قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: یک اقتصاددان در تحلیل دلیل گرایش گسترده مردم به خرید ارزهای دیجیتالی گفت: کم هزینه بودن فعالیتهای سوداگرانه و سودهای طلایی یک شبه حاصل از آن در اقتصاد ایران، صاحبان نقدینگی سرگردان را به سوی این ارزها جذب می‌کند.

ریسک سفته بازی در اقتصاد ایران کم است/ هیچ جای جهان اینهمه پول در دست مردم نیست/ سودهای طلایی یک شبه، عامل رونق ارز دیجیتالی است

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با «قدس آن‌لاین» ادامه داد: در همه کشورها، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی از جمله بیت کوین رونق دارد با این تفاوت که آنها نظام اقتصادی شفاف و داده‌های مالی روشن دارند. به عبارتی از سفته بازی مالیات اخذ می‌شود و در مجموع ریسک فعالیتهای غیرمولد، بالاست در ایران اما ریسک سفته بازی کم و بازدهی بالا و در اسرع وقت است.

این اقتصاددان با بیان اینکه در هیچ کشوری، مردم تا این حد پول آزاد در دست ندارند، ادامه داد: در دیگر اقتصادها بر خلاف ایران، پول را یا مصرف می‌کنند و یا سرمایه‌گذاری.

به گفته وی با کاهش نرخ سود بانکی از بالای ۲۰ درصد به حدود ۱۵ درصد، انگیزه مردم برای سوداگری در دیگر بازارهای غیرمولد و از جمله ارزهای دیجیتالی افزایش یافته است و در حالی که خرید و فروش ا ین ارزها در کشور ممنوع و افکار عمومی‌ همچنان به خاطر تجربه تلخ مؤسسات غیرمجاز، آزرده است، شاهد اشتیاق مردم به خرید این ارزها با سودای رشد قیمت هستیم.

قابل ذکر است رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیراً از خروج ۲ ونیم میلیارد دلار ارز از کشور با هدف خرید ارزهای دیجیتالی خبر داد که به عقیده کارشناسان در این بحران کم سابقه ارزی، عدد بزرگی است.

گفتنی است بانک مرکزی اخیراً در مصوبه‌ای، معامله بیت کوین را ممنوع اعلام کرد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با تأکید بر اینکه در  برابر ارز دیجیتال، برگشت به عقب معنی ندارد، از آماده شدن نسخه آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی خبر داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.