قدس انلاین – سعید کوشافر: بالاخره روزموعود فرارسیدتا اعتبار جهانی کشوری که ادعای حکومت برجهان را درسرمیپروراند خیلی راحت و باخروج از برنامه جامع اقدام مشترک زیرسوال برود....

مراقب باشید برجام دیگری به ملت ایران تحمیل نشود

قدس انلاین – سعید کوشافر: بالاخره روزموعود فرارسیدتا اعتبار جهانی کشوری که ادعای حکومت برجهان را درسرمیپروراند خیلی راحت و باخروج از برنامه جامع اقدام مشترک زیرسوال برود، اگر چه مقام معظم رهبری قبلا به صراحت درباره عهدشکنی دولتمردان امریکایی هشدار داده بودند ولی برخی غربگرایان هنوز درخواب خرگوشی رویای روی خوش نشان دادن این جهانخواران را داشتند. هرچند دولت براین عقیده است که قبلا فکر چنین روزی را کرده و خودرا برای هرگونه اتفاقی اماده نموده است اما به طور قطع مشکلاتی سرراه کشور پدید خواهد امد که البته مردم همانند همیشه دربرابر این مشکلات ایستاده وهرگز به زورگوها باج نخواهند داد. درهمین خصوص نظرنمایندگان مردم خراسان رضوی درمجلس شورای اسلامی راجویا شده ایم که درادامه میخوانید:

*** فصل‌الخطاب‌ قانون باشد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از ابتدا نباید وارد برجام می‌شدیم که به هرحال شدیم و باید امروز بند 16 برجام و بند 3 مصوبه مجلس یعنی فعال‌سازی راکتورهای اتمی خود و غنی‌سازی را به سرعت عملی کنیم زیرا این تکلیفی است که قانون به عهده ما گذاشته و ما باید فصل‌الخطاب‌مان منطبق با قانون باشد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مسائل باید با حضور مردم حل شوند و من فکر می‌کنم که در همین چند سال گذشته اگر مسئولین تکیه بر مردم می‌کردند این مشکلات را نداشتیم و در این وضعیت نبودیم.

نماینده مردم مشهد و کلان ادامه داد: امیدواریم که این درسی باشد برای کسانی که به جای بر مردم، به اروپایی‌ها تکیه کردند و امروز بالاخره جواب خود را گرفتند.

*** برجام دیگری تحمیل نشود

عضو هیئت رییس مجلس گفت: ملت ایران باید مراقبت کند که یک عده ای دوباره در داخل کشور نروند و این مسیر را به عنوان یک شناسنامه و برنامه اجرایی جلوی پای ما بگذارند و ما را پای یک برجام دیگر بنشانند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: کار دشمن ایجاد مزاحمت است و برای آن هم دلایل مختلفی دارد و دلیل دشمنی امریکا با ما مکتبی و اعتقادی است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به 12 سال مذاکره برای پیشرفت‌های هسته‌ای و هزینه‌های ملی برای این مذاکرات اشاره کرد و گفت: سه سال است که هرکاری که سازمان‌های جهانی و در رأس آن‌ها امریکا خواستند، انجام و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دادیم؛ هرسایتی که لازم بود بسته شد و هر جا که لازم بود نظارت شد اما حالا باید به این مساله بپردازیم که این تجربه هم مانند تجربیات گذشته ملت ایران بود.

وی ادامه داد: از ملکه انگلیس گرفته تا تمام ارکان ریاست جمهوری آمریکا که در این سال‌ها بودند همه شیطان‌پرست و فراماسون هستند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه آمریکا برجام را از اول اجرا نکرد تا حالا بخواهد از آن خارج شود، افزود: پس این همه صحنه‌آرایی برای این است که در تقسیم کار خود با اروپایی‌ها، جنازه و مردار برجام را به ایران با قیمت گران بفروشند و امریکایی‌ها براساس همان به ایران فشار بیاورند و در این میان اروپا وظیفه خود یعنی مذاکره با ایران را ادامه دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون وقت انجام وظیفه اروپایی‌ها است که به ما بگویند با وجود خروج امریکا از این توافقنامه، ایران باید همچنان در برجام بماند و اگر خلاف آن عمل کند، باید منتظر برخورد مجامع بین‌المللی باشد و این در حالی است که براساس برجام هرکدام از طرف‌های مذاکره‌کننده توافقنامه را نقض کند اجازه خروج برای دیگر طرف‌های مذاکره هم وجود دارد.

