خبرگزاری فرانسه امروز سه شنبه در گزارشی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در دو کشور تاثیر گذار لبنان و عراق و همچنین اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ماندن یا خروج از توافق هسته ای وین، این هفته را شاهد تحولات بسیار مهم در منطقه خاورمیانه خواند.

خاورمیانه شاهد تحولات بسیار مهمی است

قدس آنلاین: در این گزارش آمده است، این تحولات ممکن است مسیر حرکت منطقه را تغییر دهد. در همین هفته (امروز) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است تصمیم خود را در خصوص ماندن یا خروج از توافقنامه هسته ای ایران اعلام کند.
بعد از آن ترامپ در نظر دارد سفارت آمریکا را از تل آویو به شهر بیت المقدس منتقل کند. اسرائیلی ها و فلسطینی ها در باره این موضوع شدیدا با یکدیگر اختلاف نظر دارند و از این رو این اقدام می تواند موج جدیدی از درگیری ها را به همراه داشته باشد.
در همین ارتباط و درچنین شرایط سخت و دشواری، هزاران نفر از فلسطینیان تصمیم گرفته اند از منطقه غزه به سمت مرز اسرائیل راهپیمایی کنند و حتی ممکن است از مرز اسرائیل هم عبور کنند.
در ادامه این گزارش آمده است:رئیس جمهوری آمریکا امروز اعلام خواهد کرد که آیا قصد دارد همچنان به توافق هسته ای پایبند باشد یا می خواهد از آن خارج شود. رهبران جهان بویژه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، مخالفت خود را با خروج ترامپ ازاین توافقنامه اعلام کرده اند اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل از این اقدام ترامپ شدیدا حمایت کرده است.
این اقدام آمریکا که در واقع به معنی ابطال توافقنامه ۲۰۱۵ وین است، نگرانی ها درباره تشدید تنش ها را افزایش داده است.
با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تنش میان واشنگتن و تهران بیش از پیش افزایش یافته است که یکی از مهمترین علل آن، سوریه است.
فرانس پرس افزود: گرچه تاکنون در واکنش به اقدمات نظامی اسرائیل در سوریه فقط به تهدید بسنده شده است، اما تهران این توانایی را دارد که هم پیمانات خود را در منطقه فعال کند.
این خبرگزاری افزود: روز چهاردهم ماه می به عنوان هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل، آمریکا به شکل نمادین ساختمان سفارت جدید خود را در بیت المقدس افتتاح خواهد کرد. این اقدام در راستای موضع ترامپ مبنی بر معرفی شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انجام می شود. اسرائیل از این موضع ترامپ به شدت هیجان زده شده و از آن استقبال کرده است. این اقدام ترامپ به معنای از بین رفتن امید فلسطینی ها مبنی بر بازپس گرفتن سرزمین های اشغالی در کرانه باختری، نوار غزه و بخش شرقی قدس است.
از جمله تحولات مهم در هفته پیش رو، برگزاری انتخابات پارلمانی در کشورهای لبنان و عراق است که نتایج آن می تواند معادلات منطقه را دگرگون کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.