نتایج غیر رسمی منتشر شده از نتایج انتخابات حاکی از آن است که حزب‌الله و متحدانش به آرایی مافوق پیش‌بینی‌ها در حوزه‌های مختلف دست پیدا کرده‌اند.

قدس آنلاین: انتخابات پارلمانی لبنان برای اولین بار بر اساس قانون تناسبی و پس از 9 سال، یکشنبه (دیروز/16 اردیبهشت) برگزار شد و «نهاد المشنوق» وزیر کشور ، نسبت مشارکت در این انتخابات را 49.20 درصد اعلام کرد.

وبگاه «البناء» در گزارشی درباره نتایج انتخابات نوشت: مقاومت، مافوق پیش‌بینی‌ها «پیروز» از انتخابات خارج شد؛ چه از نظر حجم رأی‌دهنده‌ها که در راستای لبیک به دعوت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و «نبیه بری» رئیس پارلمان بود و چه از نظر تعداد کرسی‌هایی که لیست‌های «الامل و الوفاء» (لیست‌های وابسته مقاومت) و متحدانش کسب کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: در مقابل مشارکت انتخاباتی در بیروت و پایتخت دوم لبنان یعنی طرابلس برای جریان المستقبل (رقیب حزب‌الله) ناامیدکننده بود و این جریان بسیاری از کرسی‌هایی که فکرش را هم نمی‌کرد، از دست داد. مثلا در بیروت به 9 کرسی خود از 11 کرسی نرسید بلکه فقط 5 کرسی به دست آورد و سرنوشت کرسی ششم، مجهول است و در طرابلس فقط 3 کرسی کسب کرد.

طبق گزارش این روزنامه نتایج اولیه انتخابات به شرح فوق است : 8 مارس (حزب‌الله و متحدانش) 50 کرسی، 14 مارس (المستقبل و متحدانش) 35 کرسی، جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون) 20 کرسی، حزب «التقدمی الاشتراکی» (وابسته به ولید جنبلاط) 10 کرسی و لیست «نجیب میقاتی» رقیب سعد الحریری 4 کرسی.

المیادین دیشب گزارش داده بود  تمامی نامزدهای انتخاباتی فهرست الامل و الوفاء در سه حوزه جنوب لبنان به پیروزی رسیدند.

پیروزی قاطع و کوبنده لیست‌های «الامل و الوفاء» و متحدان

البناء سپس نوشت: لیست‌های «الامل و الوفاء» و متحدان، پیروزی قاطعی در حوزه‌های مختلف کسب کردند و قطار انتخاباتی جنبش امل  در «المصیلح» از پیروزی کامل این لیست‌ها در تمام لبنان خبر داد. لیست الامل و الوفاء در حوزه «جنوب سوم» با تمام 11 عضو خود از جمله «اسعد جردان» نامزد حزب قومی-اجتماعی سوریه پیروز شد. همانگونه که این لیست در حوزه «جنوب دوم» با تمام اعضایش پیروز شد، 125624 رأی کسب کرد و «نبیه بری» رئیس پارلمان «رأی برتر» (الصوت التفضیلی) را با 39949 رأی از آن خود کرد.

حامیان مقاومت، پیامشان را فرستادند

در ادامه گزارش مذکور آمده است حامیان مقاومت حرفشان را زدند و به گزینه مقاومت رأی دادند، آنها دعوت سید حسن نصرالله، نبیه بری، «حنا الناسف» رئیس حزب قومی اجتماعی سوریه و مابقی متحدان در تمامی مناطق لبنان را لبیک گفتند به نحوی که نسب رأی به لیست‌های الامل و الوفاء در تمامی حوزه‌های به شکلی قابل ملاحظه در مقایسه با سال 2009 افزایش داشت و این نشان دهنده حجم پیوستگی مقاومت به پایگاه مردمی‌ است و پیامی واضح به قوای بین‌المللی و منطقه‌ای است که می‌خواستند این رقابت انتخاباتی را به شکستی برای مقاومت و گزینه‌های آن تبدیل کنند.

البناء در ادامه به قول از شبکه «المنار» نوشت 8 هزار رأی‌دهنده در حوزه‌های انتخاباتی تا ساعات پایان دیشب باقی مانده بودند تا آرای خود را به صندوق بیندازند اما این برای حوزه‌های جریان المستقبل به ویژه در بیروت دوم کاملا برعکس بود و نشان دهنده حجم محبوبیت مردمی المستقبل  است.

این روزنامه افزود: همه اینها علیرغم بازدیدهای مکرر رئیس جریان آبی(سعد الحریری/پرچم المستقبل آبی‌رنگ است) به این حوزه‌ها و تحریکات فرقه‌ای و مذهبی بود. اما لیست‌های مقاومت و متحدانش در حوزه‌های بیروت، بقاع غربی، جنوب، بعبدا، زحله، جبیل منتظر نتایج نهایی رسمی از وزارت کشور لبنان هستند. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از پیروزی قاطع 8 مارس در مقابل 14 مارس است و این درست در تناقض به گفته «سمیر جعجع» رئیس حزب القوات‌اللبنانیه است که گفته بود نتیجه انتخابات همچنان به نفع 14 مارس است. 

حوزه بعلبک و هرمل

حوزه بعلبک و هرمل، حوزه‌ای بسیار حساس در این انتخابات بود و عربستان ومتحدان آن بر روی این حوزه بسیار کار کردند تا شاید بتوانند برخی آرای حزب‌الله ومتحدانش را به نفع المستقبل و متحدانش کنند اما نتایج رأی‌گیری نشان می‌دهد آنها به این هدف خود نرسیده‌اند.

البناء در این باره نوشت: لیست «نحمی و نبنی» (لیست حزب‌الله) موفق شده 9 کرسی از 10 کرسی را از آن خود کند.

ترسیم مرحله سیاسی جدید به نفع مقاومت

نتایج انتخابات کنونی، مرحله سیاسی را با چند عنوان ترسیم کرد که مهم‌ترین آن تثبیت حضور ملی مقاومت با حضور شخصیت‌های سنی تاثیرگذار و حامی مقاومت است، در مقابل انحصارگرایی نمایندگی جامعه سُنی توسط المستقبل شکست و این یک پیروزی جدید برای حزب الله و جنبش امل بود.

از سوی دیکر ریاست پارلمان برای نبیه بری قطعی شد اما نخست‌وزیری سعد الحریری به دلیل تعدد ائتلاف‌های پارلمانی که بیشتر آنها با نخست‌وزیری الحریری موافق نیستند، قطعی نیست و این بدان معناست که چه بسا روند تشکیل دولت جدید طولانی شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.