قدس آنلاین – سرورهادیان: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته امسال برنامه های بزرگداشت روز ملی خیام به عنوان هفته فرهنگی خیام از 24 لغایت 28 اردیبهشت ماه در نیشابور برگزار می شود.

برپایی هفته فرهنگی خیام و اهدای نشان در نیشابور

به گزارش قدس آنلاین ،سید سعید سرابی در نشست مطبوعاتی امروزدرباره اعلام برنامه های بزرگداشت روز ملی خیام که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد،افزود: مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و هنری توسط دبیرخانه روز ملی بزرگداشت خیام نیشابوری و شهرداری نیشابور پیشنهاد شده است  که  این مراسم از 24 تا 28  اردیبهشت ماه در این شهرستان برگزار می شود.

از طوس تا نیشابور

وی خاطر نشان ساخت :بزرگداشت خیام با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود که این مراسم همزمان 28 اردیبهشت ماه با اختتامیه کنگره  "از طوس تا نیشابور" با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی شعرای برگزیده وشعرای برجسته کشور و خیام شناسان وعلاقمندان برگزار می شود.

اهدای نشان خیام

سرابی از اهدای نشان و جایزه خیام به شخصیت های صاحب فعالیت مستمر و شاخص در این حوزه تخصصی خبر داد و درباره اعتبارات پیش بینی شده نیز گفت :برای گرامیداشت روز ملی خیام ،بسیاری از هزینه های این روز ملی ،هزینه های پنهان است که توسط دستگاه های مختلف برای این بزرگداشت هزینه خواهد شد.

در ادامه این مراسم شهردار نیشابورنیزگفت: حکیم عمر خیام تنها به نیشابور و خراسان تعلق ندارد، بلکه متعلق به جامعه بشری است.

شهردار نیشابور تاکید کرد : خیلی ها در دنیا ممکن است نیشابور یا خراسان را نشناسند اما عمر خیام را به خوبی می شناسند.

وی افزود: نیشابور در تدارک برپایی هر چه باشکوه تر برنامه های پیش بینی شده روز ملی خیام است  وامیدواریم برنامه ای در خورشان این حکیم برگزار کنیم .

نیشابور مهد مشاهیر

در ادامه این نشست رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور: مشاهیر وشخصیت‌هایی همچون خیام، عطار، فضل بن شاذان و دیگران موجب معرفی کشور به جهان اعلام کرد و گفت : نیشابور برخود می بالد که در دامانش این چنین گوهرهای دردانه ای را پرورش داده است.

عباس کرخی بیان داشت : برنامه های این هفته از روز 24 اردیبهشت ماه توسط دانشگاه نیشابور با برگزاری نشست علمی برگزار می شود و همچنین در نوبت بعدازظهر در سالن جهاد دانشگاهی نشست تخصصی با حضورعلاقه مندان برگزار می شود.

زنگ خیام در دبیرستان ها

وی اظهار داشت: روز سه شنبه 25 اردیبهشت  97 ساعت  30/7 صبح مراسم «زنگ خیام » در دبیرستان ماندگار خیام  به صدا درخواهد آمد و در ادامه نیزاز برگزیدگان مرحله ی نهایی مسابقه ادبی «چله چارانه» (حفظ رباعیات حکیم عمر خیام نیشابوری) دانش‌آموزان دوره ی اول  مقطع ابتدایی(سال اوّل تاسوم) در سطح شهرستان نیشابورتقدیر به عمل خواهد آمد.

وی درباره کارگاه تخصصی خوشنویسی، نقاشی ومجسمه سازی نیز تصریح کرد: این کارگاه ها با حضور اساتید برجسته نیشابوری در آرامگاه خیام  برگزار خواهد شد.

وی افزود: تقدیر از برگزیدگان مرحله نهایی مسابقه ریاضیات  ویژه حکیم عمر خیام نیشابوری در سطح دبیرستان هااز دیگر برنامه های این مراسم خواهد بود .

روز فرهنگی روستای معمور

وی گفت: روز فرهنگی روستای معموری با میزبانی دهیاری و شورای اسلامی شهر از ساعت 16:30 برگزار می شود.

قافله عمر

کرخی در پایان تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه خوشنویسی «قافله عمر» به اهتمام انجمن خوشنویسان شعبه نیشابور، جشنواره فضای مجازی با موضوع خیام از دیگر برنامه های این هفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.