۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 598894

قدس آنلاین-هنگامه طاهری: خبر استفاده ۱۰ درصدی از آب شرب در آبیاری فضای سبز مشهد در حالی روز گذشته روی کانال‌های خبری رفت که طی دو سال گذشته استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهر مشهد به طور صریح رد می‌شد.

آیا فضاهای سبز مشهد با آب شرب انجام می‌شود

در این راستا سال ۹۴ در تابناک و سال ۹۵ در روزنامه قدس این موضوع از قول معاون شهرداری مشهد صراحتاً عنوان شده و در سال ۹۶ نیز مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری مشهد با اشاره به میزان مصرف آب برای آبیاری فضای سبز شهر را سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب عنوان کرده بود!
این در حالی است که روز گذشته مدیر نظارت بر امور پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بر خلاف آنچه تا کنون توسط معاون خدمات محیط زیست شهرداری صراحتاً اعلام می‌شد، عنوان کرد که به طور متوسط حدود ۱۰ درصد از مساحت فضای سبز این کلانشهر با آب شرب شهری آبیاری می‌شود.
به گفته مهدی یعقوبی پروژه جداسازی آب شرب از غیرشرب برای آبیاری فضای سبز مشهد یک بازه طولانی چهار ساله است. حال آنکه ۱۰ درصد از ۴۸۵۱ هکتار کل مساحت فضای سبز مشهد که در اختیار شهرداری است، کمی بیشتر از ۴۸۵ هکتار را شامل می‌شود که مساحتی قابل توجه است.
در همین راستا خلیل الله کاظمی معاون شهردار مشهد با تأیید استفاده آب شرب برای فضای سبز مشهد، می‌گوید: ساخت تصفیه خانه‌های طرق و چهل بازه مشهد راه حلی است که نیاز شهر به استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ضمن اظهار مطلب فوق می‌گوید: پروسه آینده آبیاری فضای سبز با مشارکت بخش خصوصی با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان، نزدیک به ۵/۱۲ میلیون متر مکعب آب فضای سبز را تأمین می‌کند.
کاظمی برای صرفه جویی در مصرف آب جهت آبیاری فضای سبز مشهد اظهار می‌دارد: طبق ابلاغیه جدید در سال جاری برای کاهش تبخیر آب و صرفه جویی در مصرف آن، آبیاری فضای سبز صرفاً در ساعت‌های خنکی هوا و ترجیحاً شب انجام می‌شد.
او ادامه می‌دهد: علاوه بر این در همین راستا، افزون بر ۴۰۰ هزار اصله درخت توسط منابع طبیعی دراختیار شهرداری قرار گرفته که از نوع گیاهان کم آب است.
وی این درختان را عناب، بادام تلخ، اورس، زبان گنجشک و... نام برد.
کاظمی علاوه بر این به موفقیت یک طرح تحقیقاتی جهاد کشاورزی در مورد پرورش آزمایشی چمن‌های کم آب اشاره می‌کند.
او در این زمینه بیان می‌دارد: کاشت چمن‌های کم آب در حال حاضر در پارک نیکروز در منطقه ۴ شهرداری به صورت آزمایشی در حال اجراست که قصد داریم برای گسترش آن وارد مرحله اجرایی شویم.
او خاطرنشان می‌کند: سال‌های آینده در باز پیرایی فضای سبز سایر مناطق شهر نیز از این نوع چمن استفاده می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.