قزوین_ کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: در استفاده از فضای مجازی، بدون اینکه دانشی از این شبکه ها داشته باشیم فرزندان را به سمت استفاده از آنها سوق داده ایم که خسارت های بسیاری را به همراه داشته است.

عدم آگاهی از شبکه های اجتماعی مجازی خسارت هایی به همراه داشته است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین حق پناه عصر روز پنج شنبه در دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی استان قزوین که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که تمدن غرب بر انسان حاکم باشد نمی توان شبکه های اجتماعی مجازی را حذف کرد و این شبکه ها به بازار آمده و مردم از آنها استفاده خواهند کرد.

وی راهکارهایی را برای استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی مجازی ارائه داد و افزود: در استفاده از این شبکه ها باید دانش لازم را داشته باشیم و بدانیم این شبکه ها با چه هدفی تشکیل شده است؛ در استفاده از فضای مجازی، بدون اینکه دانشی از این شبکه ها داشته باشیم فرزندان را به سمت استفاده از آنها سوق داده ایم که خسارت های بسیاری را به همراه داشته است.

کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و بسیاری از شبکه های اجتماعی مجازی توسط تمدن غرب ساخته شده است که به ناچار انسان را به استفاده از آنها وا می دارد اما در این زمینه باید آگاهی های لازم صورت بگیرد؛ باید بخواهیم از این ابزارها تا حد امکان در راستای رفع نیازها و اهداف خود استفاده کنیم.

حق پناه با بیان اینکه با آموزش می توان از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده مثبت و بهینه کرد، عنوان کرد: عموم مردم دنیا از این شبکه ها در راستای آموزش و مقوله های مناسب استفاده نمی کنند چراکه بستر شبکه های اجتماعی مجازی برای سرگرمی، تفریح و لذت گرایی بوده که نقش مربیان سواد فضای مجازی در این زمینه بسیار سنگین است.

وی یادآور شد: از منظر شهید آوینی عرصه سینما دینی نیست و متناسب با غرایض مردم ساخته شده است اما می توان از آن در حدی استفاده دینی کرد و فیلم هایی با رویکرد دینی ساخت؛ این مورد را در فضای مجازی هم می توان درنظرگرفت.

فعال فرهنگی و فضای مجازی با اشاره به اینکه باید آموزش های لازم را در فضای مجازی را فرا بگیریم تا این فضا  نتواند بر انسان حاکم شود، گفت: بسیاری از راه حل های نیازهایی که توسط رسانه ها و شبکه های اجتماعی فضای مجازی پاسخ داده می شود، بیرون از فضای مجازی است؛ برای نمونه فرزندان به استقلال طلبی کم هزینه نیاز دارند که این فرزندان به دنبال رفع نیاز خود در فضای مجازی با تنظیم عکس پروفایل، کاربری و مشخصات فردی هستند.

حق پناه مطرح کرد: شبکه های اجتماعی فضای مجازی نه تنها نیاز ارتباط های انسان را پاسخ نداده بلکه صمیمیت را از آنها گرفته است و این نیازها را به نیازهای کاذب تبدیل کرده است؛ به عبارت دیگر در استفاده از فضای مجازی به سمت بحران دوجهانی شدن و بحران تنهایی پیش می رویم زیرا فرزندان در شبکه های اجتماعی مهارت ارتباط صحیح را از دست می دهند و شبکه های اجتماعی در پاسخ به مواردی شکل گرفته است که حتی نتواسته به این موردها هم پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: پژوهش های جهانی نشان می دهد که از فضای مجازی در راستای اطلاعات و آگاهی بخشی استفاده نمی شود و در ایران استفاده از این شبکه ها در راستای سرگرمی و اخبار روزمره سرگرمی است.

کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران اضافه کرد: افرادی که در زندگی واقعی نمی توانند ارتباط برقرار کنند در فضای مجازی به دنبال برقراری این ارتباط هستند؛ شبکه های اجتماعی مجازی ما را به آنهایی که هستند، نزدیک تر کرده اما ما رو از آنهایی که نزدیک هستند دور کرده است.

حق پناه گفت: شبکه های اجتماعی نتایج معکوسی را در پاسخگویی به نیازهای واقعی انسان دارد و نتایج نشان می دهد که انسان دچار اشباع ارتباطی شده است و رسانه ها بیش از نیاز ارتباطات فعالیت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.