وزیر خارجه ترکیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد، اگر آمریکا به فروش سلاح به آنکارا پایان دهد،‌ ترکیه دست به اقدامی مقابله‌ای می‌زند.

هشدار چاووش‌اوغلو به آمریکا درباره ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه

قدس آنلاین: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری سی. ان. ان ترک گفت: پیشنهاد از سوی قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا در توقف موقت فروش سلاح به ترکیه شامل جنگنده های اف-۳۵ کار درستی نیست.

به گزارش رویترز، وی ادامه داد: این پیشنهاد بدون منطق است و براساس توافقات میان متحدان ناتو نیست.چاووش اوغلو که قرار است هفته آینده به آمریکا سفر کرده و در خصوص این موضوع با مقامات واشنگتن مذاکره کند، گفت: ما خواهان این وضعیت نیستیم و چرا باید به چنین وضعیتی برسیم و آمریکا باید از این ایده صرف نظر کند.
وی با بی مورد خواندن نگرانی اعضای ناتو و آمریکا در خصوص خرید سامانه موشک های دفاعی اس.400 روسی توسط ترکیه بیان کرد: ما عضو ناتو هستیم و حساسیت لازم را داریم که موشک های اس.400 روسی، موشک ها و هواپیماهای اعضای ناتو را به عنوان دشمن شناسایی نکند و در این زمینه به لحاظ فنی تدابیر لازم اندیشیده شده است.
وی تاکید کرد: در این زمینه حساسیت خود را به اعضای ناتو و خود آمریکایی ها اعلام کرده ایم.
وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ما برای حفاظت از حریم هوایی خود می خواستیم به جای موشک اس.400، پاتریوت را بخریم ولی آمریکا از فروش آن خودداری کرد و اکنون در مرزهای ترکیه تنها موشک های پاتریوت اسپانیایی و ایتالیایی مستقر است و کشورهای دیگر عضو ناتو موشک های خود را از ترکیه خارج کرده اند.
وی خطاب به مقامات آمریکایی بیان کرد: ما نیاز به سامانه حفاظت از حریم هوایی خود داریم و اگر شما تامین نکنید از دیگری خواهیم خرید ولی وقتی ما موشک اس.400 بر اساس همین نیاز خریدیم، شما آن را مورد سوال قرار می دهید و در صدد مجازات ترکیه هستید.
وی تاکید کرد: ترکیه یک کشور مستقل است و صحبت کردن یا تهدید از موضع بالا با کشور ما رویکرد مناسب نبوده و زیبنده هم پیمان های ما نیست.

قانونگذاران ‌آمریکایی روز جمعه جزئیات لایحه سیاست دفاعی سالانه آمریکا و بودجه نظامی ۷۱۷ میلیارد دلاری این کشور را اعلام کردند که شامل اقداماتی برای رقابت با چین و روسیه و اقداماتی درباره فروش سلاح به ترکیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.