آزادی اسلحه، قانونی که برای اوباما موجب محبوبیت شد و برای ترامپ موجب کسب درآمد بیشتر. اما این قانون همچنان به عنوان یکی از ابزارهای بازی با افکار عمومی آمریکا و جهان مورد استفاده روسای جمهوری آمریکا بوده است.

مناقشه پولی «آزادی اسلحه» برای تاجر نیویورکی

قدس آنلاین- درحالی که آخرین تیراندازی پرتلفات در مدارس آمریکا حدود ۸۰ روز پیش در ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ در مدرسه‌ای در شهر پارکلند فلوریدا رخ داد و در آن ۱۷ تن کشته شدند. روز گذشته دونالد ترامپ در در نشستی که در دالاس تگزاس برگزارشد، خطاب به حضار گفت،  "هدف شما نبرد برای حفظ قانون سلاح است.  وقتی شما در این نبرد تلاش می‌کنید،  ما خوشحال می‌شویم". این سخنان که با تشویق فراوان مدیران و اعضای انجمن ملی تفنگ همراه بود، در حالی بیان شد که هنوز اعتراض‌ به کشتارهای مسلحانه در مدارس آمریکا ادامه دارد.

امنیت برای ترامپ آری، برای دانش آموزان نه!

در همین حال، دانش‌آموزان دبیرستان «مارجوری استونمن» که در چند ماه گذشته برای اصلاح قوانین اسلحه کارزار بزرگی به راه انداخته‌اند در بیانیه‌ای با انتقاد از انجمن «N.R.I»، که بزرگترین نهاد لابی‌گر در حمایت از آزادی اسلحه است، گفته‌اند اگر همایش سالانه انجمن سلاح خود را موظف به برچیدن اسلحه‌ها با هدف برقراری امنیت دانسته، ما هم محیط مدرسه را مستحق همین امنیت می دانیم.

به عبارت دیگر، منتقدان قوانین مالکیت و حمل سلاح می‌گویند اگر تیم حفاظت رئیس‌جمهوری و «N.R.I» با فرض "امنیت بیشتر در نبود دسترسی به اسلحه" شرکتکنندگان در این همایش را از به همراه داشتن سلاح‌هایشان منع کرده‌اند، تصمیم و اقدام آنها همسو به شعار منتقدان است که می‌گویند برای تامین امنیت بیشتر در مدارس و اماکن عمومی باید اسلحه یا دست کم برخی از انواع خودکار آن، نباید در دسترس همگان قرار گیرد.

همزمان تیم حفاظت از رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده در مدت حضور و سخنرانی ترامپ که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری هم او را همراهی می‌کند، حمل سلاح ممنوع خواهد بود. اما همزمان گروه‌های حامی آزادی مالکیت و حمل سلاح از این تصمیم انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند برچیدن سلاح‌ها در همایشی که فلسفه وجودی‌اش حمایت از آزادی سلاح است از "متظاهرانه بودن" رفتار کاخ‌سفید خبر می‌دهد.

اما در همین خصوص «دیوید هاگ»،  یکی از بازماندگان کشتار دبیرستان استونمن داگلاس چندی پیش در تجمعی مقابل کاخ سفید گفت، "گروه‌های دارای منافع ویژه همچون انجمن ملی اسلحه، هیچگاه میدان را خالی نمی‌کنند و اگر ما در اعتراض به عملکرد آنان فریاد نزنیم و صدایمان را به گوش آنان نرسانیم، هیچ کاری از پیش نخواهیم برد".

پیشنهاد ترامپ؛ مسلح کردن معلمان، پولدار کردن اسلحه سازان

در هفته‌های گذشته،  فعالان اجتماعی، معلمان و دانش آموزان، مکرر تظاهرات و تجمعات گسترده‌ای در دیگر نقاط  آمریکا، ازجمله در برابر کاخ سفید برپا کردند تا مسوولان این کشور را به اقداماتی در جهت تامین امنیت جان دانش آموزان و تشدید کنترل سلاح وادار کنند. با گذشت زمان مشخص‌تر شد که مقامات دولتی از کشتار چند دانش آموز دبیرستان استونمن داگلاس برای رونق بخشیدن به فروش سلاح در آمریکا استفاده می‌کنند.  

دونالد ترامپ در اقدامی برخلاف انتظار خانواده قربانیان کشتار دبیرستان استونمن داگلاس، مسلح‌تر کردن معلمان مدارس را پیشنهاد کرد؛ طرحی که مورد استقبال انجمن ملی تفنگ قرار گرفت.

این انجمن با پنج میلیون عضو، قدرتمندترین لابی سلاح در آمریکا به شمار می‌آید و به عنوان اصلی ترین مانع بر سر اصلاح قوانین سلاح ازجمله تشدید نظارت بر فروش سلاح و ممنوعیت فروش برخی سلاح‌ها شناخته می‌شود.

این انجمن سالانه میلیون‌ها دلار کمک مالی به سیاستمداران آمریکایی اهدا می‌کند تا از تصویب و اجرای قوانین کنترل سلاح خودداری کنند.

انجمن اسلحه سازان برای تخریب کلینتون کمک مالی کرد

ترامپ در سال ۲۰۱۷ به عنوان نخستین رییس جمهوری آمریکا طی سه دهه در نشست سالانه انجمن ملی تفنگ شرکت کرد؛ اقدامی که امسال نیز تکرار شدترامپ نیز در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۱ میلیون دلار کمک مالی مستقیم دریافت کرد و ۳۳ میلیون دلار از پول این انجمن برای تخریب «هیلاری کلینتون»، رقیب دموکرات ترامپ هزینه شد. به دلیل وابستگی شدید متقابل ترامپ و انجمن ملی تفنگ، به نظر نمی‌رسد حتی کشتارهایی بزرگتر دبیرستان استونمن داگلاس نیز به فرهنگ خشونت در آمریکا و عطش سیری‌ناپذیر آمریکایی‌ها به خرید هرچه بیشتر سلاح پایان دهد؛ حتی اگربه ازای هرسه آمریکایی، دو قبضه سلاح گرم در این کشور وجود داشته باشد و هر ساعت، چهار نفر بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست بدهند

 سهم ۵۸ درصدی آمریکا در تجارت جهانی سلاح

در همین زمینه نیز، «اوده فلوران» مدیر بخش تحقیقات موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم «سیپری» در تازه ترین تحقیقات خود اعلام کرد؛ نزدیک ۵۸ درصد از سهم فروش سلاح در جهان به صنایع اسلحه‌سازی آمریکا تعلق دارد. وی در همین زمینه اذعان داشت افزایش فروش اسلحه در جهان به تنش‌هایی ارتباط دارد که هنوز به جنگ و درگیری منجر نیانجامیده‌اند. فلوران تصریح کرد، آمار فروش اسلحه نشان می دهد وضع تهدیدآمیز به ویژه در برخی مناطق جهان تشدید شده است.  

طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم  «سیپری»، میزان فروش اسلحه و خدمات تسلیحاتی در سال ۲۰۱۶  در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۹ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۰۲ میلادی ۳۸ درصد افزایش یافته است.

سیپری،  افزایش مأموریت‌های ارتش آمریکا و تشدید تمایل دیگر کشورها به خرید تسلیحات آمریکایی را علت این روند صعودی اعلام کرده است. گزارش سازمان مبارزه با تجارت اسلحه در بریتانیا نیز نشان می دهد، دولت این کشور از زمان آغاز حملات عربستان به یمن، بیش از چهار میلیارد دلار اسلحه به عربستان فروخته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.