۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 599685

سال هاست که فکر می کنم اردیبهشت ها، اول بوی بهار و بعد بوی کتاب می دهد... شاید از زمانی که دلبسته نمایشگاه کتاب تهران شدم و هربار با عطش وافر، بلیط ها خریدم و با قیل و قال مضاعف تر کتاب ها برگشتم.

قدس آنلاین - گروه استانها - رقیه توسلی: آری... باز ماهِ گردهمایی اهل کتاب است و از دروازه های گشوده سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عطر دانایی و اندیشه دوباره متصاعد شده... اما حیف که پیرها و حامله ها و آنان که کودک کوچک دارند و معلولان استان ها، شاید نشود که بیایند! شهرستانی های کتابخوان و اهل مطالعه، نتوانند که بیایند!

با خودم گفتم به عنوان یک شهرستانی عاشق کتاب ، چه فرصتی مغتنم تر از این روزها که از زبان مردم دوردست تر هم مختصری با متولیان گپ بزنم. با دست اندرکاران مرکزی این کالای ناب.

بگویم مشتاقان کتاب در استان ها، واقعاً غریب و سردرگم اند... اینکه همیشه این امکان برایشان فراهم نخواهد بود که این ده روز، شال و کلاه شان را بردارند و سرازیر شوند به تهران... آنان که دلباخته تازه های نشرند و هنوز مطالعه در سبد خریدشان جایی دارد!

می خواهیم دلتان برای فضای کتابخوانی شهرهای غیرپایتخت هم، بسوزد...مگر نه اینکه شما هم مسئولید و هم در بازدید از ششمین نمایشگاه کتاب تهران، رهبر عزیز خواستند این نمایشگاه به استان های کشور هم برده شود.

اگر شما برگزارکنندگان این دورهمی همت کنید و استارت مشابه نمایشگاه باکیفیت خودتان را در شمال و شرق و غرب و جنوب بزنید دیگر نمایشگاه کتاب تهران، مسافر استانی چندانی نخواهد داشت! و بی شک چاره ای هم برای فقر کتابخوانی ایران اندیشیده خواهد شد!

چون هر استانی اگر نمایشگاه اردیبهشتی کتاب خودش را داشته باشد هم فرصت ترویج و تبلیغ دارد و هم فرهنگ کتاب دوستی آنجا مقرون به صرفه تر و سهل تر اتفاق خواهد افتاد! بی ترافیک ، بی هزینه های ایاب و ذهاب!

بگویم چقدر خوب می شد اگر برنامه ریزی تان بگونه ای بود که سهمی از این گردهمایی فرهنگی هم به استان ها می رسید؛ نه اینکه اگر سالی - در استانی - این اتفاق برپا شود، ناشران کشورهای همسایه پیشکش، نشرهای برتر خودمان هم نیایند! یا نشرهای داوطلب با عنوان های کمی به شهرستان ها قدم رنجه فرمایند!

باری به هر جهت نمایشگاه بین المللی کتاب، این جایگاه مبادله اندیشه ها و دانایی و تجارب و علم و فناوری، مبارک پایتخت نشین ها... مبارک میلیون ها بازدیدکننده ای که بُن و یارانه به دست، شوقِ پیمایشِ غُرفه ها و کتاب های داغ و تازه از تنور درآمده را دارند... و مبارک ناشران و مولفانی که این روزها واقعاً وقت سرخاراندن ندارند...

اما وزارت متولی این حوزه و رویداد بزرگ، کاش بداند بی توجهی به نمایشگاه های استانی - آسیب های اولیه و ثانویه اش - بی درمان است... اولیه اش مثل همین ترافیک و شلوغی کلافه کننده و ثانویه اش که ناگفته هویداست کتاب نخوانی، مُد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.