بجستان_ معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور گفت: امروز نباید به سرمایه و پول و دولت متکی باشید بلکه نخبگان و جوانان با استعداد بهترین سرمایه ای هستند که می توانند کشور و شهرستان را بسازند و موجبات پیشرفت آن را فراهم کنند.

پول عامل پیشرفت نیست بلکه فکر نخبگان است که کشور را می سازد

به گزاش خبر نگار قدس انلاین، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور  در شورای اداری  بجستان با بیان اینکه جوانان ما امروز بر پایه علم و  دانش خود می توانند کار کنند و استعدادهای خود را بروز دهند گفت: در دو سال گذشته بیش از هزار نفر نخبگان کشور  را از خارج برگردانده ایم و همه شهرستانها در این زمینه باید تلاش کنند.

دکتر ستاری افزود: باید محیط زیست بومی ایجاد کنید و شرایطی را فراهم کنید که جوان به این نتیجه برسند که می توانند در شهر و کشور خود زندگی کرده و کار کنند و پیش خانواده خود از استعداد و نبوغ خود برای پیشرفت شهرستان و کشورشانتلاش کنند

وی گفت: بیش از ۱۰۰ سال با پول نفت زندگی کرده ایم ولی در اقتصاد اعتماد به نفس و اعتماد جوانانمان را ندیده ایم و اینکه توقعات مردممان بالا رفته وتلاش کرده ایم در بودجه درصد اتکاء به پول نفت را به کمتر از ۲۰ درصد کاهش دهیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور گفت: باید ادمها را بیابیم استعدادهایمان را درک کنیم و نسبت به مهاجرت بچه ها یمان حساس باشیم و مشکلات آنان را درک کرده وبرای تسهیل کسب و کار در حوزه سرمایه گذاری جدی باشیم و ما این کار را شروع کرده و بخش دانش بنیان را ازدولت جدا کرده و محیط جدید کسب و کار را درست کرده ایم و ۱۲۰ تا ۱۳۰ نوع کسب و کار جدید درست کرده ایم که در این محیطها کار جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت در زیر ساختها باید قطعا حمایت کند ولی این همه مسیر نیست و ۹۰ درصد مسیر خود مردم هستند که به بچه ها اعتماد به نفس بدهند که چگونه می توانند کار کنند و اینده شهرستان را بسازند زیرا مهم پول نیست بلکه آدمها مهمند و آنها را باید نگه داشت و از فکرشان استفاده کرد.

رئیس بنیاد نخبگان کشورگفت: بچه های کویر را که با مشکل و سختی بزرگ شده اند بسیار با ارزش تر کارآمد تر از بچه پول دارها هستند زیرا اینان یاد گرفته اندبا مشکل مبارزه کنند و به خود متکی باشند و سرمایه بزرگی است که در این منطقه هست و مردم از آن غافلند.

 معاون رئیس جمهوراعلام آمادکی کرد بجستان بعنوان پایلوت انتخاب و ایده گذاران را نگه داریم و شرایط تسهیل کسب و کار را فراهم کنیم و با توجه به اینکه ۹۶ درصد تولید زعفران دنیا در دست ما است باید از خام فروشی دور شده و به سمت کسب دانش فن آوری روی آوریم و دولت در این زمینه ابزار است و مردم و اراده آنان مهم است.

حسین ابراهیمی فرماندار بجستان ضمن بیان گزارشی از وضعیت بجستان گفت: نرخ اشتغال در شهرستان با توجه به سرشماری سال ۹۵  ۸۶.۶ درصد و نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصد می باشد و مردم شهرستان در سه رشته کشاورزی و صنعت و کارهای خدماتی مشغول به کار هستند و جوانانی مستعد در شهرستان داریم و می توانند در عرصه های مختلفی که دولت کمک کار جوانان باشد استعداد خود را بروز و ظهور دهند.

نماینده عالی دولت افزود: یکی از مشکلات اساسی شهرستان آب است که با توجه به اینکه آب داریم ولی ای سی آن بالا است قادر به استفاده بهینه چه از نظر شرب و چه در جهت کشاورزی نیستیم.

وی از معاونت علمی وفنی آوری ریاست جمهوری خواست در بنیاد نخبگان و ظرفیتهای موجود جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود خصوصا آب ما را کمک کنند.

فرماندار بجستان همچنین خواستار توجه جدی تر به جاده های مواصلاتی شهرستان از جمله دو بانده شدن محور بجستان بردسکن و بجستان گناباد شد و افزود: در حوزه روستایی نیاز به مساعدت بیشتری داریم و اعتبارات اندکی که برای روستاها اختصاص یافته را بیشتر کرده تا بتوانیم کارهای بیشتری در زمینه اشتغال مخصوصا انجام دهیم.

حمید بنایی نماینده شهرستان با تاکید بر اینکه خشکسالی ۱۷ سال است مردم ما را اذیت می کند گفت: تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا اعتبارات خشکسالی را بیشتر کنیم تا مردم امیدوارتر باشند و بارقه امیدی ایجاد گردد و باز هم خواستار توجه بیشتر دولت به این شهرستان محروم و دور افتاده هستیم.

نماینده شهرستان خواستار ایجاد بنیاد علمی نخبگان در شهرستان شد و افزود: دولت در این زمینه خصوصا معاونت علمی و فن آوری کمک کنند تا این مرکز را ما  در شرق کشور ایجاد کنیم و استارت آن را بزنیم.

امام جمعه شهرستان نیز گفت: خدمت در همه جا خوب و ارزشمند است ولی در مناطق دور افتاده ای مانند بجستان که از بیشتر چیزها محروم هستند ارزشمند تر و بالاتر است.

حجت الاسلام حسین وحیدی با تا کید بر اینکه امروز مردم بجستان نه کشاورزی و نه دامداری و نه صنعتی دارند گفت: جوانان همه مهاجرت کرده اند و روستاها خالی از سکنه شده و علی رغم اینکه جوانان شهرستان ضریب هوشی بالایی دارند ولی به لحاظ اینکه شرایط مساعد نیست مهاجرت می کنند و از مسئولان می خواهیم کمک کنند شرایط مساعد را فراهم کنند تا نخبگان را نگه داریم و سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.