قدس آنلاین/ صبا کریمی: «چهارشنبه 19 اردیبهشت» عنوان اولین ساخته وحید جلیلوند است که طی یک تصادف جالب نام فیلم امروز در تقویم وجود دارد. اتفاقی که شاید کاملا هم یک تصادف نبوده باشد.

امروز  «چهارشنبه 19 اردیبهشت» است

به گزارش قدس آنلاین، امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت است و ناخودآگاه کسانی که اهل فیلم و سینما هستند یاد فیلمی با همین نام می افتند، یعنی «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند. گرچه سالی که این فیلم ساخته و اکران شد چنین مناسبت دقیقی میان نوزدهمین روز از اردیبهشت و این روز هفته وجود نداشت. اما امسال یعنی چهارسال پس از ساخت آن، عنوان فیلم دقیقاً در تقویم وجود دارد. شاید انتخاب چنین اسمی تصادفی و شاید هم از روی تعمد بوده اما به هرصورت تصادف جالبی است. همین تصادف هم بهانه ای شد تا یادی از این فیلم کنیم.

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» اولین ساخته وحید جلیوند در مقام کارگردانی است که برای او شروع خوش یمنی را رقم زد و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به همراه داشت. این فیلم موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی متعددی را کسب کرد که می‌توان به جایزه خلاقیت و استعداد درخشان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، جایزه فیپرشی منتقدین از هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المذاهب ایتالیا، جایزه پنگوئن طلایی جشنواره فیلم ایسلند، جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم براتیسلاوا برای بازیگران زن و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره وزول فرانسه اشاره کرد.

این فیلم داستان مردی به نام جلال را روایت می‌کند که آگهی غریبی در یکی از روزنامه‌های صبح تهران منتشر می‌کند که در آن اعلام می‌کند می‌خواهد پول زیادی را به یک مستمند ببخشد. افراد زیادی گرد می‌آیند و پلیس مداخله می‌کند. جلال تصمیم می‌گیرد که به طور تصادفی یک نفر را از میان درخواست‌ها انتخاب کند، اما دو زن، یکی دختر نوزده ساله‌ای به نام ستاره که حامله است و یکی هم لیلا، نامزد سابق او دست بردار نیستند. فیلم در سه اپیزود مجزا سه داستان را روایت می کند که در نهایت زندگی همه آنها به جلال شخصیت اصلی داستان برمی گردد. نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، وحید جلیلوند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری‌نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور، حشمت آرمیده، زکیه بهبهانی و تیام محمدی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.