وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تجار و فعالان کسب‌وکار نباید نگران شرایط آینده کشور باشند، گفت: تصمیم ترامپ نمی‌تواند اقتصاد را لرزان کند.

وزیر اقتصاد: تجار نگران نباشند/ تصمیم ترامپ اقتصاد ایران را لرزان نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، مسعود کرباسیان با اشاره به وضعیت عمومی اقتصاد ایران اظهار داشت: صاحبان کسب و کار و تجار نباید نگرانی درباره شرایط پیش‌ِروی کشور داشته باشند. خوشبختانه با اقدامات دولت و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، فضایی رقم خورده که مؤلفه‌های بیرونی مانند تصمیم دولت آمریکا نمی‌تواند پایه‌های ثبات اقتصادی کشور را لرزان کند.

* تجار نگران نباشند/ برنامه‌ریزی دولت برای مصون‌ماندن بازار ارز از عوامل مخرب بیرونی

کرباسیان افزود: شاخص‌های اقتصادی کشور درحال حاضر دلالت بر وضعیت مناسب ارزی و رشد دارند و به‌همین جهت نیز جامعه و فعالان اقتصادی نباید در اضطراب اثرات رفتارهای یکطرفه و خارج از عرف بین‌المللی آمریکا باشند. آنچه طی ۵ سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داده، همگی متکی به استفاده از مزیت درون‌زایی و برون‌نگری بوده است و به‌همین دلیل هم امروز ما کمترین میزان اثرپذیری از تصمیمات آمریکا را داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: خوشبختانه سطح تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و رفت‌وآمدهای هیئت‌های تجاری بخش خصوصی طی ۴ سال گذشته نیز تأیید می‌کند که بیشترین حجم و تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی میان ایران و کشورهای اروپایی بسته شده است.

وی گفت: همچنین طی یک سال گذشته سطح روابط ایران با کشورهایی نظیر روسیه و چین به‌خصوص در حوزه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک افزایش یافته و همین رفتارها میزان آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از رفتارهای آمریکا را به حداقل رسانده است.

کرباسیان بیان داشت: آنچه امروز برای ما اهمیت فوق العاده‌ای دارد حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است. در مورد گزاره اول دولت از یک ماه قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی را به‌انجام رسانده تا بازارهایی مانند ارز تحت تأثیر عوامل مخرب بیرونی و رفتارهای سیاسی دچار نوسان نشوند.

* هیچ فعال اقتصادی در صف خرید ارز نیست

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر هم ثبت سفارش و تخصیص ارز با منطق دقیقی در حال انجام است و هیچ فعال اقتصادی در صف دریافت ارز نیست، تصریح کرد: همچنین دولت طی یک سال گذشته تمرکز خود را برمحور تسهیل فضای کسب‌وکار قرار داد. حذف بیش از ۷۰۰ نوع مجوز زاید از فضای کسب‌وکار، تسهیل رفتارهای بوروکراتیک در نهادهایی مانند گمرک و سازمان امور مالیاتی، ایجاد منطق در رفتارهای نظام بانکی برای فروش اموال مازاد و استفاده از منابع برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و همچنین روند مثبت حرکتی شاخص کل بورس همگی تأیید کننده، سیاست‌های حمایتگر دولت در کسب‌وکارهای داخلی است.

* مردم مطمئن باشند اقتصاد ایران باثبات است

کرباسیان بیان داشت: آنچه ممکن است که ذهن جامعه را آزار دهد، تأثیرات روانی اقدام یکسویه و بی‌منطق دولت آمریکاست ولی مردم مطمئن باشند که وضعیت اقتصادی کشور باثبات، پیش‌بینی‌پذیر و در خدمت کارآفرینی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه از جهت تأمین منابع ارزی هم کشور در هیچ محدودیتی قرار ندارد،با اشاره به چند شاخص اقتصادی ادامه داد: اقتصاد زبان اعداد است و این اعداد می‌گویند رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نه‌ماهه سال ۹۶ به‌نسبت مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد رشد داشته است. رشد نقدینگی روی عدد ۲۳ درصد قفل شده که گام خوبی برای جلوگیری از افزایش بیشتر و حرکت در مسیر کاهش است.

به‌گفته وی، شاخص بورس طی سال ۱۳۹۶، ۲۴.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. هزینه مصرف‌نهایی خصوصی در ۹ماهه سال ۹۶ به‌نسبت سال قبل ۷.۵ درصد رشد داشته است. تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و ساختمان هم به‌ترتیب ۳.۱ درصد و ۴.۶ درصد بیشتر شده است. میزان درآمد یک خانوار شهری تا سال ۱۳۹۵ که آمار آن را داریم، ۱۳.۷ درصد افزایش یافته و در سوی مقابل هزینه آنها هم ۸.۵ درصد افزایش یافته است و مهمتر اینکه تعداد جوازهای تأسیس صنعتی، میزان سرمایه‌گذاری براساس تعداد جوازهای تأسیس و میزان اشتغال براساس تعداد جواز تأسیس هم طی یازده ماه سال ۹۶ به‌نسبت سال قبل به‌ترتیب ۲.۸ درصد، ۲۷.۶ درصد و ۲۳.۵ درصد افزایش یافته است.

