قدس آنلاین: امروزه فقط در حوزه سوغات بازار سه هزار میلیاردتومانی در استان خراسان رضوی وجود دارد که عمده آن در اختیار کالاهای خارجی است که اکثر آن قاچاق می باشد.

بازار3هزارمیلیاردتومانی سوغات در اختیار کالاهای خارجی قاچاق

علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت:باید ظرفیت های لازم برای تولید داخل به تناسب نیازهای بازار سوغات فراهم کرده  تا بتوانیم در زمانی که می خواهیم برخورد سلبی کنیم بازار دچار مشکل نشود ضمن آنکه برای برخورد با قاچاق هم  اراده خوبی در دستگاه قضایی واجرایی وجود دارد و پارسال شاهد رشد ۱۱۰ درصدی کشفیات کالاهای قاچاق بودیم.  
وی در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اینگونه جلسات وهمایش ها با در نظر گرفتن محورهای مهم علمی در توسعه و شناسایی ورفع نواقص می تواند نقش مهمی در تصمیم سازی دستگاه های اجرایی داشته باشد، افزود : در این میان بخش خصوصی و تولیدی ما در حوزه صنعت، معدن، کشاورری، خدمات و گردشگری به استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت های مراکز تحقیق و پژوهش نیاز دارد.
اوتوسعه اقتصادی، شفاف سازی را امری ضروری دانست و گفت : علمای اقتصاد باید نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه امروز باید یک کار تیمی منسجم بین بخش خصوصی و اقتصادی، دولتی، عمومی و علمی شکل گیرد، گفت : در این میان باید علمای علم اقتصاد نقش پررنگ تری را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
 وی گفت : در عین حال سیستم بازرگانی ما نیز نوین و به روز نیست و کارآمدی مناسبی ندارد هر چند بازرگانان ما تلاش بسیاری برای جبران این ضعف انجام می دهند چنانکه رشد ۱۵ درصدی صادرات سال قبل استان نتیجه این تلاش هاست.
وی یکی از امتیازات کشور و استان را وجود فرهیختگان وجوانان با انگیزه و ظرفیت های دانش بنیان گسترده دانست و عنوان کرد :  پارسال ۷۰۰ نوع کالا در این حوزه تولید و ۱۰ میلیون دلار از این محل صادرات شد که باید بیش از پیش تقویت شود.
وی اظهار کرد : فضای مجازی هم ظرفیت وفرصتی است تا تولید و بازار را بهم متصل کرد و این ظرفیت باید توسط جوانان تقویت شده و بتوانند در بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای رشد بازرگانی توسعه یافته و شکل گیری تراست هایی از تولید کنندگان بهره گیرند.
 وی عنوان کرد : ارتقا کیفیت تولیدات، کاهش هزینه ها و افزایش خدمات پس از فروش و ساخت و تقویت برندهای شاخص از تولیدات استان، بویژه آنکه تولیدات مواد غذایی خراسان رضوی شهره و کیفیت بالایی دارد، ضروری است.
رشیدیان تقویت خوشه های صنعتی و اقتصادی و شبکه سازی کسب و کار در استان را دارای اهمیت ویژه ای دانست و گفت : تولیدکنندگان خرد و کلان بسیاری داریم که در صورت شبکه شدن ظرفیت وتوان آنها تقویت شده و می توانند حضور موثرتری در بازارها داشته باشند.
 وی بهره گیری از مزیت های بالقوه استان با استفاده از ایده های جدید متناسب با ظرفیت های بازار داخلی و خارجی را هم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مهم دانست.
 وی عنوان کرد : درجای جای استان ظرفیت ومزیت های بسیاری است که اگربتوانیم با ایده های مناسب و به کارگیری ظرفیت های دولتی وعمومی چون بانک ها از آن بهره گیریم عملا به نفع اشتغال و رونق تولید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.