سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ادعای تولید و توزیع نشدن داروهای بیماران تالاسمی را رد کرد و گفت: اگرچه به دلیل بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های داروسازی مشکلاتی در توزیع این گونه داروها ایجاد شد، اما در مجموع تولید و توزیع داروها روند طبیعی خود را طی می‌کند.

داروی بیماران تالاسمی به میزان لازم تولید شده است

قدس آنلاین/ محمود مصدق: 

ایرج حریرچی  صبح دیروز و نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پاسخ به قدس درباره اظهارات میثم رمضانی رئیس انجمن تالاسمی که از عدم تولید و توزیع برخی از داروهای تالاسمی توسط شرکت‌های داخلی طی سه ما گذشته  خبر داده است، گفت: داروهای تزریقی و مورد نیاز برای بیماران تالاسمی را در کشور تولید می‌کنیم، البته حدود ۱۰ درصد  آنها را وارد می‌شود که با توجه به تولید مشابه آنها در داخل از این منظر مشکل قانونی داریم.

وی افزود: این که می‌گویند داروهای تالاسمی از سوی شرکت‌های داخلی تولید و توزیع نمی‌شود، درست نیست، اتفاقاً به میزان کافی تولید شده است و حتی صادرات هم داشته‌ایم. البته به خاطر بدهی داروخانه‌ها  به شرکت‌های تولیدی دارو در توزیع دارو مشکلاتی ایجاد شده بود که آنها را بر طرف کردیم. در واقع دستور دادیم جلوی صادرات داروهای تالاسمی گرفته شود تا اگر کمبودی در تولید پیش آمد جبران شود.

حریرچی درباره افزایش آمار مرگ و میر بیماران تالاسمی در پی اختلال ایجاد شده در تولید و توزیع داروهای تالاسمی گفت: ایران در روند کنترل بیماری تالاسمی یکی از موفق‌ترین کشورها بوده و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در پیشگیری از این بیماری داشته است.

وی با اشاره به این که مرگ و میر در بین بیماران تالاسمی ۳ تا ۷ برابر افراد عادی است، افزود: در ایران ۱۹ هزار بیمار تالاسمی داریم که سال گذشته  از بین حدود ۸۲ نفر از این بیماران به دلایل مختلفی جان سپردند.

 به گفته وی کشوری که سالانه ۱۸ هزار میلیارد تومان  صرف دارو می‌کند برای تأمین ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان دارو در نمی‌ماند.

وی از افزایش مراجعه کننده به داروخانه‌ها و مراکز درمانی کشوردر پی افزایش دلار خبر داد و گفت:  بعضی‌ها تصور می‌کنند با گران شدن دلار دارو هم گران می‌شود، به همین خاطر مراجعه کننده به داروخانه‌ها زیاد شده، این درحالیست که همه مسئولین از جمله معاون رئیس جمهوری، وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس می گویند با ارز مبادله مشکلی در تأمین و توزیع دارو نداریم.

وی با اشاره به ضرورت دامن نزدن به هر آنچیزی که موجب ملتهب شدن بازار دارو می‌شود، گفت: نباید با ایجاد یک جو روانی غیر لازم در کشور موجبات کمبود دارو را فراهم کرد.

وی در ادامه و در واکنش به اعتراض خانواده‌های  بیمارانMPS   که به دلیل گران شدن و عدم دسترسی به دارو مورد نیاز بیمارانشان مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، گفت: وزارت بهداشت و بیمه‌ها  تا کنون برای این گونه بیماران هزینه قابل توجهی کرده‌اند و باز هم برای گروه‌هایی که  درمان برایشان  مؤثر باشد مطابق با معیارهای درمانی  کشور آنها را تحت پوشش قرار خواهیم داد. البته  ما با خانواده‌های این نوع بیماران احساس همدردی می‌کنیم ولی برخی درمان‌ها فوق‌العاده گران قیمت هستند و ما مجبوریم  بر اساس وضعیت اقتصادی کشور تصمیمات سختی بگیریم.

به گفته حریرچی طبق آیین‌نامه‌ای که  قانون برنامه ششم آمده هر سه ما یکبار لیست دارویی کشور باید از سوی دولت تهیه و اعلام شود، لذا ممکن است برخی از داروها از این لیست حذف شوند.

وی وضعیت کیفیت داروهای تولید داخل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما در مورد کیفیت اقلامی که با سلامت مردم در ارتباط است با هیچ فردی مسامحه‌ای نداریم بر این اساس کیفیت داروها از مرحله تولید  تا توزیع  و حتی پس از آن مکرر مورد بررسی قرار می‌گیرد از این رو مردم با اطمینان کامل از آنها استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره مشاهده فروش دارو های چینی در برخی از داروخانه ها گفت: ما واردات داروی چینی نداریم  بنابراین طبق مصوبه دولت  داروی چینی قاچاق محسوب می‌شود و با متخلفین برخورد خواهد شد از این رو اگر مردم گزارشی مبنی بر فروش داروهای چینی دارند از طریق سامانه ۱۹۰ به وزارت بهداشت اطلاع دهند تا با متخلفین برخورد قانونی شود.

حریرچی دسپس به بحث تعرفه پزشکی پرداخت و با اشاره به رشد ۵ درصدی بسته  تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی، گفت:  ویزیت پزشکان  رشد ۶ درصدی،  تعرفه  بخش فنی رشد ۵/۲ درصدی، هتلینگ رشد ۸ درصدی، اما رشد  حق‌الزحمه بستری صفر بوده است.

به گفته وی افزایش ۵ درصدی بسته تعرفه پزشکی بر اساس نرخ تورم سالیانه کشور بوده است.

وی در خاتمه  نسبت به رشد سریع  سالمندی در کشور هشدار داد و گفت: آمار افراد بالای ۶۵ سال کشور در سال نود، ۸/۲ و در سال  نود و پنج، ۹/۲  درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم  تا سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسد بنابراین می‌توان گفت سریع‌ترین تغییرات جمعیتی را در بین کشورهای دیگر داریم لذا باید از همین حالا باید آماده مقابله با این پدیده شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.