قدس آنلاین -سرورهادیان :اینجا «روستای برگ» است. درست در ۱۵ کیلومتری فردوسی اما علی رغم نزدیک بودن به مشهد حال و هوای مردمان «روستای برگ» خوب نیست.

مهربانی پنل های خورشید با اهالی روستای برگ

به گزارش قدس آنلاین برای گفت و گو با یکی از مددجویان کمیته امداد که با استفاده از پنل خورشیدی روزگار را به سر می برد به این روستا می روم.

وارد خانه روستایی که می شوم خانم فاطمه جوان با رویی خوش پذیرایمان می شود. ابتدا برای بازدید پنل خورشیدی ما را به روی پشت بام دعوت می کند و بعد با استکانی چایی که طعم خوش چای روستا را می دهد، میزبان مان می شود.

او می گوید : مادرم فوت شده است و من مجردم. برادر و همسر و بچه های او در کنار خانه ما زندگی می کنند.

فعالیت های فرهنگی نداریم

او که مسوولیت افتخاری  پایگاه بسیج خواهران این روستا راهم برعهده دارد، خاطر نشان می سازد :۵۳ خانواردر این روستا زندگی می کنند. تنها کاری که برای زن های این روستا توانستم انجام بدهم برپایی نماز جماعت است و دنبال خادمیاری تعدادی از خانم ها درحرم ثامن الحج (ع) است. متاسفانه ما حتی یک روحانی ثابت در روستای مان نیستیم و هفته ای یک بارروحانی مان به روستای ما می آید.

فقر، بیکاری و نبود امکانات

  او ادامه می دهد :متاسفانه مردهای روستای ما اکثرا بیکارهستند. امکان دامداری نیست و کشاورزی هم چندان رونقی ندارد.

وی تاکید می کند:تنها محصولات کشاورزی این منطقه گوجه فرنگی وذرت است  که ذرت را روستائیان این منطقه که زمین دارند در این منطقه برای خوراک اندک دام هایشان کشت می کنند.

خانه بهداشت نداریم

خانم جوان همچنین از نداشتن خانه بهداشت گلایه می کند و می افزاید :برای درمان مجبوریم به روستای گوارشک برویم  و برای رفتن به آن نیز با مشکلات حمل و نقل مواجه ایم. اگرنیمه شب یا در زمان حرکت اتوبوس ها بیمار اورژانسی داشته باشیم باید دیر یا نرسیدن بیمارمان را بپذیریم.

حمل و نقل محدود و گران

وی با بیان این نکته که فقط دوتا اتوبوس وسیله حمل و نقل مناسب و امن برای مردمان روستاست، بیان می دارد : باید با اتوبوس تا سر جاده نصرآباد برویم و بعد با سواری های شخصی به مشهد بیاییم. بسیاری از خانواده ها امکان استفاده از سواری های شخصی را به دلیل گرانی مبلغ که حدود ۲ هزار تومان است را ندارند. بیش از هزار تومان هم باید پول اتوبوس بدهیم. یعنی رفت و آمد ما به مشهد فقط نفری ۶ هزار تومان است. به جزکرایه های داخل شهر که اگر آن را هم حساب کنیم، عملا امکان رفت و آمد مان به شهر هم محدود می شود و برای انجام درمان و یا سایر کارها، دسترسی مان به مشهد بسیار سخت است.

دبیرستان نداریم

وی توضیح می دهد : متاسفانه دختران و پسران روستای ما امکان ادامه تحصیل را ندارند. زیرا فقط تا سوم راهنمایی مدرسه برای تحصیل درروستای ما وجود دارد.

وی تاکید می کند : با توجه به فاصله طولانی از روستا تا سرجاده امکان تردد  به خصوص در فصل های سر د وجود ندارد و خانواده ها دخترها یشان را نمی توانند به مدرسه های روستاهای اطراف یا مشهد بفرستند. اگر زمینه تحصیل در روستا مهیا می شود حداقل بچه های مان درس می خواندند و بعد از دانشگاه به روستای خودمان خدمت می کردند.

از طرح شهید رجایی تا پنل های خورشیدی

از خانم جوان، درباره نصب پنل خورشیدی سئوال می کنم و برایم از طرحی که بنام طرح شهید رجایی است، تعریف می کند : مادرم هنگامی که درقید حیات بود و چون بالای ۶۰ سال بود د این طرح قرار گرفت. این طرح به منظورحمایت ازافرادی است که درمناطق محروم هستند و توانایی کاربه دلیل کهولت سنی برای شان وجود ندارد.

