قدس آن‌لاین/فرزانه غلامی: یک اقتصاددان گفت: هر چند نرخ ۱۵ درصدی برای سپرده‌های بانکی، نمایشی و ساختگی است اما فعلا تعادل را به بازار سپرده‌ها باز گردانده است لذا نباید از سوی شورای و اعتبار تغییر کند.

بانک مرکزی اقتدار خود را از دست داده است/ عملکرد «سیف» و تیم او، ضعیف بوده است/ نرخ ۱۵ درصدی برای سپرده‌های بانکی، نمایشی است

قدس آن‌لاین/فرزانه غلامی: یک اقتصاددان گفت: هر چند نرخ ۱۵ درصدی برای سپرده‌های بانکی، نمایشی و ساختگی است اما فعلا تعادل را به بازار سپرده­‌ها باز گردانده است لذا نباید از سوی شورای و اعتبار تغییر کند.

آلبرت بغوزیان به قدس آن‌لاین گفت: شاید برخی معتقد باشند برای آرام کردن بازار ارز و طلا و سکه لازم است نرخ سود دوباره افزایشی شود اما با این کار، تورم ناخواسته به بازار مسکن تزریق خواهد شد.

وی افزایش نرخ سود را در اسفند ماه به ۲۰ درصد و تحت عنوان انتشار اوراق گواهی سپرده، اشتباه دیگر بانک مرکزی دانست و افزود: قطعاً نرخ ۱۵ درصد انگیزه سپرده‌گذاری را در مردم کاهش می‌دهد و بانک‌ها کمتر موفق به جذب این پولها برای تسهیلات دهی به بخشهای تولیدی می‌شوند.

وی تأکید کرد فعلاً نمی‌توان در خصوص نرخ بهینه سود، اظهار نظر کرد و باید دید هدف بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از نرخ ۱۵ درصدی چیست؟ آیا به دنبال کنترل تورم است و یا می‌خواهد تأمین مالی تولید را ارزان کند و یا...

این اقتصاددان با اشاره به بی‌کفایتی بانک مرکزی و سیاست‌های غلط آن در سال‌های اخیر گفت: بانک مرکزی باید پاسخگو باشد و بگوید چرا نرخ سود را به عنوان متغیری که بر همه بخش‌ها تأثیر می‌گذارد، دستکاری کرد و کاهش داد. با این کار بازار ارز و طلا به هم ریخت آن هم در حالی که مردم همواره به پس اندازهای خود نگاه سوداگرانه دارند و هر وقت نرخ سود کم شود، قطعاً به بازارهای دیگر سر می‌زنند.

به باور وی در این سال‌ها بانک مرکزی اقتدار و اختیارش را از دست داده است و عملاً بانک‌ها، بانک مرکزی را هدایت می‌کنند حال آنکه در واقع باید عکس این روند باشد. بغوزیان گفت: در این سالها کدام بانک تشویق و یا تنبیه شد؟ کدام بانک بنگاهداری را کنار گذاشت؟ اینها ضعف عملکردی آقای سیف و تیم او را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.