اهواز_ عضو کرسی‌ مطالعات راهبردی محیط زیست شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب به‌ضرر تمام ملت ایران است، گفت: طرح‌های انتقال آب مانند مرفین عمل می‌کند.

طرح‌های انتقال آب مانند مرفین عمل می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین،   محمد درویش امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: امروز که می‌خواهیم درباره مشکلات و معضلات طرح انتقال آب سخن بگوییم استان خوزستان باید آخرین استانی باشد که در آن درباره تنگناهای آب بحث می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین آب خوزستان ۳۰ میلیارد مترمکعب است،  افزود: چگونه است که در خوزستان امروز با نگرانی کمبود آب مواجه هستیم؟ کجای راه را اشتباه رفته‌ایم؟

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بیان کرد: ۳۰ درصد آب‌های شیرین در دنیا به‌علت سدسازی‌ها و ۲۵ درصد آبزیان در آب‌های آزاد به‌دلیل مواد نفتی و آلاینده نابود شده است.

وی همچنین با اشاره به خشکی امروز خلیج گرگان و کم شدن عمق تالاب انزلی گفت: چرا باید در خوزستان شاهد چنین فجایعی باشیم، این دلیل را تا وقتی که به‌درستی واکاوی نکنیم، شما دانشجویان باید با عدد و رقم علمی و زبان علمی رسالت‌تان این است که در جامعه با عدد و رقم واقعی بگویید که چرا طرح‌های انتقال آب برای خوزستان خطرناک‌اند.

چرا باید پرمصرف‌ترین صنعت دنیا در اصفهان احداث شود؟

درویش با ابراز اینکه "خودم را اهل جایی نمی‌دانم و تفکر انتقال آب برای هر دو حوزه؛ مبدأ و مقصد خطرناک است" خاطرنشان کرد: چرا هنگامی که رودخانه زاینده‌رود تا قبل از اینکه از آب‌های قرضی پر شود تا گاوخونی جریان داشت اما اکنون خبری از آن نیست؟

وی ادامه داد: علت این است که در طرح انتقال آب به‌ازای هر ۱ لیتر آب انتقال به حوزه مقصد ۶ لیتر آب هدر می‌رود و گمان می‌کنند که هر وقت آب کم آمد باز هم تونل‌کشی می‌کنند اما پرسش اصلی این است که چرا باید پرمصرف‌ترین صنعت دنیا در اصفهان احداث شود؟

کویرشناس و فعال محیط زیست گفت: به محیط زیستی‌ها اتهام می‌زنند که شما مخالف صنعت و پیشرفت هستید، اما این سخن درست نیست همه جا صنعت و پیشرفت وجود دارد اما سخن ما این است که چرا این صنایع نباید از تکنولوژی روز برخوردار شود؟

درویش با توجه به مهاجرت ۱۰ هزار معلم از خوزستان به‌علت شرایط امروز خوزستان تصریح کرد: چه اتفاقی در خوزستان درحال رخ دادن است؟ درست است که خوزستان به‌شدت با کابوس طرح‌های انتقال آب درگیر است اما کابوس و نگرانی بزرگتر از آن کوچ دسته‌جمعی فرهیختگان، افراد تحصیل‌کرده و عالمان از این استان است.

طرح‌های انتقال آب به‌ضرر تمام ملت ایران است

وی عنوان کرد: اصفهان می‌تواند مهمانپذیر درجه یک کشور شود بدون اینکه لازم باشد پرمصرف‌ترین صنعت جهان در آن مستقر شود؛ یزد می‌تواند با ناب‌ترین چشم‌اندازهای کویری خود ایجاد اشتغال کند و اصلاً نیازی نباشد که در آنجا بیش از ۵۵ درصد سفال و کاشی و بزرگترین تولیدکننده گوشت قرمز باشد.

کویرشناس و فعال محیط زیست تأکید کرد: چرا باید این خطاهای راهبردی اتفاق بیفتد؛ طرح‌های انتقال آب مانند مرفین عمل می‌کند، باید به این پرسش پاسخ بدهیم که چه اتفاقی افتاده که نیازهای مردم یزد و اصفهان با حوزه آبی خودشان پر نمی‌شود و در صورت نیاز از جای دیگری آب تأمین کنند.

وی بیان کرد: اگر خوزستان منتقد جدی انتقال آب است نه به‌خاطر این است که به‌ضرر مردم خوزستان است بلکه این طرح‌ها به‌ضرر تمام ملت ایران است.

درویش تصریح کرد: اینجا تنها جایی در خاورمیانه است که تمام مردمش حول نام مقدس ایران جمع شده‌اند ما نباید اجازه دهیم چنین لکنت‌های مدیریتی باعث تفرقه میان اقوام ایرانی شود؛ باید با دیالوگ‌های علمی صحبت کنیم و قشر فرهیخته وارد شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.