* اقتصاد ایران کمترین وابستگی غیرمنطقی به آن‌سوی مرزها دارد

وی افزود: خوشبختانه وضعیت اقتصاد ایران کمترین میزان وابستگی غیرمنطقی به آن‌سوی مرزها را دارد. البته این حرف به‌معنای صرف‌نظر از پتانسیل‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیست. هدف دولت تسهیل شرایط برای توسعه کار سرمایه‌گذار داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی در خدمت ایجاد اشتغال برای کشور است، به همین منظور هم رفتارهای بوروکراتیک دولتی تا سرحد امکان اصلاح شده، انضباط مالی در کشور حاکم شده و سیاست‌های اثربخشی نیز در مقابل عوامل مخربی مانند رشد بی‌محابای نقدینگی به‌کار گرفته شده است.

کرباسیان افزود: واقعیت این است که حتی با وجود مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا، شرایط اقتصاد ایران همچنان برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب است. دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری، همجواری با ۱۵ کشور، دسترسی به ۸۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، ۲۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ۱۹۰۰ کیلومتر مرز رودخانه‌ای همگی پتانسیل‌های غیرقابل انکاری است که می‌تواند هرسرمایه‌گذاری را جذب اقتصاد ایران کند، این ویژگی‌ها با حضور نیروی کار ارزان و متخصص نیز تکمیل می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به‌طور خاص امروز مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور هم مورد توجه سرمایه‌گذار داخلی و هم خارجی قرار گرفته است. تاکنون نیز در مناطق آزاد ۴.۶ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذار خارجی مجوز صادر شده که ۷۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است. طی ۴ سال گذشته ۷۴ هزار نفر در مناطق آزاد مشغول به فعالیت شده‌اند. تعداد کل شاغلان در مناطق آزاد و ویژه نیز شامل ۴۴۰ هزار نفر می‌شود. این اعداد نشان می‌دهد که میل به کار در کشور به‌شدت وجود دارد و رفتارهای ناگهانی و سیاسی دولت‌های خارجی نیز نمی‌تواند این مسیر را متوقف کند.

* توصیه وزیر اقتصاد به کارآفرینان ایرانی/

وزیر امور اقتصادی و دارایی با توصیه به صاحبان کسب‌وکار گفت: کارآفرینان کشور نشان داده‌اند که در مقاطع سخت و دشوار تحریم‌ها به کسب‌وکار با بیشترین تلاش ادامه داده‌اند. این جای فخر است که امروز بگویم برخی از واحدهای صنایع غذایی کشور بیش از ۱۵ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند و تولیداتشان به کشورهای منطقه و اروپایی هم صادر می‌شود. آنچه را در فضای سیاسی رخ داده نباید به‌سرعت به بسترهای اقتصادی تعمیم داد. دولت آمریکا با نهایت خصم در مقابل ایران ایستاده است ولی کارآفرین ایرانی باید بداند که دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی با نهایت توان در خدمت آنهاست، در چنین شرایطی نباید به هیچ عنوان به فضاسازی‌های رسانه‌ای خارجی یا اظهارنظرهای خارج از منطق دولت‌های دیگر توجه کرد. مؤلفه‌های مؤثر و اثرگذار در اقتصاد ایران همگی دلالت بر ثبات دارند و این ثبات نیز طی هفته‌های آینده حفظ و تقویت خواهد شد.

کرباسیان افزود: دولت رسالت خود را در حمایت از کسب‌وکارهای داخلی می‌داند، به همین جهت نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی بیشترین توان خود را به‌کار می‌گیرد که از همین امروز سازمان امور مالیاتی، گمرک، سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سازمان بورس بیشترین همکاری را با صاحبان کسب‌وکار داشته باشند. قطعاً اقتصاد ایران دیگر به شرایط بد تحریم‌های داخلی، باز نخواهد گشت و تمام ارکان بوروکراتیک کشور در خدمت توسعه خواهند بود. اینکه امروز سرنوشت خودمان را بی‌جهت متکی به رفتارهای خارجی بدانیم، اشتباهی استراتژیک است و پیش‌بینی مؤسسات معتبر جهانی نیز نشان می‌دهد که اقتصاد ایران مسیر رو به رشد کنونی را حفظ خواهد کرد و نباید نگران مداخلات غیراقتصادی بود.

کرباسیان بیان داشت: آنچه امروز نیاز کشور به حساب می‌آید، وحدت در تمام ارکان اداری، اقتصادی و سیاسی در جهت تحقق توسعه و حمایت از کالای ایرانی است. وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنان هدف مهم خود در جهت اجرای ۳۳ پروژه راهبردی را طبق برنامه زمان‌بندی در خدمت بهبود فضای کسب‌وکار انجام می‌دهد. همچنین میزان ارتباط میان وزارت اقتصاد و سازمان‌های تابع با بخش خصوصی کشور نیز از این پس به بالاترین حدممکن افزایش می‌یابد تا هرگونه مزاحمتی در جهت توسعه کسب‌وکارها از میان برود.

وزیر اقتصاد افزود: در تحلیل شرایط پیشِ‌روی کشور باید واقع‌بینانه رفتار کرد، همین واقع‌گرایی به ما اثبات می‌کند که مسیر اقتصاد ایران رو به بهبود است. البته باید نهایت تلاش خود را به‌کار گیریم که ادراک عمومی مردم هم این اصل را به‌صورت ملموس بپذیرد. شهروندان نباید تحت تأثیر اخبار و حاشیه‌آفرینی‌ها دست به اقداماتی بزنند که امنیت سرمایه خودشان و فضای اقتصادی کشور را با مخاطره مواجه سازد. قطعاً همچنان نظام بانکی، بازار سرمایه و همچنین مسیرهای منتهی به تولید و اشتغال امن‌ترین نقاط سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آیند و دولت هم با نهایت دقت و وسواس تمام روندهای اقتصادی را کنترل می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.