«جان کربی» سخنگوی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در دولت سابق این کشور، خروج از برجام را «احمقانه» خواند و گفت: باید خودمان را برای احتمال بازگشت تحریم‌های ایران و احتمال اعلام فسخ توافق از سوی تهران آماده کنیم».

سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمریکا: باید برای خروج تهران از برجام آماده شویم

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره مواضع برجامی دولت آمریکا، سخنگوی پیشین دو وزارتخانه این کشور در زمان دولت باراک اوباما یادداشتی با این عنوان نوشت: «یک نفر واقعا برای از بین بردن توافق (هسته‌ای) ایران مستاصل است».

«جان کربی» که از ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۵ سخنگوی وزارت دفاع و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بوده، در ابتدای یادداشتش به خبر توسل مشاوران دونالد ترامپ به شرکت جاسوسی خصوصی صهیونیستی به نام «مکعب سیاه» پرداخت و نوشت: باید چقدر مستاصل باشید که از چنین حمله‌ای برای از بین بردن توافق ایران (برجام) استفاده کنید؟ به نظر می‌رسد که خیلی مستاصل هستند»

سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا در «سی. ان. ‌ان»  نوشت: «مطمئنا نمی‌توانید بر عدم پایبندی ایران (به برجام) ارجاع دهید. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به توافق از زمان اجرایی شدن آن در سه سال قبل را راستی آزمایی کرده، جلوی همچنین ادعایی را گرفته است و خود دونالد ترامپ هم تاکنون این موضوع را تایید کرده است».

کربی ادامه داد: «شما نمی‌توانید بگویید که ژنرال‌های ما (ارتش آمریکا) از برجام تنفر دارند. جیمز متیس وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح هر دو علنا گفتند که از نظر آنها ایران (به برجام) پایبند بوده است. همین اخیرا متیس رژیم بازرسی موجود در توافق را تحسین کرد».

این مقام دولت اوباما نوشت: «شما حتی نمی‌توانید بگویید که ژنرال‌های اسرائیلی هم از (برجام) متنفر هستند. ژنرال گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل به یک خبرنگار روزنامه هاآرتص گفت که "در حال حاضر توافق (برجام) با همه نواقصش دارد کار می‌کند و مسیر اتمی شدن ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال مسدود می‌کند"».

سخنگوی اسبق وزارت دفاع آمریکا یادداشت خود را اینطور ادامه داد: «شما نمی‌توانید متحدانمان را هم مقصر جلوه دهید. تک تک دیگر طرف‌های شریک در گروه موسوم به ۱+۵ در این توافق که روسیه، چین، اتحادیه اروپا و سازمان ملل هستند، هم در حال تاکید بر همین موضوع هستند (که برجام در حال کار کردن است)».

  کربی مدعی شد: «این یک توافق بی نقص نیست و حتی جان کری وزیر خارجه اسبق در همان زمان به این موضوع اذعان کرد اما این توافق بدون تردید، مانع از دستیابی ایران به بمب می‌شود».

او با اشاره به اعلام ترامپ مبنی بر اینکه روز سه شنبه تصمیم خود را درباره برجام اعلام خواهد کرد نوشت: «از آنجایی که به نظر نمی‌رسد اروپایی‌ها تفکر او را آن چنان تغییر داده باشند، ما باید خودمان را برای احتمال بازگشت تحریم‌های مرتبط به هسته‌ای آمریکا علیه ایران و احتمال دردسرآفرین اعلام فسخ و باطل شدن توافق از سوی تهران آماده کنیم».

سخنگوی پیشین وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا در پایان یادداشت، خروج از برجام را «احمقانه» خواند و هشدار داد: «نگرانم که ما باید این واقعیت  ترسناک و شوم را در آغوش بگیریم که بعدها هشتم می ۲۰۱۸ را به عنوان روزی خواهیم دید که پس از این روز، پرداختن به همه مشکلات در خاورمیانه (غرب آسیا) بسیار سخت‌تر شدند».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.