قدس آنلاین: مهم‌ترین چالش‌های دوران سالمندی مشکل اضطراب، افسردگی، بیماری‌های روانی، تنهایی، بالا رفتن هزینه‌های زندگی همراه با کاهش درآمد و بیماری‌ و دوری از خانواده است.

حرکت جامعه به سمت هر سه سالمند فقط یک کودک

 مدیر کل بهزیستی خراسان رضویدر مراسم افتتاح مرکز خدمات روزانه سالمندان «یادگار» با بیان این مطلب اظهار داشت:هدف از تأسیس مراکز سالمندان، بالا بردن کیفیت زندگی این گروه است و باید برای بهبود شاخصهای زندگی این عزیزان به عنوان ولینعمتهای خانواده ایرانی تلاش کنیم.
حمیدرضا پوریوسف تصریح کرد:در حال حاضر در برابر هر سالمند سه کودک در جمعیت داریم اما در دهه‌ی آینده به وضعیتی خواهیم رسید که در مقابل هر سه سالمند، فقط یک کودک خواهیم داشت که این مسئله برای کل جمعیت یک بحران درست می‌کند.
حیات اجتماعی سالمندی در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی فوری، دقیق و فراگیر برای بالا بردن کیفیت زندگی این قشر از جمعیت که روز به روز در حال افزایش هستند می باشد.
وی افزود: بد پیر شدن نتیجه پایین بودن کیفیت زندگی سالمند است که به خاطر گرفتاری‌های خانواده‌های امروزی و تنها ماندن سالمند، این کیفیت کاهش یافته و پیر شدن را به مشکلی در همه‌ی ابعاد، تبدیل می‌کند.
دکتر پوریوسف مسائل روحی روانی سالمندان را پیجیده توصیف کرد و گفت: افسردگی جوانان و میان‌سالان معمولا با گوشه‌گیری مشخص می‌شود اما در سالمندی، این بیماری با نشانگان متفاوتی از جمله بی‌قراری و ناآرامی، بالا رفتن ریسک خودکشی و اضطراب همراه می‌شود.
این مقام مددکاری خراسان رضوی با بیان اینکه خانواده‌ها بایدمسائل و مشکلات سالمندان را جدی‌ بگیرند  خاطرنشان کرد:
بسیاری از سالمندانی که در مراکز مقیم هستند و در دوران زندگی خود فرصت بروز استعدادهای خود را نداشته‌اند اکنون در این سنین، به فکر پرورش استعدادهای خفته می‌افتند و با فراهم شدن زمینه‌ها به بازشکوفایی این استعدادها دست می‌یابند که نقش مهمی در حفظ سلامت روانی و سرزندگی آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.