رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌ای خالی در آینده ای نزدیک، بازار خرید و فروش و اجاره مسکن به نقطعه تعادل در عرضه و تقاضا نزدیک می‌شود.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی بازار مسکن را متعادل می‌کند/ بسیاری از خانه‌های خالی، لوکس نیستند

قدس آنلاین- محمدرضا رضایی کوچی با اعلام این خبر به قدس آن‌لاین افزود: این قانون مصوب مجلس است و تاکنون در اجرایش کوتاهی‌هایی صورت گرفته. پیگیری‌های زیادی داشتیم تا اجرا شود که خوشبختانه بر اساس شنیده‌ها از وزارت راه و شهرسازی، سامانه دریافت مالیات از خانه‌های خالی  با همکاری سازمان امور مالیاتی در حال راه‌اندازی است.

وی با اشاره به وجود 500 هزار واحد خالی در استان تهران و حدود دو و نیم میلیون واحد خالی در سراسر کشور ادامه داد: این خانه‌ها در کاهش عرضه و در نتیجه گرانی مسکن نقش دارند و در حالی که در مراکز شهرها چنین واحدهایی هستند، مجبوریم در بافت‌های اطراف شهر و دیگر بافت‌ها مسکن بسازیم.

رضایی کوچی اظهار داشت: صاحبان این خانه‌ها به دنبال سوداگری و سرمایه گذاری برای سودهای طلایی هستند حال آنکه دارندگان این واحدها باید مانند تمام دنیا مالیات بپردازند.

وی اخذ مالیات از این خانه‌ها را عاملی در فروش و یا اجاره این واحدها و به عبارتی ورود آنها به بازار عرضه دانست که قطعاً در کنترل قیمت مسکن مؤثر واقع خواهد شد.

وی لوکس بودن اغلب این خانه‌ها را رد کرد و اظهار داشت: بسیاری از این خانه لوکس نیستند و در وضعیت متوسط به بالا هستند و عدم تأثیر این واحدها در تامین نیاز بازار، صحت ندارد.

قابل ذکر است آمار خانه‌های خالی در سالهای اخیر با رشدی 55 درصدی از یک میلیون و 663 هزار واحد در سال 90 به بالای دو میلیون و 500 هزار واحد در سال جاری افزایش یافته است. استان تهران با سهمی‌19 درصدی، بالاترین آمار خانه‌های خالی را به خود اختصاص داده و استان‌های اصفهان،خراسان رضوی، فارس، ‌آذربایجان شرقی، البرز و خوزستان در رتبه‌های بعدی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.