به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی سه لایحه زمینه‌ساز اجرایFATF در صحن علنی مجلس تا روز سه‌شنبه به تعویق افتاد.

بررسی سه لایحه زمینه‌ساز FATF به تعویق افتاد

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه مبارزه با پولشویی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

صبح امروز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی برای دفاع از این لایحه و دو لایحه دیگر در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

همچنین صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در این خصوص تشکیل جلسه داده و با تصویب این سه لایحه در مجلس مخالفت کرد؛ بنابراین فضای مجلس نسبت به این لوایح فضای خوبی نبود.

در ابتدا بررسی لایحه مبارزه با پولشویی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

ادیانی در مخالفت با لایحه پولشویی: انتقاد از ترکیب دولتی شورای عالی مبارزه با پولشویی

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مخالفت با این لایحه گفت: لایحه دولت ایرادات جدی داشت که کمیسیون برطرف کرد.

وی ادامه داد: طبق ماده چهار این لایحه، شورای عالی مبارزه با پولشویی باید تشکیل شده که رویکرد این شورا کاملاً حاکمیتی است، اما ترکیب اعضای آن دولتی است.

ادیانی تأکید کرد: با توجه به مأموریت حاکمیتی این شورا، باید ترکیب آن نیز حاکمیتی بوده و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی اداره شود.

در ادامه محمدکاظم دلخوش در موافقت با این لایحه گفت: بسیاری از مفاسد اقتصادی از طریق شناسایی جریان‌های مالی و مبارزه با پولشویی قابل شناسایی هستند.

احمد سالک نماینده مردم اصفهان نیز در مخالفت با لایحه مبارزه با پولشویی تصریح کرد: قانون مبارزه با پولشویی ۱۲ سال قبل در مجلس تصویب شد؛ قبل از اینکه دشمنان ما را مجبور کنند این قانون را تغییر دهیم.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما در جایگاهی هستید که نباید اجازه دهید استقلال کشور زیر سؤال برود؛ برجام را ظرف یک ربع به تصویب رساندیم. امروز اجازه ندهید این لوایح با عجله به تصویب برسد.

لاریجانی برای دفاع از عملکرد خود در تصویب برجام اظهار داشت: برجام دو ماه در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن در صحن علنی به رأی گذاشته شد؛ دائم روی این موضوع مانور ندهید، چون ما مجبور می‌شویم توضیح دهیم که برجام دو ماه در مجلس بررسی شد.

سالک: تعیین تکلیف این ۳ لایحه پیچ تاریخی در جمهوری اسلامی است

در ادامه احمد سالک اظهار داشت: چرا یک بخش خصوصی خارجی باید به ما تکلیف کند که این قانون را اصلاح کنیم؟ چرا وزیر امور خارجه ما به آنها قول می‌دهد که قانون به نفع بخش خصوصی خارجی اصلاح شود.

وی تصریح کرد: نظام سلطه از این اطلاعات علیه ما استفاده خواهد کرد و ارائه همه اطلاعات به آنها، مقدمه حمله نظامی‌شان به ایران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعریف تروریسم در نگاه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی متفاوت است، افزود: ما با تبادل مالی مشکلی نداریم؛ نکته این است که چرا باید اطلاعات مالی ایران کف دست همه باشد؟

سالک خطاب به لاریجانی گفت: چرا عجله دارید قبل از ۲۲ اردیبهشت که آمریکا مواضعش در خصوص برجام روشن می‌شود، این لایحه به تصویب برسد؟ اجازه دهید این لایحه به کمیسیون ارجاع شود و بعد از تعیین تکلیف برجام، در مورد آن صحبت کنیم.

وی خطاب به نمایندگان افزود: امروز پیچ تاریخی مهمی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به سالک گفت: اظهارات شما ربطی به لایحه مبارزه با پولشویی ندارد.

در ادامه طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در موافقت با این لایحه گفت: تصویب این لایحه امنیت سرمایه‌گذاری را افزایش داده و موجب حضور سرمایه‌گذاران در کشور می‌شود.

وی یکی از مشکلات حضور سرمایه‌گذاران در کشور را عدم اطمینان نسبت به حفظ اسرار بانکی خواند و گفت: در لایحه مبارزه با پولشویی باید به این نکته توجه کرد.

در ادامه در حالی که تا پایان جلسه علنی دو ساعت وقت باقی بود، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که فضای مجلس با بیان اینکه باید سؤال از وزیر امور خارجه در صحن مورد بررسی قرار گیرد، بررسی کلیات این لایحه را متوقف کرده و به روز سه‌شنبه موکول کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.