او ادامه می دهد: این طرح دارای مستمری و خدمات درمانی بود اما ما امکان کار و اشتغال نداشتیم. برای همین کمیته امداد بعد ازمعرفی ما به واحد اشتغال این مرکز، پیشنهاد نصب پنل خورشیدی یا همان نیروگاه خورشیدی را به ما دادند.

 انرژی خورشید و درآمد زایی

وی تصریح می کند : دراین طرح  کمیته امداد امام (ره) طبق یک قرارداد۲۰ ساله ای که با شرکت برق و وزارت نیرومنعقد شده است، امکان درآمد زایی برای او فراهم می شود وهر دوماه مبلغی به حساب مددجو براساس مقدار انرژی تولید شده برق، توسط انرژی خورشید، واریز می شود.

مهربانی خورشید

خانم جوان درباره مبلغ درآمد ماهانه از انرژی خورشیدی  توضیح می دهد: این درآمد هر دوماه یک بار برای مددجویان واریز می شود و براساس میزان انرژی خورشید بین ۷۰۰ تا یک میلیون و۲۰۰ تومان درماه می تواند درآمد زایی داشته باشد. البته این رقم گاه بسیار کمتر است زیرا ممکن است هوا ابری باشد.

این بانودرخصوص نرخ پنل های خورشیدی نیز بیان می دارد : کمیته امداد  برای مدد جویانی که امکان اشتغال دیگری ندارند را تسهیلات این پنل را برعهده می گیرد و مبلغ تمام شده آن بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان است که مدت پرداخت آن به صورت اقساط ۵ ساله  وماهی ۲۱۳هزا تومان   است که هرماه از تولید انرژی اقساط برداشته می شود و مابقی درآمد ه دو ماه به حساب مدد جو واریز می شود.

او توضیح می دهد : این اشتغالزایی نیاز به آموزش خاصی ندارد فقط هرروز صبح باید روی پنل را تمیز و بعد چراغ آن را روشن کرد.

حمایت از پنل های ایرانی

در طی راه از کارشناس نیروگاه خورشیدی کمیته امداد که ما را همراهی می کند، درمی یابم، پنل ها تولید ایران است. اگرچه نمونه های خارجی آن هم در بازار موجود است اما برای حمایت از کالای ایرانی از این پنل ها خریداری می شود.

اولین نیروگاه خورشیدی برای مددجویان خراسان

علی اکبر لطفی پورمی افزاید : اولین نیروگاه خانگی کشور بنام مددجویان تحت پوشش کمیته امداد درخراسان افتتاح شد.

روستای هوای پاک

وی با بیان این نکته که هرنیروگاه ۵ کیلووات، معادل ۲۵۰ درخت درسال تولید هوای پاک می کند و باعث جلوگیری ازآلودگی هوا نیز می شود، می گوید :این طرح  درروستاهای محروم اجرا می شود. برای مثال ۳۱پنل در چاه نسر- نیشابور برای خانواده های مدد جو وتحت پوشش کمیته امداد نصب شده است که این روستا بنام روستای هوای پاک معروف است.

در برگشت از روستا یکی از زنان روستا به من می گوید: ما پزشک نداریم و دختر کوچک من به دلیل نبود پزشک در اثر سرما خوردگی و تب شدید و دیر رسیدن به روستای گوارشگ برای خانه بهداشت، شنوایی اش را از دست داد زیرا پزشک متخصص نبود.

تاوان نبود امکانات بیماری و مرگ

این مادر ادامه می دهد : از کاشت و سمعک و گفتار درمانی و هزینه های رفت وآمد هم باید گفت واین که مردم این  مردم این روستا مگر چقدر درآمد دارند که در صورت یک اشتباه و خطای پزشکی فرزندشان را مداوا کنند  و بسیاری از مردم باید به دلیل نبود امکانات و بی توجهی مسوولان جان شان را بدهند.

دختران بازمانده ازازدواج و پسران بیکار

حالا دخترکی جوان هم گلایه اش را این گونه بیان می کند : خیلی از دخت ان این روستا بازمانده از ازدواج هستند و بعد از فوت پدر و مادر شان بی پناه می شوند و در صورت عدم حمایت کمیته امداد  امام (ره) آ ن ها گاهی برای هزینه های ابتدایی زندگی می مانند.

 وی ادامه می دهد :مردان روستا امکان شغل ندارند و بسیاری از دختران هم دردوران چندین ساله طولانی نامزدی منتظرمی مانند، زیرا خانواده ها امکان تهیه جهیزیه را ندارند و پسرها هم امکان گرفتن مراسم ازدواج واجاره خانه را ندارند.

از روستا که به سمت مشهد برمی گردم، درحاشیه جاده ویلا های بزرگ و زیبا در «روستای برگ» خبر ازآینده روستایی بی برگ را می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.