قاضی‌زاده تصریح کرد: برای اینکه ایران در برجام بماند باید به آن‌ها باج بدهد، باج اقتصادی و هم باید رفتار ایران در منطقه تغییر پیدا کند، کاری که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند استفاده از برجام و تجربه برجام برای تکرار آن است.

وی تصریح کرد: پس از برجام نه گشایش بانکی اتفاق افتاد و نه یک دلار سرمایه‌گذاری واقعی در کشور رخ داد، فقط خودروسازها آمدند و چند خط تولید و فروش کالای فرانسوی را برای ما راه اندازی کردند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه این اتفاقات بازار ارز هم قبل از به هم خوردن برجام اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: چطور قیمت ارز یک دفعه اینطور بالا رفت، طبق گزارش بانک جهانی که گزارش درستی هم هست ما مازاد درآمد ارزی داریم یعنی سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار اضافه پس انداز داریم، واردات ما یک عددی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار است، درآمد ما ۱۴۰ میلیارد دلار است، کشوری که درآمدش بیشتر از هزینه‌اش است و وفور ارز دارد چرا باید ارز آن گران شود، الا این است که ارزی را که دارد نمی‌تواند در بازار عرضه کند، نمی تواند وارد کند و این را در اختیار متقاضیان قرار دهد این زمانی اتفاق افتاد که برجام هم بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که این برجام که اجرا نشده پس چرا آمریکای‌ها آن را زدند به دیوار، افزود: برجام در واقع برای امریکایی‌ها این استفاده را داشت که شریک اروپایی را به عنوان واسطه بین ایران و خود قرار دهد و بتواند برای ایران‌فروشی جدید ما را پای میز مذاکره بکشانند و امروز توان موشکی‌مان را کنار بگذاریم و پس از آن ظرفیت‌های دیگر را.

*** اعتبار آمریکا از بین رفت

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: خروج آمریکا از برجام نه تنها به ضرر ایران نبود بلکه به ضرر آمریکایی‌ها تمام شد که وجهه و اعتبار خود را در سطح بین‌المللی از دست دادند.

حسین مقصودی در واکنش به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: این اقدام ترامپ را باید از چند بعد بررسی کرد و نکته نخست این است که مردم ایران باید بدانند که مجلس و دولت آمادگی کامل برای خروج ترامپ از برجام را داشتند.

وی افزود: ممکن است در ابتدای این اقدام ترامپ، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشیم اما با پیاده‌سازی شعار مقام معظم رهبری باید به درون متکی شویم تا اتفاق خاصی نیفتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای خروج آمریکا از برجام را داشت، عنوان کرد: اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد باید شک می‌کردیم، از این رو این اقدام نشان می‌دهد که در برجام حقی از ایران ضایع نشده است. ضمن اینکه جهان به دیوانگی ترامپ اعتقاد کامل پیدا کرد و آنها اعتبار خود را از دست دادند.

مقصودی با اشاره به اینکه برجام یک تعهد فی مابین و معتبر در سطح جهانی بود، تصریح کرد: کشورها نمی‌توانند هرگاه احساس ضرر کردند از یک پیمان نامه خارج شده و تعهدات خود را زیر پا بگذارند بنایراین این اقدام آمریکا اعتبار آنها را زیر سوال برد و دیگر کشورها برای تعهدنامه‌هایی که یک طرف آن آمریکا است، اعتباری قائل نمی‌شوند.

مقصودی گفت: خروج آمریکا از برجام صرفا به ضرر این کشور تمام شد، نه ایران. ترامپ قانون جنگل را برای دنیا درنظر گرفته و یکی از مهم‌ترین توافقنامه‌های بین‌المللی که قانونی بود را زیر پا گذاشت. با این حال صرفا این آمریکا است که از برجام خارج شده و بقیه کشورها همچنان در آن حضور دارند. مردم ایران باید درکنار یکدیگر و زیر لوای سیاست‌گذاری‌های مقام معظم رهبری قرار گرفته و مجلس، دولت و قوه قضاییه در کنار مردم متحد و همراه شوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه 40 سال است عده‌ای در ایران به دنبال این تفکر هستند که با آمریکا ارتباط برقرار کنیم، عنوان کرد: برخی همواره به جای امید بستن به داخل به غرب امید بسته بودند که امروز حداقل به مردم ایران اثبات شد که ما حتی با آمریکا پای میز مذاکره نشستیم و تعهدنامه امضا کرده و متعهد بودیم اما آنها کارشکنی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.