تری به ایران تحمیل کند، خودش را فریب داده است

به گزارش قدس آنلاین، رسانه آمریکایی در یادداشتی به قلم دو تحلیلگر و کارشناس این کشور درباره نتایج «فرض‌ها و فرضیه‌‌های غلط» دونالد ترامپ در قبال ایران و کره شمالی هشدار داد.

تیتر یادداشت که در واشنگتن پست منتشر شده، این است: «ترامپ فکر می‌کند استراتژی او درقبال کره شمالی، درباره ایران موثر خواهد بود اما او درباره هر دو کشور اشتباه می‌کند.

دو تحلیلگر آمریکایی در این یادداشت نوشتند: «به نظر می‌رسد که ترامپ درباره کره شمالی این موضوع را برای خود درونی کرده است مبنی بر اینکه تهدیدات و "فشار حداکثری" می‌تواند سبب شود دشمنانش طبق خواسته‌ها و مفاد مورد نظر آمریکا، به مذاکره برای خلاص شدن از برنامه‌های اتمی‌شان روی آوردند اما شاید دلیل اصلی و پیش برنده تمایل کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای چانه زنی در این باره، فشار آمریکا نباشد البته دلیل چندانی وجود ندارد که معتقد باشیم پیونگ یانگ آماده خلع کامل زیرساخت اتمی خودش باشد. فرضیه‌های غلط و انتظارات غیرواقعگرایانه ترامپ، می‌تواند سبب به شکست کشاندن چشم اندازها برای کاستن از یک بن‌بست اتمی از طریق مسالمت‌آمیز شود و اعمال و به کار بردن این درس‌های  اشتباه و گمراه‌کننده در قبال ایران، می‌تواند سبب یک بحران اتمی شود».

«کالین کال» و «وایپین نارانگ» تاکید کردند: «به نظر می‌رسد ترامپ فکر می‌کند که او به نشست با کیم (جونگ اون رهبر کره شمالی) وارد خواهد شد و به او کلیدهای زیرساخت‌های اتمی این کشور تحول داده خواهد شد».

آنها با هشدار درباره طرز تفکر کاخ سفید درباره کارآمدی استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه کره شمالی و اظهارات و لفاظی‌های تند کلامی و توئیتری ترامپ نوشتند: «هیچ نشانه‌ای درباره اینکه کره شمالی چه از منظر اقتصادی یا از مناظر دیگر، احساس ضعف می‌کند، وجود ندارد و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر اینکه کیم برای تسلیم کردن زرادخانه اتمی‌اش در ازای منافع اقتصادی، تضمین‌های امنیتی یا هر مشوق دیگری که شاید ترامپ آن را ارائه دهد، آماده باشد».

در ادامه یاداشت آمده که علی رغم فرض ترامپ مبنی بر ضعف کره شمالی، فرض رهبر این کشور آن است که در حالی از دیدار آتی با رئیس‌جمهور آمریکا خارج خواهد شد که توسط او، عملا به عنوان یک قدرت اتمی به رسمیت شناخته خواهد شد.

این دو تحلیلگر و کارشناس آمریکایی، به تاکید جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر «مدل لیبی» برای تعامل با برنامه اتمی کره شمالی اشاره کردند و نوشتند: «برای کیم، نمونه لیبی نشان می‌دهد که دست کشیدن از برنامه اتمی، احمقانه است. معمر قذافی در سال ۲۰۰۳ با تسلیم کردن و تحویل دادن برنامه اتمی خود موافقت کرد و آمریکا و متحدانش کمتر از یک دهه بعد رژیم او را ساقط کردند. بعید است کیم همان اشتباه را تکرار کند البته برخلاف مورد قذافی، سلاح‌های (اتمی) کیم همین حالا قابل کار کردن است».

«کال» و «نارانگ» در همین یادداشت، درباره «فرضیات ناقص و معیوب» ترامپ درباره ایران و برجام هم هشدار دادند.

از نظر آنها، «هر مقام آمریکایی (در جلسات استماع مختلف) تاکید کرده است که ایران (به برجام) پایبند بوده است اما ترامپ معتقد است که توافق آنچنان که کفایت می‌کند به برچیدن جاه طلبی‌های گسترده‌تر ایران نمی‌پردازد. بعد از تلاش پرحجم ورعد آسای اروپایی برای اقناع ترامپ جهت باقی ماندن در توافق، مقام‌های کاخ سفید به سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره تلاش‌های ایران برای طراحی کلاهک اتمی در سال ۲۰۰۳ روی آوردند. این سخنرانی مدرک متقن و سفت و سختی درباره نقض (توافق در حال حاضر) ارائه نداد بلکه پر از فنون نمایش و تئاتر بود و پوششی برای ترامپ جهت خروج از توافق فراهم کرد».

نویسندگان این یادداشت به رئیس‌جمهور کشورشان هشدار دادند: «اگر ترامپ از توافق (هسته‌ای) ایران با این فکر که می‌تواند شروط بسیار سرسختانه‌تری بر تهران اعمال کند، خارج شود، او دارد خودش را فریب می‌دهد».

آنها هشدار دادند که اتحادیه اروپا، روسیه و چین مایل به همراهی با آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی نیستند.

از نظر این تحلیلگران با توجه به مواضع کنونی دیگر بازیگران، در صورت خروج آمریکا از آن، «رژیم تحریم‌های ایران» بسیار ضعیف‌تر از تحریم‌های اعمالی علیه ایران قبل از توافق برجام خواهد بود.

این دو همچنین نوشتند: «دلایل خوبی هم وجود دارد که اعتقاد داشته باشیم، تشدید فشار برای به زانو در آوردن ایران، نتیجه معکوس خواهد داشت. انگیزه کمی برای تهران وجود دارد تا مذاکرات درباره یک توافق که ترامپ آنرا توافقی بهتر می‌داند، شروع کند. رهبران ایرانی به طور فزاینده‌ای احساس می‌کنند که به خاطر عدم اجرای تعهدات برجامی آمریکا در دولت ترامپ، آنها به انتظارات اقتصادی‌شان از برجام نرسیدند. سیاست داخلی در ایران این موضوع که آیت الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران یک توافق تازه با ترامپ با مفاد و شرایطی بدتر (از برجام) امضا خواهد کرد را غیر ممکن و غیرقابل تصور کرد».

دو تحلیلگر آمریکایی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران بر «مقاومت در برابر غرب» و سرمایه‌گذاری‌های زیاد داخلی روی دفاع از «حقوق هسته‌ای ایران» تصریح کردند: «(ایران) قرار نیست تسلیم شده و به صورت کامل برنامه هسته‌ای خود را برچیند. این موضوع در سال ۲۰۱۵ و زمانی که رئیس‌جمهور باراک اوباما موافقت خود را با (برجام) اعلام کرد هم صادق بود و امروز هم همینطور است».

در پایان این یادداشت مفصل آمده است: «ترامپ در حال گرفتن درس‌های اشتباه از کره شمالی و اعمال این درس‌های غلط در قبال ایران است. اگر ترامپ بر ذهنیت حداکثرگرایانه مبتنی بر "هنر معامله‌" خود روی کند و انتظار تسلیم شدن کامل طرف مقابل در برابر تهدیدات و توپ و تشرها داشته باشد، او به شدت ناامید خواهد شد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.